רכב ותחבורה    

מהפכה בקנסות על רוכבי אופניים וקורקינטים – קסדה חובה לכולם; נסיעה על מדרכה – קנס גדול!

רוכבי אופניים חשמליים מעל גיל 18 מחויבים לחבוש קסדה רק בדרכים בינעירוניות ולנסוע במקומות המותרים להם בלבד. ועדת השרים לענייני חקיקה קיבלה את החלטת משרד התחבורה לשנות את החוק, ולחייב את כל הרוכבים באופניים חשמליים, לחבוש קסדה בכל דרך, גם בדרכים עירוניות. לגבי אופניים רגילים – החובה לחבוש קסדה בדרך עירונית תמשיך לחול רק על בני 18 ומטה.

לאחר אישור החוק – הגיע שלב הקנסות.

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון בכוונה של משרד התחבורה להטיל קנסות על רוכבי אופניים חשמליים ללא קסדה.  רכיבה על אופניים חשמליים בלי קסדה תהייה עבירה, שהקנס בגינה יעמוד על 250 שקל, בדומה לרכיבה על אופנוע ללא קסדה.

במקביל, מעוניין משרד התחבורה לקבוע רמות שונות של קנסות על עבירות אלו – הרוכבים על מדרכה ייקנסו ב-250 שקל. הולכי רגל המשתמשים בכביש או בשביל אופניים בצורה שלא יועדה להם ייקנסו ב-100 שקל.

החוק יחול גם על אופניים חשמליים לא תקיניים. כלומר, אם מדובר באופניים חשמליות לא תיקניות, הן עדיין כפופות לחוק. כמו כן מבקש משרד התחבורה לתקן את הצו כך שהפקחים העירוניים יוכלו לאכוף את החוק ולחלק קנסות גם לרוכבים על קורקינטים ממונעים אשר ירכבו בניגוד לחוק.

החוק היום אומר שמותר לרכוב על אופניים חשמליים רק מגיל 16. ההספק המקסימלי של האופניים המותר בחוק הוא 250 ואט ומהירות נסיעתם צריכה להיות מוגבלת ל-25 קמ"ש. כמו כן קובע החוק, כי באופניים חשמליים יותקנו אביזרי בטיחות כמו צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. האופניים נדרשים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר".

על פי ההערכות יש בישראל מעל ל-200 אלף זוגות אופניים חשמליים.

אופניים חשמליים – מהם הסוגים? איך לבחור? כמה זה עולה?