חיסכון פנסיוני    

מה קורה לכספי הפנסיה לאחר הגירושין?

מעודכן ל-07/2021

עד לא מזמן אם גרוש היה נפטר, בן זוגו היה  מאבד את כספי השארים ונותר ללא הכנסה. כיום החוק מסדיר את זה ושומר לכם על הפנסיה

כיום מוסדר בחוק אופן חלוקת החיסכון הפנסיוני בין בני זוג שהתגרשו. אישור החוק היווה בשורה של ממש עבור בני זוג לשעבר

לפני כניסת החוק לתוקף חלק מהגופים המנהלים הסדרי חיסכון פנסיוני​ ​או הסדרי פנסיה תקציבית לא יישמו הוראות של בתי הדין, שחייבו להעביר לבני הזוג לשעבר את החלק בחיסכון. יתר על כן, כנשפטר גמלאי למשל מצאו עצמם בני זוג לשעבר ללא הכנסה כלל, כיוון שלא ענו להגדרת "שאיר"  המוסדרת בהסדרי החיסכון השונים. ואילו בני הזוג החדשים קיבלו את כל הקצבה​.

כך למעשה הייתה סתירה בין הוראות דיני המשפחה לבין דיני החיסכון הפנסיוני. דיני המשפחה מתבססים על ההבנה שלפיה בן הזוג לשעבר היה שותף מלא למאמץ של בניית התא המשפחתי ולכן תומכים בחלוקת החיסכון הפנסיונ. לעומת זאת, לפי דיני החיסכון הפנסיוני קובעיםזכויות פנסיוניות אינן ניתנות להעברה. לאחר שהסוגיה הגיעה לבג"צ, זה דרש מהמדינה להסדיר את הסתירה.

מה אומר החוק?

החוק מסדיר את אופן חלוקת הכספים בין בני הזוג – כך שהאקסים יהיו זכאים לקבל את חלקם בחיסכון הפנסיוני החל מהמועד שבו נפרדו. ממועד חלוקת הכספים, כל אחד רשאי לקבל החלטות על  הסכום העומד לרשותו, כולל אופן השקעת הכספים, העברת הכספים לקופה אחרת ועוד.

כדי שהזכויות הפנסיוניות לא ייפגעו כתוצאה מחלוקת כספים, נקבע בחוק מנגנון שונה ביחס להסדרי חיסכון המבוססים על צבירת זכויות, כגון הסדרי פנסיה תקציבית, קרנות פנסיה ותיקות או קופות ביטוח ישנות. הוקם מנגנון של ניהול משותף של הכספים מהפרידה ועד גיל הפרישה, ובתקופה זו החוסך איננו רשאי לבצע פעולות מהותיות בחשבונו מבלי רשות של בן הזוג לשעבר. במועד הפרישה ישולם חלקו של בןאו בת הזוג לשעבר בקצבת הפרישה ישירות לחשבונו.

כן נקבע , כי בן זוג לשעבר יהיה זכאי לקבלת החלק שלו בקצבת שאירים לאחר פטירתו של המבוטח. וכך בן הזוג  לשעבר לא ימצא את עצמו  ללא הכנסה מרגע פטירתו של הגמלאי.

חשוב לציין שאף שההוראות נכנסו לתוקף בפברואר 2015 הן חלות גם לגבי פסקי דין והסכמים שחתמו בני זוג שנפרדו לפני כניסת החוק לתוקף. לכן כדאי שבני זוג לשעבר שטרם מימשו את הזכויות המוקנות להם מכוח החוק, יפנו לגופים המשלמים או לעו"ד המתמחה בדיני משפחה,ויגישו בקשה לרישום פסק הדין בגופים המשלמים בהם מנוהלים חסכונותיהם.