משפט    

מדריך הזכויות למשפחה החד הורית

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל יש כ-170 אלף משפחות חד-הוריות עם ילדים עד גיל 24. על פי הנתונים בראשן של כ-25 אלף משפחות עומד גבר ובכ-120 אלף  עומדת אשה. שיעור המשפחות החד הוריות בישראל הוא הנמוך מבין מדינות ה-OECD.

בחוק הישראלי החולפו בשנת 2014 המונחים המונחים "משפחה חד-הורית" ו"הורה יחיד" במונחים "משפחה שבראשה הורה עצמאי" ו"הורה עצמאי".

בישראל קיים חוק שנקרא חוק "משפחות חד הוריות, התשנ"ב-1992" שבו מוגדרות ההטבות  והסיוע הסוציאלי הנרחב להם זכאיות המשפחות החד הוריות.

מי מוכר כהורה עצמאי

על פי החוק, הורה עצמאי הוא תושב ישראל, שנמצא עימו ילד מתחת לגיל 18. ההרוה צריך לעמוד במספר תנאים. אדם נשוי אינו יכול להיחשב כהורה עצמאי אלא אם כן הוא חי בנפרד מבן זוגו במשך שנתיים לפחות, נמצא בהליכי גירושין מבן הזוג במשך שנתיים לפחות.

גם מי שיש לו ידוע בציבור אינו מוכר כהורה עצמאי.

אישה עגונה, (אישה נשואה ששבעלה נעלם מעל לשנתיים או שהוא בחו"ל, מבלי לשלם לה מזונות), שאין לה ידוע בציבור נחשבת אם חד הורית.

אישה החיה בנפרד מבן זוגה, שהתה במקלט לנשים מוכות במשך 90 יום לפחות, ופתחה בהליכי גירושין בתוך 12 חודשים מיומה הראשון במקלט.

כמו כן, עולה חדש הנמצא בארץ למעלה משנה ופחות משנתיים, ובן זוגו לא עלה לארץ ואינו שוהה בארץ, ואין לו בן זוג אחר גם הוא מוכר כחד הורי.

אז אילו הטבות מגיעות למשפחות חד-הוריות? ריכזנו עבורכם את העיקריות והמשמעותיות מבינהן.

תעסוקה

הורה עצמאי זכאי על פי החוק לתוספת של שמונה ימי מחלה נוספים, מעבר לשמונת ימי המחלה המגיעים לכל עובד, עבור ימים בהם הילד, שלו חולה והוא נאלץ להשאר ולטפל בו בבית, עד הגיע הילד לגיל 16. במידה ואחד הילדים הוא בעל מוגבלות, ההורה זכאי -15 ימי מחלה נוספים מעבר לשמונת ימי המחלה הרגילים.

הורה עצמאי שילדו חולה במחלה ממארת או במחלה המצריכה טיפול בדיאליזה, זכאי לעד 110 ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה שלו או ימי החופשה שלו, בתנאי שעבד לפחות שנה אצל אותו מעסיק.

בנוסף, הורה שהוא גרוש או חי בנפרד מההורה השני ומגדל את ילדיו זכאי לנקודת זיכוי נוספת ממס הכנסה. במקרה של הורות משותפת כל הורה מקבל אלק יחסי מנקודת הזכות.

שווי ההטבה הזאת יכול להגיע לכ-2,600 שקל בשנה.

תכנית מס הכנסה שלילי מעניקה תוספת הכנסה לעובדים המשתכרים משכורות נמוכות.

הורים יחידים לילד אחד או שניים, זכאים לתוספת הכנסה אם הם משתכרים בין 1,270 ל-9,500 שקל.

הורים יחידים ל-3 ילדים או יותר זכאים למענק אם שכרם נמוך מ-מ-11,506 שקל.

קצבה בגין אי קבלת מזונות

יש מקרים בהם הגרוש לא מעביר מזונות לאישה או ילד שנפסקו להם מזונות קבועים או זמניים. במקרים כאלה המוסד לביטוח לאומי משלם את דמי המזונות וגובה את תשלום המזונות מהגבר.  סכום הקצבה הוא הנמוך מבין סכום שנקבע בפסק הדין למזונות או הסכום שנקבע בתקנות הביטוח הלאומי.

סיוע והנחות במיסים ובתשלומים

הורה עצמאי שברשותו שלשה ילדים ומעלה ומקבל הבטחת הכנסה או מזונות מהביטוח הלאומי, זכאי להנחה בתשלום חשבון החשמל.

