חיסכון פנסיוני    

מה הסכום המרבי שניתן להפקיד לקרן השתלמות?

מעודכן ל-12/2021

קרן השתלמות היא האפיק הכי משתלם לעובד. מעבר לתשלום המשמעותי של המעסיק, הכספים המוזרמים לקרן מזכים בהטבות מס משמעותיות, וכן יש פטור מרווחי הון בקרן בעת הפדיון שלה. כאן, תוכלו להבין את מכלול היתרונות של קרנות ההשתלמות, אבל ההטבות האלו מוגבלות – סכום ההפרשה החודשית מצד המעסיק ומצד העובד מוגבל. 

תיאורטית ניתן להפקיד בקרן השתלמות כמה שרוצים, אבל יש הגבלה על ההפקדה המזכה בהטבות מס. תקרת ההפקדות מתעדכנת מדי שנה על ידי רשות המסים. נכון ל-2021, תקרת ההפקדות המותרות לשכיר לצורך קבלת הטבות המס היא לפי שכר שנתי של 188.5 אלף שקל (כ-15.7 אלף שקל בחודש). יש הבדלים בהפקדות המיטיבות לקרן ההשתלמות אם מדובר בשכיר שהוא בעל שליטה בעסק לבין שכיר שאינו בעל שליטה. כאשר מדובר בשכיר שאינו  בעל שליטה ההפקדה המותרת של המעסיק היא 7.5% מהשכר (כפוף לתקרה) ובסך הכל – 14.1 אלף שקל (בשנה). השכיר עצמו יכול להפקיד 4.7 אלף שקל (2.5% מהשכר). בסך הכל, כדי לקבל את ההטבה המקסימלית ההפקדה מסתכמת לכל היותר ב-18.8 אלף שקל.

אם מדובר בבעל שליטה, אזי הפקדות המעסיק מוגבלות ב-4.5% מהשכר המותר ולכל היותר מדובר ב-8.5 אלף שקל; הפקדות העובד בעל השליטה מסתכמות ב-1.5% ולכל היותר כ-2.8 אלף שקל; בסה"כ מופקדים בקרן ההשתלמות כ-6% מערך השכר ובמקסימום כ-11.3 אלף שקל.

הטבת המס לשכירים שמפקידים בקרן השתלמות אינה דרך ניכוי או זיכוי ממס בגין ההפקדה עצמה, אלא מדובר בהטבה שמתבטאת בעת משיכת הכספים – לאחר 6 שנים ניתן למשוך את הכספים מקרן ההשתלמות בפטור ממס (כולל פטור ממס על הרווחים).

קרן השתלמות לעצמאים מיועדת לפרטי (יחיד) שיש לו הכנסה מעסק או ממשלח יד, להבדיל משכיר. העצמאי יקבל הטבת מס בצורת ניכוי מס הכנסה על הפקדה בקרן השתלמות שסכומה עד 4.5% מההכנסה השנתית שלו. נכון ל-2021, גובה ההכנסה השנתית המזכה בהטבת מס לעצמאים היא 263,000 שקל, כלומר ניתן להפקיד 11,835 שקל בשנה (4.5% מתוך 263,000 שקל).

סוגי קרנות ההשתלמות

קיימים מספר מסלולים לחיסכון בקרנות השתלמות. המסלול הבולט הוא, קרן השתלמות כללית –  זו למעשה קרן השתלמות גמישה, בה מנוהלים הכספים בהתאם לשיקול דעתו של הגוף המנהל. מנהל קרן ההשתלמות קובע את החשיפה למניות, לאג"ח, למט"ח, לשקלים וכו'. הוא קובע גם את עיתוי ההשקעה, הוא מתזמן את הרכישות והמכירות, בקיצור – הוא מנהל באופן שוטף את קרן ההשתלמות.  אך, מכיוון שלחוסך בקרן ההשתלמות אין שליטה על תמהיל ההשקעות בקרן, נפתחו מסלולים ספציפיים יותר, מסלולים ייעודיים שמאפשרים לחוסך לבחור את התמהיל והסגנון שמתאים לו, תחת רמת הסיכון שהוא מעוניין בה. כך למשל, יש מסלול ללא מניות, מסלול עם רכיב מניות מוגבל, מסלול מנייתי, מסלול אג"חי, מסלול שקלי ועוד.

כיום, ניתן לעבור בקלות ובפשטות בין קרן השתלמות כללית לקרן מסלולית וההיפך וזה צריך להיעשות בתוך 7 ימי עסקים; אם רוצים לעבור בין מסלולים בתוך אותו גוף, זה יתבצע בתוך 3 ימי עסקים. ההעברות אלו, אגב, לא פוגעות בוותק שנצבר. הוותק הוא מהיום הפקדה הראשון בקרן השתלמות גם אם היו שינויים בדרך ומעבר לקרנות מסלוליות ובתוך קרנות מסלוליות.

למאמר – קרנות השתלמות – רק יתרונות