חיסכון פנסיוני    מדריכי דירה ומשכנתא    

מה עדיף – פנסיה או דירה?

צילום - shutterstock

מעודכן ל-01/2019

רוצים לחיות ברווחה גם לאחר הפרישה מעבודה – במה עדיף להשקיע – פנסיה או דירה להשקעה, חיסכון פנסיוני או נדל"ן 

אחת השאלות החוזרות על עצמן בעולם הפרישה היא – במה עדיף להשקיע לטובת מימון החיים שלנו אחרי הפרישה? פנסיה או דירה – האם בחיסכון פנסיוני או בנכס כמו דירה להשקעה? התשובה כמובן מורכבת ולא חד-משמעית.

 בשנים האחרונות מתפרסמות אזהרות חוזרות ונשנות מפני משבר קרב והולך של קרנות הפנסיה המציב אי וודאות לחוסכים היום. באמצע 2017 התברר כי הפער בין היקף הקרן פנסיה המוערך בהתאם לנתונים של האוצר ובין ההיקף הצפוי על פי הערכות סבירות הוא גדול – בין 20% ל-30%, ואת המחיר ישלמו כולם, בעיקר הצעירים. כאן, תוכלו להרחיב בעניין, אבל על רגל אחת – הפנסיה העתידית שרשומה לכם בדוח מתבססת על בלוף – על תשואות שלא היו בשנים האחרונות וכנראה לא יהיו בהמשך. המשמעות היא שאתם תקבלו פחות בפועל, ועכשיו האוצר וגופי הפנסיה עושים את התיקון וזה יעלה לכם מדי שנה בהפחתה של הקצבה הצפויה, במקביל לירידה בתשואה.   אז אולי חיסכון פנסיוני זה לא הדרך שלכם להבטיח את העתיד – זה חייב להיות חלק אפילו ממשעותי מהכספים העתידיים שלכם, אבל אולי לא הגורם היחיד.

אולי שוק הנדל"ן יכול לספק לכם "פנסיה עתידית", והשאלה היא בעצם – מה  עדיף – פנסיה או דירה?  אלא שגם שוק הדיור "מטופל" על ידי  שר האוצר במטרה להוריד את המחירים בו, ולאחרונה מזהירים מומחים לנדל"ן שהבועה תתפוצץ בקרוב לכולנו בפנים, כלומר – כנראה נתחיל לראות ירידת מחירים, אלא שזה ממש לא בטוח. אומרים את זה כבר 10 שנים והמחירים לא יורדים – ההיפך. מעבר לכך, השקעה לפנסיה, היא השקעה ארוכת טווח – וגם אם מחירי הדירות יירדו תקופה, השאלה מה יהיה בטווח ממושך יותר, ומעבר לכך – הם מבטיחים תשואה שוטפת – שכר דירה.

כמובן, שיש הבדל באפשרויות הבחירה בין מי שמשתכר 5,000 שקל בחודש לבין מי שמשתכר 50,000 שקל בחודש. במדריך זה נביא לכם את היתרונות והחסרונות של חיסכון פנסיוני לעומת השקעה בנדל"ן, כדי שתוכלו לקבל את המידע המרבי ממנו תוכלו להסיק את המסקנה – איזו השקעה עדיפה לכם אישית ואפשר (ורצוי) לשלב בין השתיים – זה לא בהכרח פנסיה או דירה, זה גם יכול להיות – פנסיה ודירה.

מהו חיסכון פנסיוני?

ראשית נבהיר, כיום שכירים חייבים לחסוך לפנסיה החל מגיל 21 על פי חוק פנסיית חובה שחוקק ב-2008. החל משנת 2017 יחול חוק פנסיית חובה גם על עצמאים, אך אופן החיסכון והמימון שונים לחלוטין.

אתר האוצר מגדיר קרן פנסיה ככזו המאפשרת חיסכון לגיל פרישה, כך שלאחר פרישתו יקבל החוסך בה קצבה חודשית למשך כל חייו. לאחר מותו של המבוטח, ימשיכו שאריו לקבל קצבה חודשית עד מותם. קרן הפנסיה כוללת כיסוי למקרה נכות (אבדן כושר עבודה) וכן כיסוי למקרה מוות, כחלק בלתי נפרד מהמוצר. כדי לעודד חיסכון לפנסיה מזכה המדינה את החוסך בהטבות מס, כך שלמעשה, על כל שקל חיסכון של העובד, המדינה מוסיפה כחצי שקל בדרך של הטבות מס (אם שכר החוסך אינו מתחת לסף המס).הטבות המס ניתנות בכל אחד מהאפיקים, הן בשלב ההפקדה (משלמים פחות מס הכנסה), הן בשלב החיסכון (אין מס על רווחי הון) והן כאשר יקבל החוסך את הפנסיה בגיל הפרישה (יחויב במס מופחת, אם בכלל).

