חדשות    

מודיס מורידה את הדירוג לאיטליה – בקרוב דירוג זבל?

הכלכלה האיטלקית בסחרור. התקציב הממשלתי לא ענה על הדרישות של האיחוד האירופאי ומכאן ועד להתגברות ההתדרדרות, המרחק לא גדול.

מודיס הורידה את דירוג החוב של ממשלת איטליה בדרגה אחת מעל לדירוג זבל – כן, עוד קצת והמשבר כבר יהיה משבר חריף, כזה שיכול לדרדר את כל כלכלת גוש האירו.

במודיס חוששים מתוכנית התקציב של הממשלה. אך חשוב להדגיש כי הכלכלנים של מודיס ציינו כי התחזית לאיטליה יציבה – כלומר, לא צפויה הרעה, מגמה שלילית נוספת. לכאורה זה  עשוי להרגיע את חששות המשקיעים, אבל עצם ההורדה זה ממש לא עניין פעוט.

מודיס הודירה את דירוג החוב מ-"Baa2" ל-"Baa3" חמישה חודשים בלבד לאחר שהזהירה כי הכלכלה השלישית בגודלה באירופה עשויה לקבל הורדת דירוג. הכלכלנים הסבירו כי הסיבה העיקרית להורדת הדירוג היא התקציב החדש של ממשלת איטליה. התקציב, נזכיר מגדיל את הגירעון ב-2.4% – פי 3 מתכנון הממשלה הקודמת.

כלכלני מודיס סבורים שהמשמעות של צעד זה היא שהחוב צפוי להישאר על 130% מהתמ"ג בשנים הקרובות במקום להצטמצם כפי שציפו הכלכלנים במודיס ובכלל – "זה הופך את איטליה לרגישה מאוד לאירועים לא צפויים, במיוחד להיחלשות בצמיחה השוטפת", כותבים במודיס ומדגישים את האכזבה שלהם מהשלטו החדש – "רוב השינוי בהוצאות הממשלה כפי שהתגבש בתקציב הוא מבני ביסודי, דבר שיקשה על החזרת המצב לקודמתו ושיפור בפרמטרים הכלכליים".

החששות האלו נמצאות ומתבטאות כבר בשוק. המרווח בין האג"ח הגרמניות והאג"ח האיטלקיות ל-10 שנים הגיע לשיא של כמעט 6 שנים, כאשר מחירי אגרות החוב של איטליה ממשיכים לרדת (והריבית ממשיכה לעלות).

איטליה מסוכנת לכלכלה העולמית; האם אפקט הדומינו יתחיל בארץ המגף?

הפונזי הגדול ביותר