חדשות    

מה חושבים האנליסטים: האם הריבית תמשיך לרדת?

עוזי לוי, אנליסט בכיר, באינפיניטי מחלקת מחקר טוען כי לאור המצב, לא ניתן להוציא מכלל אפשרות הורדת ריבית נוספת במהלך הרבעון השלישי של השנה וזאת בשל מכלול גורמים המצביעים על קצב צמיחה נמוך מהצפוי. לדבריו, הורדת הריבית ב-25 נקודות בסיס לשיעור של 0.5%, נעשתה בהתאם להערכות בית ההשקעות בשל התגברות הסממנים של האטה מצד הביקוש הפנימי המקומי, אינפלציה נמוכה, והתחזקות השקל.

לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, "בנק ישראל החליט להפחית את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז ל 0.5 אחוז, להערכתנו ההחלטה נכונה. בנוסף, הבנק מפחית את מרווח האשראי והפיקדונות לבנקים המסחריים מחצי נקודת אחוז לרבע נקודת אחוז. הנימוקים העיקריים להחלטה שהופיעו בהודעת הריבית; הירידה באינפלציה בפועל ובציפיות לאינפלציה, החולשה ביצוא הסחורות, ההשלכות השליליות של מבצע "צוק-איתן" וכמובן הייסוף בשקל. הורדת הריבית נעשתה למרות האמור בדו"ח היציבות הפיננסית שפרסם בנק ישראל החודש אשר מציג תמחור חסר של הסיכונים בשוק אג"ח החברות ובשוק הנדל"ן.
לטענת האנליסטים של הראל, בניגוד לאינפינטי, הריבית בישראל הגיעה לרמתה הנמוכה ביותר, בדומה לריבית בשיא המשבר הפיננסי ב-2009 למרות שאנו סבורים שמצב המשק כיום טוב בהשוואה לתקופה ההיא. הסיכוי להפחתת ריבית נוספת נמוך מאוד ובמקרה של המשך תיסוף בשקל להערכתנו בנק ישראל יגביר את קצב רכישות המט"ח"

ואילו יניב אהרון, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן להורדת הריבית אומר כי: "הריבית ירדה ב-0.25% על אף ציפיות השוק כי הריבית לחודש אוגוסט תהיה ללא שינוי.
בנק ישראל התמקד בשיקוליו בנושא ההאטה שמסתמנת בחודשים האחרונים במשק הישראלי והתבטאה בנתוני הצריכה הפרטית, המדד המשולב וההאטה באינפלציה וזאת על אף החשש שביטא בחודשים האחרונים מהמשך ניפוח מחירי הנדל"ן ואגרות החוב. בהסתכלות אל תוך הרבעון השלישי, רואה בנק ישראל החרפה נוספת של מגמת ההאטה וזו גם בשל המבצע המתמשך בעזה, ומחליט להקדים הורדת ריבית אשר ככל הנראה הייתה מתבצעת בהמשך השנה. אנו סבורים כי לאור הנתונים הכלכליים האחרונים החלטה זו הייתה מוצדקת ותסייע בהתמודדות עם משק בהאטה חריפה דרך הורדת עלויות האשראי והחלשת המטבע המקומי".