זה יכול להיות באמצעות קצבה חודשית, או סכום חד-פעמי, תלוי בתכנית הפנסיה/גמל.

החיסכון ממומן מהפרשה של 5.5% עד 7% מהשכר של העובד, כשהמעסיק חייב להוסיף לחיסכון זה עוד 12% לפחות ועד 15.833% מהשכר, כמחצית מהפרשת המעסיק היא עבור פיצויים, ומחצית לפנסיה.

במה עדיף חיסכון פנסיוני?

אז כדי להבין מה עדיף – פנסיה או דירה, ננסה להעריך ולבחון את היתרונות של כל מכשיר השקעה. נתחיל בפנסיה

המעביד מפריש מכספו חלק ניכר מהחיסכון הפנסיוני שלכם.

בחיסכון הפנסיוני אתם רוכשים גם כיסויים מפני אובדן כושר עבודה (נכות) וקצבה מוקטנת לשארים במקרה של מוות.

יש הטבות מס על השקעת כסף במסלול פנסיוני.

גובה הקצבה החודשית קבוע ואינו תלוי בשוק מסוים. גובה דמי שכירות לדירה הוא תלוי שוק הנדל"ן. כלומר – ערך הדירה או דמי השכירות החודשיים עלולים לרדת.

אין הוצאות, אין ביטוח, אין צורך להתעסק עם הדיירים, לרדוף אחרי התשלומים, לתקן תקלות בדירה ולתחזק אותה, או לעמול קשה למציאת שוכרים חדשים וטובים.

במה עדיפה השקעה בדירה?

בחיסכון פנסיוני אתם משלמים דמי ניהול על הצבירה (כמה אחוזים) ועל ההפקדות (כמה עשיריות אחוז), מה שמקטין את גובה החיסכון הריאלי.

ערך הדירה יכול לעלות וגם שכר הדירה; גובה קצבת הפנסיה הוא קבוע, ולכן לאורך השנים (תוחלת החיים כל הזמן עולה) הוא צפוי להישחק.

דירה היא נכס עם ערך, שניתן למכור אותה במקרה חירום ואז עומד לרשותכם סכום כסף גדול.

עם מותו של הפנסיונר, בעלי הדירה, עוברת הבעלות לבני משפחתו (בת/בן זוג וילדים), שייהנו מנכס בשווי רב ומדמי שכירות שלא יופחתו עקב פטירת הבעלים. בפנסיה מקבלים השארים קצבה חודשית חלקית (לרוב מקבלת בת הזוג כשליש מהקצבה שקיבל בעלה בהיותו בחיים).

כמה נקבל בגיל פרישה מכל אחת מההשקעות?

חיסכון פנסיוני

בחיסכון פנסיוני חשוב מאד גיל התחלת החיסכון, משך תקופת החיסכון ורציפותה, וגם אי משיכת הפיצויים לפני הפרישה (משיכה מקטינה את הקצבה בכשליש). לא נלאה אתכם ממה מושפע היקף החיסכון הפנסיוני בסופו של דבר, שהרי הוא לא כולל רק את ההפרשות מהשכר בידי העובד והמעביד; הכסף מושקע כל העת במוצרים ייחודיים כמו אג"ח ממשלתי, או באג"ח בבורסה או בכל השקעה סולידית אחרת (תלוי בקרן) ונושא רווחים. קרנות הפנסיה תמיד התהדרו בכך שהן מניבות 4% תשואה לשנה על הקרן; בפועל, במיוחד לאור הריביות הנמוכות במשק בשנתיים האחרונות, התשואה נמוכה בהרבה. בכל מקרה, הכסף צובר ריבית כלשהי, ולכן יש הבדל עצום בין מי שמתחיל לחסוך לפנסיה בשנות העשרים שלו לבין מי שמתחיל לחסוך בשנות ה-30 שלו – עשר שנים פחות קרן וריבית. כמובן, שגם גובה ההפרשות שונה בהתאם לגובה השכר. אבל אם מדובר בפרישה מעבודה תוך ציפיה שלא לרדת ברמת החיים לעומת תקופת העבודה, הרי המספרים לפניכם:

במחקר של מרכז אדווה לשוויון וצדק חברתי נקבע שמי שהחלה לעבוד בגיל 24, ששכרה עומד על 6,000 שקל ברוטו, והתמידה לחסוך לפנסיה ברציפות 40 שנה, תקבל בגיל 64 כ-5,050 שקל גמלה חודשית (84% מהשכר האחרון).

