חדשות    

הראל פיננסים: "מדד תשומות הבניה יעלה ביולי עד ספטמבר ב-0.3%"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר של הראל ביטוח ופיננסים, מעריך כי מדד תשומות הבנייה יעלה ביולי עד ספטמבר ב-0.3% לעומת צפי ל-0.1% שפורסם בשבוע שעבר

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מפרסם סקירה מאקרו כלכלית שבועית, ומעריך כי מדד תשומות הבנייה יעלה ביולי עד ספטמבר ב-0.3%. זאת, לעומת צפי קודם של 0.1% שפורסם בשבוע שעבר".

תחזית כלכלני הראל לגבי המדד הצפוי מתפרסמות באופן שוטף וכוללות בין השאר התייחסויות לאינפלציה בחודשים אלו. תחזית האינפלציה לחודש יולי עומדת על 0.2%. במקביל להערכה זו, מעדכנים כלכלני הראל כי מדד המחירים לצרכן בתקופה זו (שלושה חודשים) יוותר ללא שינוי (0.0%). זאת, לעומת צפי משבוע שעבר כי המדד יעלה ב-0.1%. כמו כן, מעריכים בהראל כי סעיף הדיור שבמדד המחירים לצרכן יעלה בחודשים שבין יוני לספטמבר ב-1.4% וגם מדד מחירי דירות בבעלות הדיירים יעלה ב-0.5%.

לחץ על התמונה להגדלה:

הראל פיננסים - צפי מדדים

הראל פיננסים – צפי מדדים

עפר קליין מהראל פיננסים כותב בסקירתו כי "למרות נתונים חלשים, הודעת הריבית הייתה דומה מאוד להודעה הקודמת, ולא כללה אף רמז לשינוי צפוי במדיניות הבנק. נזכיר, בחודש שעבר בנאום הנגידה נאמר, שההסתברות להפעלת כלים לא קונבנציונאליים ירדה ותחזיות הבנק לאינפלציה ולריבית עודכנו שתיהן כלפי מעלה. בהודעה זו לא הייתה חזרה מדברים אלו אך גם לא ניתנה להם תמיכה.  בפועל, השקל המשיך להתחזק (ייסוף של קרוב ל-1% לאחר פרסום הריבית) ומחירי הדלק והסחורות בעולם חזרו לרדת, דבר המקטין את ההסתברות שבנק ישראל יעמוד ביעד האינפלציה בטווח של -12 החודשים הבאים".

"לגבי התוואי העתידי, ברור שבנק ישראל (כמונו) מחכה לסימן דרך של הפד; אם נראה (כפי שאנחנו מאמינים שנראה) עליית ריבית, או רמז ברור להעלאת ריבית בארה"ב כבר בספטמבר, ובמקביל לא נראה התפתחות דרמתית בעולם (מכיוון סין או אירופה) גם בחודש הבא – הריבית בישראל תישאר ללא שינוי. לחילופין, אם נראה סיכוי לדחייה בהעלאת הריבית בארה"ב, או חזרה של סיכונים בינלאומיים (כדוגמאת יוון או סין) – בנק ישראל יכול לחזור ולהוריד ריבית. בכל מקרה, נתוני הייצור והיצוא החלשים וחוזקו של השקל יחייבו את בנק ישראל להמשיך ולרכוש מט"ח", מוסיף קליין.

"בחו"ל: החלטת הריבית של הפד השבוע צפויה להתקבל על רקע הנתונים האחרונים המעידים על התרחבות סבירה בכלכלה האמריקאית והתייצבות יחסית בסביבה העולמית (יוון סין). אנחנו לא צופים עליית ריבית מחר, אך ייתכן שהפד ייתן איתות משמעותי יותר לגבי מועד עליית הריבית. אם הפד יבחר להשאיר את מסך הערפל הדבר יקטין מאוד את הסיכוי לעליית ריבית בספטמבר (הפד נזהר שלא להפתיע את השווקים), דבר שמשמעותו היא גם דחיית מועד העלאת הריבית בישראל", כותב קליין.

בהראל פיננסים מזכירים כי ביום חמישי הקרוב יתפרסם האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון השני, ממוצע החזאים (ברשת בלומברג) עומד על 2.5 אחוזים בשיעור שנתי, שיפור לעומת הקיפאון ברבעון הראשון (מינוס 0.2%) אך לא קצב צמיחה מהיר. ההערכה שלנו היא שעל רקע הנתון החלש של הרבעון הראשון והנתונים שפורסמו לאחרונה מתחום הדיור והתעסוקה נראה צמיחה גבוה מ-2.5 ברבעון השני . חשוב לציין, במקביל לפרסום יתבצע עדכון לנתוני הצמיחה לשנים האחרונות שעשויים להיות אף יותר מהותיים מהנתון לרבעון השני, היות והם יהוו אינדיקציה למגמה בפעילות הריאלית בשוק האמריקאי.