חדשות    

מה אומרים על מחיר למשתכן? גימיק או פתרון אמיתי?

מה אומרים על תוכנית מחיר למשתכן? האם זה יהיה סיפור הצלחה ויגרום להורדת מחירי הדירות, או שמא זה עוד פלופ של הממשלה?

יגאל דמרי, בעלים ומנכ"ל של חברת הנדל"ן דמרי, אמר בוועידת כלכליסט – "מחירי הדירות לא הולכים לרדת ב­5 השנים הקרובות, משום שהממשלה לא באמת רוצה להוריד אותם. זה טוב למדינה לגבות כסף מכולנו פה. ובקשר לתוכנית מחיר למשתכן הרי שהתוכנית תעלה את מחירי הדיור כי היא מיועדת רק ל­30% מהשוק, מה יעשו הלא זכאים? מהיום שיצא מחיר למשתכן אנחנו היזמים חוגגים כי מחירי הדיור ממשיכים לעלות. בפרויקטים שאינם מחיר למשתכן אנשי המכירות שלנו מקבלים כמות פניות כפולות".

"מעבר לכך, בעוד 5 שנים ידברו על שכונת הפחונים בעפולה או לוד, סטנדרט הבנייה בתוכניות האלו לא מספק. הבנקים לא הסכימו לתת משכנתאות בפרויקטים האלה בגלל רמת הסיכון שנטלו בהם הקבלנים לאור מחירי הדירות הנמוכות. לכן, הם יפשטו רגל, ירמו או יפסידו".

ח"כ אלי כהן מתנגד לדברים ולתחזיות של דמרי – "מחירי הדיור יירדו. זה ברור לגמרי, והשאלה אם זה יהיה בתוך שנה או בתוך 3 שנים. כהן,  יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת המשיך וטען "היחידים שרוצים שהמחירים לא יירדו הם בעלי האינטרס ­ הקבלנים והבנקים. דמרי יש לך שנתיים ליהנות ממחירי הנדל"ן, צא ובנה כי השינוי יגיע".

באותו דיון בוועדת כלכליסט אמר אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון "הנתונים על תוכניות מחיר למשתכן מוכיחים את ההפך. התוכנית זוכה לאמון של הציבור. בשטח אנחנו  רואים שכמעט כל המכרזים הצליחו ולא חשוב איפה הם היום. זה לא פשוט לייצר מכרז מחיר למשתכן בעפולה ובית דגן. והמשמעות היא ברורה –  יש מספיק קבלנים שמאמינים בזה. צריך להסתכל על  המכלול – כמעט 30 אלף זוגות נרשמו לקבל תעודת זכאות על מספר לא גדול של פרויקטים. זה מראה שיש אמון לציבור בתוכנית הזו. אני לא מקבל את הטענות כנגד הממשלה. מדובר בראייה לטווח קצר בעוד שהממשלה פועלת במטרה לייצר פתרון ארוך טווח לבעיית הדיור. מה שהממשלה עושה זה פעילות רדיקלית ועמוקה לתקן עוולות גדולות. השאלה היא האם יש פה ממשלה שיש לה תוכנית שמטפלת בדברים הנכונים והאם אנחנו בונים את יכולת הביצוע בעתיד?"

מחשבון מס רכישה

איך לוקחים משכנתא במחיר למשתכן?