לעומת זאת, אם אותה עובדת תתחיל להפריש כספים לקרן פנסיה בגיל 34 ותתמיד בכך 30 שנה, הקצבה שלה בגיל 64 תהיה רק 3,050 שקל  (בשכר של 6,000 שקל בחודש),שזה 51% מהשכר שקיבלה כשעבדה – ירידה משמעותית בהכנסה.

ובדומה – עובד שמרוויח 10,000 שקל בחודש ומפריש לפנסיה מגיל 27 עד 67 ברציפות, יכול לקבל כ-8,400 שקל קצבה לחודש (84%).

יש לציין, בעת הפרישה אפשר להמיר את כספי החיסכון הפנסיוני לקצבה ולמשוך את כל הסכום באופן חד פעמי. על פי החוק משיכת הקצבה כסכום חד פעמי כולל נושאת מס בשיעור 35% (או המס השולי של החוסך). יש מצבים בהם ניתן לקבל פטור מלא ממס כמו – השתכרות נמוכה של החוסך ובת זוגו; טיפולים רפואיים בעלות שנתית גבוהה; נכות של החוסך בשיעור 75% לפחות. בכל מקרה, משום שמדובר בסכומים של מאות אלפי שקלים ואף יותר ממיליון, לעובד ממוצע, הרי שכאן יש כאלה שיאמרו לכם – לכו קנו בכסף הזה דירה; גם נכס שישמור על מחירו ואולי אף יעלה, וגם הכנסה חדשית קבועה של כ-4,000 שקל.

השקעה בנדל"ן

כתבנו מדריך על רכישת דירה להשקעה, וכאן נציג את עיקרי הדברים –  תוכלו לקבל מכספי עובד שהרוויח 10,000 שקל לחודש עד לפרישה לפנסיה (40) שנה, הופרשו מדי חודש כ-1,800 שקל, כשהוא עצמו הפריש מתוכם כ-600 שקלים. קשה להאמין שאם היה חוסך את אותם 600 שקלים מדי חודש היה יכול לקנות דירה. ואולם, אם אותו עובד היה מושך את כספי הפיצויים שלו (אגב פגיעה, כאמור, בהיקף הקצבה בפרישה, ובמקרה של החלפת מקום עבודה או בהסכמת המעביד הנוכחי), למשל לאחר 30 שנות עבודה, ומקבל לידיו כ-300 אלף שקלים, הוא היה יכול להשתמש בסכום זה כסכום ראשוני לרכישת דירה בסכום של 600 אלף שקל. ביבנה, למשל – זה היה מחיר דירת 3 חדרים חדשה יחסית לפני 10 שנים בעיר ולקחת משכנתא על סך 300 אלף שקלים. היום אותה דירה שווה כ-1.1 מיליון שקל, ואם היא הושכרה במשך כל עשר השנים מאז נרכשה בכ-3,000 שקל לחודש בממוצע, היא אף כיסתה את סכום הלוואת המשכנתא החודשי (בהנחה שנלקחה ל-10 שנים). בסופו של יום, בגיל הפרישה יש בידי אותו עובד דירה ששווה 1.1 מיליון שקל, שמניבה לו כיום כ-3,500 שקלים, ועדיין יקבל קצבת פנסיה בסך כמה אלפי שקלים בחודש. לאחר סיום תשלומי המשכנתא ניתן לקחת משכנתא נוספת על הדירה ולרכוש דירה נוספת במזומן. אז נכון, שעליות המחיירם האלו לא בהכרח יימשכו, אבל מספיק שהתשואה על הנכס כתוצאה משכר דירה תהיה 3%, ושהנכס יעלה ב-25 בשנה (והממוצע אורך הטווח בעשרות השנים האחרונות הוא משמעותית מעל השיעור הזה) כדי שיהיה כאן נכס שמייצר תשואה של 5% ויותר. זה לא מובטח, זה תלוי איפה קונים את הנכס, תלוי בדמי השכירות באזור, תלוי בהתפתחות שוק הנדל"ן וגורמים נוספים, אבל גם הפנסיה לא מבטיחה קצבה ברורה.

