מדריכי דירה ומשכנתא    

לא תמיד הריבית הנמוכה היא הריבית המשתלמת

מעודכן ל-12/2021

 

היכנסו למדריך המלא למשכנתא 

הלוואת המשכנתא יכולה להינתן במספר מסלולים –  בריבית משתנה, בריבית פריים, בריבית קבועה צמודה, בריבית קבועה לא צמודה, ובריבית צמודה למט"ח.

במסלולים הצמודים למדד ולמט"ח ניתן לקבל לכאורה את ריבית המשכנתא הנמוכה ביותר, אבל האם זאת בפועל המשכנתא המשתלמת ביותר? בפירוש לא! כאשר משווים את המסלול הצמוד למסלול הלא צמוד, צריך לזכור להוסיף את ההצמדה הצפויה (אם זו הלוואה צמודה למדד, את המדד הצפוי על פני השנים), ואפשר להתבסס על המתווה של בנק ישראל ועל האינפלציה בשנים האחרונות ולהעריך שהיא תהיה בין 1% ל-3% (עם הטייה לרף התחתון – על פי הערכות הכלכלנים). עם זאת, צריך לזכור שאינפלציה וציפיות לאינפלציה זה לא מדע מדויק, ואף אחד לא נביא. אנחנו לא באמת יודעים מה יהיה מדד המחירים בשנה הקרובה ובטח ובטח שאנחנו לא יכולים לנבא מה הוא יהיה בטווח זמן ארוך יותר (ומשכנתא לוקחים בממוצע ל-20 שנה ומעלה), ולכן כל מה שניתן זה להעריך ולהסתמך על הערכות, אך בהסתייגות גדולה.

ברגע שמעריכים את המדד יש להוסיפו לריבית הצמודה למדד כדי לקבל את הריבית האמיתית על המשכנתא. חשוב להבהיר – זה לא חישוב מדויק, זה חישוב מאוד גס, אבל זה ייתן לכם כיוון. כדי לדעת את ההבדל האמיתי בין שני המסלולים צריך להכין לכל אחד מהם את לוח הסילוקין שלו. זו תשובה מאוד מלמעלה, אם ההבדל יוצא בסופו של דבר קטן, כלומר הפער בין הריבית הצמודה עם המדד לריבית הקבועה, הוא פער נמוך, אז אתם צריכים לחשב במדויק כדי להבין איזה מסלול עדיף לכם (בהינתן ההערכה שלכם).

באופן גס – משווים את הריבית הצמודה עם המדד ריבית הלא צמודה ואז מנתחים (עם ההסתייגות למעלה) מה טוב יותר, כלומר איזה מסלול כדאי לכם. 

צריכים משכנתא? הנה נתוני ריבית המשכנתא (שלא יעבדו עליכם!)

מעבר לכך, המשמעות של מסלול שהוא צמוד למדד היא שבכל רגע נתון היתרה של המשכנתא צמודה למדד, כלומר תלויה בהשפעות של המדד. ואם כך, ובהינתן שמשכנתא היא ברוב הגדול של המקרים הלוואה לזמן מאוד ממושך, מתקבל במקרים רבים שעליית המדד גורמת לסכום המשכנתא לעלות מעבר לקצב ההחזרים.

שורה תחתונה – אל תתייחסו רק לריבית. השאלה היא באיזה מסלול מדובר – אם זה מסלול צמוד, אז כמובן שצריך לקחת בחשבון גם את ההצמדה. אם זה מסלול משתנה לעומת מסלול בריבית קבועה, אז זה כמו להשוות תפוזים לתפוחים – אלו שני מסלולים שונים לגמרי. במסלול משתנה הריבית עלולה לעלות במקביל לעלייה בריבית בנק ישראל ומסיבות אחרות. במסלול קבוע היא קבועה לאורך כל הדרך, ולכן – ברור שהריבית המשתנה תהיה נמוכה יותר – היא מגלמת סיכון, והסיכון הזה של הלווה מגולם בריבית ראשונית נמוכה. מנגד, הריבית הקבועה בהגדרה גבוהה יותר כי היא מגלמת ביטחון – השיעור שלה לא יכול להשתנות לאורך כל תקופת הריבית, והמשמעות היא שיש כאן סיכון קטן, ולכן הלווה מוכן לשלם פרמיה על ההלוואות האלו, שמתבטאת בריבית גבוהה יותר.

אז לפני שאתם מתלהבים מריבית נמוכה, פשוט תפנימו שריבית זה לא כל העניין, ויש שאלות נוספות כמו איזה מסלול, לכמה זמן ועוד.

למדריך המשכנתא המלא – כל מה שצריך לדעת