חדשות    

מה הכיוון של מניית פייסבוק

אלון הדר

פייסבוק (FB)

עם שווי שוק אדיר של יותר מ- 215 מיליארד דולר, פייסבוק הינה אחת מחברות האינטרנט הגדולות בעולם. סביר להניח כי כמעט כל הקוראים מכירים את החברה ופעילותה ולמרות זאת נזכיר כי אתר האינטרנט של החברה (וכל האפליקציות הייעודיות המציגות אותו) הוא הרשת החברתית המקוונת הגדולה ביותר בעולם והוא זמין ביותר מ- 70 שפות. נכון לרבעון הרביעי של 2014 לפייסבוק יש כמעט 1.4 מיליארד משתמשים פעילים, מספר שנמצא בגידול מתמיד מאז אתר החברה עלה לאוויר העולם בשנת 2004.

מבחינה פונדמנטלית לחברה יציבות פיננסית נאה והיא רווחית. ההכנסות נמצאות בצמיחה חזקה וההערכות לכל שנת 2014 הן סך של קרוב ל- 12 מיליארד דולר הכנסות ותזרים מזומנים חופשי של כ – 5 מיליארד דולר. עם זאת מכפיל הרווח הנקי גבוה מ – 70 והחברה נסחרת במכפיל 11 על השווי בספרים, מספרים גבוהים שיכולים גם להתפרש כמנופחים ואף בועתיים. עם זאת הנהלת החברה משכילה להבין כי על מנת להמשיך להיות שחקנית ענק בתחום הטכנולוגיה והאינטרנט בשנים הקרובות, עליה להתפרס לתחומים נוספים והיא עושה זאת באמצעות רכישות. אחת מהאחזקות הבולטות של החברה הינה חברת WHATSAPP (אפליקציית המסרים המידיים המובילה בעולם) שנרכשה תמורת 22 מיליארד דולר, אחזקה בולטת נוספת הינה חברת OCOLUS VR שנרכשה תמורת 2.2 מיליארד דולר ופיתחה קסדת מציאות מדומה שלטענת מפתחיה התגברה על בעיית הבחילה של המשתמשים, בעיה שאפיינה את כל הקסדות שקדמו לה. סביב קסדת המציאות המדומה של אוקולוס פותחו ממשקי עזר כך שהמשתמש יוכל לחוות את סביבת המציאות המדומה לא רק באמצעות חושי הראייה והשמיעה אלא אף באמצעות תנועה במרחב המציאות המדומה. מכירת הקסדה לקהל הרחב צפויה לקראת סוף 2015. מדובר במוצר שיכול לחולל את המהפכה הטכנולוגית הבאה אולם יש לזכור כי יש קסדות מציאות מדומה מתחרות של סוני, סמסונג וחברות אחרות ואולי אף חברות שיש להן טכנולוגיות מהפכניות יותר כגון מגי'ק ליפ שגוגל השקיעה בה 500 מיליון דולר.

מבחינה טכנית כפי שרואים בגרף השבועי המניה מדשדשת כבר 4 חודשים (מאז אוקטובר 2014) בטווח מחירים צר שנע בין 72 ל- 81 דולר לערך, כאשר מחיר המניה הנוכחי עומד על 79 דולר. יתכן שהמניה תמשיך לדשדש בטווח זה עוד זמן רב ויתכן שתפרוץ לאחד הכוונים בזמן הקרוב, לא ניתן לנבא זאת. מתנד MACD עדיין נמצא בטריטוריה שלילית אולם מתנד המחזור מצביע על איסוף לאורך כל תקופת הדשדוש (רמתו ממוקמת מעל קו ה – 0).

פייסבוק
הסיבה לכתבה על FB דווקא במועד זה אינה טכנית או פונדמנטלית אלא אחרת. לפני מספר ימים סוחר עלום שם ביצע רכישה של 4,000 אופציות קול לאוקטובר 2015 בסטרייק 82.5 דולר תמורת 5.45 דולר לאופציה שנמצאת מחוץ לכסף. סוחר זה השקיע סכום אדיר של 2.2 מיליון דולר בהימור על עלייה מינימלית של 13% של מניית פייסבוק מעל שער 88 דולר (שער האיזון). אם FB תמשיך לדשדש או אף תרד עד לפקיעת האופציה כל סכום ההשקעה ירד לטמיון.

אופן הפעולה :

יש כאלו הגורסים כי הדרך (החוקית) הטובה ביותר להרוויח בשוק ההון היא לרכב על גב הכרישים השוחים במימיו. לכן ניתן לקחת פוזיציית לונג על פייסבוק ברמות המחיר הנוכחיות (אולי אף במספר מנות אם תרד). ניתן לרכוש גם הגנות למקרה שהמניה תשבור את הדשדוש מטה בדמות אופציות פוט, אלו ייקרו את הפוזיציה אולם במקרה של מפולת בשווקים או במניה יספקו רצפת הפסד מוגדרת מראש.

אפשרות נוספת ופשוטה יותר היא פשוט לפתוח את אותה פוזיציה של הסוחר, קרי רכישת אופציית קול 82.5 לאוקטובר 2015 תמורת סכום דומה של 5.45 דולר לאופציה (כל אופציה היא ל- 100 מניות ולכן סכום הרכישה הוא בעצם 545 דולר) ולהמתין להתפתחויות בתקווה שיהיו חיוביות. במקרה הגרוע ביותר יגרם הפסד נסבל של עלות האופציה ותו לא. במקרה הטוב ערך האופציה יכול להיות מוכפל פי כמה.

הכותב אינו יועץ השקעות, ואין לראות באמור לעיל לפעול באופן מסוים (למכירה או קנייה או החזקה); כל משקיע צריך לעשות את הבדיקות והערכת הסיכון שלו בשיתוף וייעוץ מול מומחים בתחום, ובהתאם הוא צריך לבחור את השקעותיו.  כותב המאמ עשוי להחזיק בניירות ערך המוזכרים בכתבה