מדריכי דירה ומשכנתא    

מדריך לדירה: איפה מחפשים דירות?

מעודכן ל-01/2022

העולם השתנה. פעם, חיפוש דירות היה דרך מתווכים ופרסומים בעיתונות. היום החיפוש מתחיל באינטרנט ונמשך גם דרך מתווכים והלוחות בעיתונים. עדיין – למתווכים יש מקום משמעותי בעסקאות נדל"ן, ועל פי ההערכות כשליש מהעסקאות בתחום הנדל"ן נעשות דרכם. אבל, לוחות הדירות באינטרנט תופסים בהדרגה את ההובלה, כשהעיתונים מפרסמים גם הם לוח דירות באינטרנט.

אתרים מובילים בחיפוש דירות – יד2, הומלס, מדלן, winwin של ידיעות אחרונות ; מדס ; נדל"ן פלוס ועוד

בלוחות הדירות באינטרנט ניתן לחפש דירות לפי חיתוכים שונים – מיקום הדירה, מספר חדרים גודל הדירה, סכום (סכום מינימום וסכום מקסימום), סוג הדירה – דירת גג, דירת גן, דירה רגילה וכו'; כמו כן, תוכלו במקרים רבים לראות תמונות של הדירה, ולפעמים גם סרטון וידאו המתאר את הדירה. לוחות הדירות באינטרנט מחולקים לרוב לשניים – החלק של הדירות שנמכרות באופן עצמאי (על ידי אנשים פרטיים) ודירות שנמכרות על ידי החברות הקבלניות (דירות יד ראשונה) שלרוב מוצעות דרך מתווכים (שלהם בלעדיות על הדירות החדשות). מעבר לכך, לרוב בחלק שמוקצה למתווכים הן מציעים גם דירות יד שנייה. במילים פשוטות – בחלק אחד דירות  מאנשים פרטיים ובחלק השני דירות ממתווכים וקבלנים – דירות שעליהן תשלמו גם דמי תיווך.

באינטרנט יש גם לוחות שממוקדים באזורים מסוימים, יש גם אתרים של מתווכים עם מידע על דירות, יש את האתרים של העיתונים ושל המקומונים; יש מאגרים ספציפיים לדירות חדשות, יש מידע על דירות חדשות באתרים של הקבלנים עצמם. כל המידע הרב הזה ניתן כאמור לחיפוש ממוקד, ולא פחות חשוב הוא ניתן באופן מיידי.

להבדיל מהלוחות באינטרנט, הלוחות בעיתונים לא מיידיים. אם מישהו רוצה לפרסם דירה למכירה, הוא יכול לעשות זאת לרוב בעיתון בימים שלישי ושישי. באינטרנט תוך שניות המודעה עולה לאוויר, כלומר היא "מקדימה" את המודעה בעיתון, וזה כמובן יתרון של האינטרנט על פני העיתון.

בכל זאת, יש דירות שמוצעות בעיתונות ולא מפורסמות באינטרנט, אם כי חלקן הולך וקטן, ולכן חשוב לא לפספס את העיתונים. מדובר לרוב, במקומונים יחסית קטנים שלא מתחזקים אתר לוחות מתקדם.

בעיתונים ובלוחות האינטרנט אמור להיות כאמור זיהוי לדירות שנמכרות באופן פרטי, ודירות שנמכרות דרך מתווך. אבל, במקרים רבים, החלוקה הזו לא ברורה ויש ערבוב בין דירות שמוצעות על ידי פרטיים לבין דירות שמוצעות על ידי תיווך, ולכן עליכם לברר כבר בשלב הראשון עם מי אתם מדברים – בעל הדירה או מתווך. מעבר לכך, יש מצבים רבים שבהם הדירה מוצעת גם על ידי בעל הדירה (ואז היא ללא עמלת תיווך) וגם על ידי מתווכים (שלרוב פונים לבעל הדירה ומציים לו את שירותם ללא עלות או בבעלות מופחתת), כך שתבדקו היטב במקורות שונים באינטרנט ובעיתונות לפני שאתם חותמים עם מתווך על עסקת תיווך באם תרכשו דירה, שכן במקרים רבים המתווך פשוט עלה על הדירה הזו בעיתון או באינטרנט ופרסם אותה גם כן.

האתר המוביל בחיפוש דירות הוא YAD2. מדובר על אתר שמציג את מאגר הדירות הגדול ביותר למכירה ולהשכרה מפרטיים וגם ממתווכים. החיפוש בו נוח מאוד, ובגלל גודלו והמוניטין שצבר עם הזמן, רוב הדירות מוצגות דרכו – האתר הפך למרכז של מוכרים וקונים, יותר מאשר כל האתרים האחרים. שימו לב – כשאתם מחפשים בו אז שוב גם לדעת באיזה תאריך התפרסמה המודעה – במקרים רבים מודעה ישנה מצביעה על קושי במכירת הדירה. אלא שמוכרי הדירות והמתווכים מעדכנים שוב ושוב את הדירה בלוח הדירות למכירה עם תאריך מחודש, לכן תעקבו אחרי הודעות קדומות וכך תוכלו לדעת כמה זמן באמת הדירה בשוק. כלומר, לא להסתכל רק על ההודעה האחרונה אלא לחפש את ההודעות/ הדירות למכירה בחודשים האחרונים.

מקורות מידע נוספים למחפשי הדירות הוא השטח עצמו. שלב ראשון בדרך לדירה הוא להגדיר את המקום שבו אתם רוצים להתגורר, ואחרי שהגדרתם את האזור, אתם צריכים לחפש שם – מהדיירים עצמם, לשים פתקים בתיבות הדואר, לתלות שלטים, לבדוק בחנויות המרכזיות באזור (המכולת השכונתית). זה יכול להצליח!

מקור נוסף לחיפוש דירות עשוי להיות דרך מודעות על דירות מכינוס נכסים. כאן צריך מומחיות מסוימת. זה לא רק לראות את הנכס ולהציע. בשוק הזה יש תחרות לא קטנה, מכיוון שיש לרוכשים הערכה שהם יוכלו לקנות בחיר טוב יותר ממחיר השוק – בכל זאת מדובר בדירה מכינוס. בפועל זה באמת כך, אלא שבדרך יש הוצאות על בדיקה של הנכס, עורך דין עוד.

האם כדאי לקחת מתווך? החסרונות והיתרונות שבתיווך!

מחשבון משכנתא

מחשבון מס רכישה