ההנחה היא בגובה 50% עבור צריכה של 400 קוט"ש הראשונים בכל חודש, בבתי מגורים בלבד. המוסד לביטוח לאומי מעביר כל חודש  לחברת חשמל קובץ עם פרטי הזכאים ולכן חשוב לבדוק שהנתונים בחברת חשמל מעודכנים. סכום ההנחה המקסימלי הוא 108 שקל לחודש ו-216 שקל לחשבון דו-חודשי.

גם בארנונה זכאים הורים עצמאיים להנחה של עד 20% בארנונה ולעד 70% אם הם זכאים להבטחת הכנסה וזאת  בהתאם להחלטת הרשות המקומית.

דיור

יש משפחות שבראשן הורה עצמאי שזכאיות לדירה בדיור הציבורי. המשפחות הזכאיות הן משפחות שאין להן דירה, יש להם 3 ילדים ומעלה ומקבלות הבטחת הכנסה במשך שנתיים רצופות לפחות ומתקיימות משכר עבודה בנוסף להשלמת ההכנסה.

משפחות חד הוריות זכאיות להשתתף בהגרלות במסגרת פרוייקט "מחר למשתכן". הורה יחיד עם ילד אחד לפחות עד גיל 21.

חלק מהמשפחות החד הוריות העומדות בתנאים מסויימים זכאיות לסיוע בתשלום שכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון.

ובה הסיוע משתנה בהתאם להגדרת הישוב. משפחה עם עד 3 ילדים זכאית לסיוע בגובה של 480 עד 1170 שקל, תלוי בגודל הישוב.

משפחה עם 4 ילדים ומעלה זכאית לסיוע בגובה של 600 עד 1470 שקל, תלוי בגודל הישוב.

משפחות חד הוריות המוכרות על ידי משרד השיכון זכאיות למשכנתא מוגדלת. הזכאות נקבעת על פי קריטריונים שונים. כמו כן, שירות בצבא מזכה את ההורה החד הורי לתוספת של 1% במשכנתא עבור כל חודש של שירות צבאי.

השכלה והכשרה מקצועית להורים

למשרד הכלכלה תכניות להורים עצמאים אשר מטרתן לסייע להם להשתלב בשוק העבודה.

התוכנית מיועדת להורים עצמאיים המקבלים הבטחת,השלמת הכנסה או מזונות מהמוסד לביטוח לאומי. ההורה צריך לעמוד בדרישות האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך.

לאלמנים ואלמנות ניתן סיוע בשיקום תעסוקתי, הכולל סיוע במימון לימודי תואר או מקצוע, סיוע בבחירת מסלול מקצועי וסיוע כלכלי בתקופת ההכשרה או הלימודים.

הורה עצמאי מקבל גמלת הבטחת/השלמת הכנסה או מזונות מהמוסד לביטוח לאומי יכול להשתתף בסדנאות להורים עצמאיים המיועדות לקבוצות הנפגשות על בסיס קבוע בליווי של איש מקצוע אותן מארגן משרד הכלכלה.משרד הכלכלה נותן עדיפות בהשתתפות לפונים שקיימת היתכנות גבוהה ליציאתם לעבודה.

חינוך

המדינה מסייעת להורים עצמאיים במימון שכר הלימוד במעונות יום ומשפחתונים.

הסיוע ניתן להורים עצמאיים שבמשך 6 חודשים לפחות במהלך 12 החודשים שקדמו לבקשת הסיוע קיבלו גמלת הבטחת/השלמת הכנסה או קצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי. כמו כן הם צריכים לעמוד באחד התנאים הבאים: הם לומדים בשעות הבוקר בקורס להכשרה מקצועית ובחצי השנה האחרונה הם התחילו לעבוד בעבודה חדשה בהיקף של לפחות 20 שעות שבועיות או שהם עובדים מעל לחצי שנה בהיקף של לפחות 20 שעות שבועיות, ובחצי השנה שקדמה להגשת הבקשה היקף עבודתם גדל ב-10 שעות שבועיות.

הורים עצמאיים העומדים בתנאים מסויימים זכאים גם לעזרה במימון קייטנות בקיץ, במימון צהרונים ובעזרה במימון מסגרות לילדיהם בשעות ובימים שבהם המסגרות במערכת החינוך הפורמלית אינן פועלות כגון בייביסיטר, חונך, חוגים וכו'.

.