על כל פנים, כשמדובר במי שמרוויח 50 אלף שקל בחודש, יש שיגידו, שאדם כזה בהחלט יכול לוותר על החיסכון הפנסיוני (אלא אם הוא שכיר וחייב לחסוך לפי החוק) ולהשקיע מגיל צעיר ברכישת דירה, ואחר כך עוד אחת ואולי עוד אחת, ולפרוש מעבודה עם הכנסה קבועה מהשכרת הדירות והיקף נכסים של הרבה מיליוני שקלים; באמצעות מכירת חלק מהדירות הוא יוכל להשקיע גם בנכסים אחרים, כמו נכסים מניבים, בעסקים וכד' ולהמשיך להתפרנס ולעבוד גם בגיל הפרישה. ההכנסות האלו מלוות במיסוי, ולכן כדאי להתייעץ כמה לקנות ובמה להשקיע. עם זאת, גם בשכר גבוה, עדיף והיום זה הכרחי לחסוך לפנסיה. כלומר, גם שכירים ועצמאיים שמשתכרים יפה ומאמינים בהשקעה בדירה על פני פנסיה, יכולים להפריש את המינימום לפנסיה ובמקביל להפריש לטובת רכישת דירה, או לקנות דירה.

אז מה כדאי יותר?

אז מה כדאי – פנסיה או דירה להשקעה?

א. עתיד הפנסיות שלנו כרגע לא ברור – יש להניח שהמדינה תבוא בסוף עם פתרון כלשהו, וזה מה שקורה עכשיו באמצע 2017, אך מדובר בהפחתה עתידית של קצבת הפנסיה

ב. עתיד הנדל"ן כרגע גם לא ברור – למרות, שמחירי הדירות לא מפסיקים לעלות, יש כבר מי שמזהירים, שזה סוף העליות.

ג. תלוי בהיקף השכר – מי שמרוויח 6,000 שקל בחודש ומסתדר עם זה, עדיף לו לחסוך בצורה מסודרת בקופת גמל, פנסיה או ביטוח חיים. הקצבה שיקבל בעת פרישה פלוס קצבת הזקנה מביטוח לאומי יעניקו לו את 6,000 השקלים בחודש.

ד. תלוי באופי – כאמור, אפשר לאחר 30 שנה למשוך את כספי הפיצויים ולקנות דירה וליהנות, ככל הנראה, מהכנסה גדולה יותר בפרישה, כשאז לא מדובר רק בקבלת סכום קבוע לבנק, אלא גם בניהול דיירים ואחזקת הנכס.

ה. לכאלו שמרוויחים שכר יחסית גבוה – עדיף לשלב בין פנסיה ובין השקעות שונות וזה יכול להיות נדל"ן. אגב, יש רבים מאוד שבמקביל להשקעות בנדל"ן מקומי – בדירה, פונים להשקעות בבורסה, או להשקעות בנדל"ן מעבר לים – לכל תחום יש סיכונים אבל גם סיכויים.


עדכונים: 

אוגוסט 2017 – מפלגת העבודה סוערת סביב המס על דירה שלישית – מצד אחד כאלו שטוענים שדירה זו פנסיה, ולכן לא צריך למסות, ומצד שני אלו שטוענים שדירה זה לא פנסיה ולכן צריך למסות.  הרחבה בגלובס

מאי 2017 – שר האוצר משה כחלון מתראיין בגלובס ואומר – "אני, בניגוד לאחרים, לא רואה בדירה פנסיה. פנסיה? שיחסכו לפנסיה. דירה זה משאב במחסור, ואני לא חושב שצריך לאסוף דירות כדי ליהנות משכירות בזמן הפנסיה; זה בטח לאתחליף לחיסכון פנסיוני. נכון, זה אפיק השקעה לגיטימי, אבל לא נטול מיסים. אין בכלל בעיה. בבקשה, תקנו, ותשלמו מס. אבל רגע, בורסה זו לא השקעה לגיטימית?. אני נלחם על חוק המס על דירה שלישית. החוק הזה  נכון וחשוב והוגן וצודק". כחלון התייחס לחוק מס על דירה שלישית שחזר לדיונים ואמר – "אם החוק יבוטל על ידי בג"צ, אז  כן הוא יבוטל לגמרי. אני הובלתי את החוק הזה, תמכתי בו, נאבקתי עליו, והצלחתי להעביר אותו, אבל ייתכן שהוא יבוטל. אני חושב שאין סיבה שהחוק יבוטל".

למדריכי פנסיה 

למדריכי רכישת דירה