רכב ותחבורה    

מוניות בינעירוניות – כמה עולה? ואיך תדעו שלא "עובדים" עליכם?

מונית

מוניות בינעירוניות – האם כדאי?

תחבורה זה עניין יקר, ואנשים רבים מעדיפים להשתמש בתחבורה  ציבורית – אוטובוסים, רכבת ואפשרויות נוספות, מאשר לרכוש רכב או לשכור (בעיקר בליסינג).

אחת האפשרויות נוספות היא מוניות השירות הבינעירוניות. המוניות האלו יכולות להיות פתרון מתאים לאנשים רבים. המחיר אמנם לא נמוך, אך זה פתרון נוח וזמין – לא צריך להידחף באוטובוס, לא צריך לחכות לרכבת שאולי תאחר, זו נסיעה במונית ספיישל שאמורה להיות מהירה ויעילה.

בנסיעות בינעירוניות במוניות השירות, יש שתי אפשרויות לקביעת התשלום – מונה או תעריף שנקבע מראש על ידי משרד התחבורה. התעריף – מסתבר לא באמת מעניין את נהגי המוניות.

משרד התחבורה מפרסם את התעריף מדי שנה בהתאם לצו פיקוח על מחירי השירותים – הנה המחירים . במסמך הזה יש את כל אפשרויות הנסיעה והתעריפים. בפועל, התעריפים מחולקים לשני סוגים – תעריף מס' 1 לנסיעה לשעות שבין 5:30 ל-21:00, ותעריף 2 המשמש לנסיעה בשעות שבין 21:01 ל-5:29.

אבל, תעריף לחוד ומציאות לחוד. מסתבר שחברות המוניות לא ממש מיישמות את התעריפים שקבע משרד התחבורה. בבדיקה שנעשתה בערוץ 2 עלה כי  הנסיעה מתל אביב לירושלים שאמורה לעלות 296 שקל – סכום מכובד לכל הדעות, אבל כשפונים לתחנת מוניות, המחיר שנמסר להם הוא 350 שקל ויותר.

זה נכון גם לנסיעות קצרות יותר, אחרי הכל נסיעה לירושלים היא באמת יקרה (אם או בלי הניפוח של תחנת המוניות). נסיעה מתל אביב לבת ים אמורה לעלות, על פי התעריף 52 שקל.  תחנות המוניות יסברו לכם שכדאי להשתמש במונה, אבל אם תתעקשו על תעריף קבוע מראש זה יהיה בין 60 שקל ל-100 שקל.

דוגמה נוספת – נסיעה מלוד לראשון לציון.  התעריף 55 שקל, אבל התחנות מציעות במחיר כמעט כפול.

ומה קורה בצפון? נסיעה מחדרה לחיפה, ומחיפה לתל אביב. התחנות הציעו 250 שקל, מחדרה לחיפה בעוד התעריף הוא 227 שקל, אבל דווקא בנסיעה מחיפה לתל אביב הוצע סכום של כ-400 שקל נמוך מהתעריף (שמוגדר כמחיר מקסימום) בסך 437 שקל.

ומה קורה עם מזמינים דרך גט טקסי? אז נכון שגט טקסי הבטיחו עם ההשקה לפני ארבע שנים (ב-2013) שהם יציעו מחירים נמוכים מהתעריף, אבל (וזה גם משהו) הם מציעים בדיוק את התעריף.

על כל פנים, מחירי הנסיעות במונית (נסיעה בינעירונית ונסיעה בתוך העיר) מתייקרים בהתאם לסעיפים נוספים (מזוודות, הזמנה טלפונית ועוד).  הנה תוספות על המחיר הרגיל (על מחיר המונה)

  • הזמנה טלפונית: תוספת של 4.80 ₪
  • מטען: מחיר הנסיעה כולל הובלת מטען יד. על מזוודות רשאי נהג המונית לגבות 4.10 ש"ח ליחידה
  • מספר נוסעים: אם יש יותר מ-2 נוסעים, רשאי הנהג לגבות תוספת של 4.60 ש"ח, אלא אם כן הנוסעים הנוספים הם מתחת לגיל 5
  • נסיעה בכביש 6: נסיעה בכביש 6 (למעט קטע 18 ממחלף עירון עד עין תות) – תוספת של 15.7 ש"ח. התוספת לנסיעה בקטע 18 של כביש 6 תעמוד על 5.60 ₪
  • נסיעה במנהרות הכרמל: התוספת בנסיעה דרך מנהרות הכרמל תהיה 8.60 ש"ח לנסיעה בקטע אחד ו-17.2 ש"ח לנסיעה בשני הקטעים
  • נסיעה בנתיב המהיר: תוספת בנסיעה דרך "הנתיב המהיר" תהיה על פי עלות האגרה כפי שמוצגת על גבי השלט האלקטרוני בכניסה לנתיב אלא אם המונית פטורה מתשלום האגרה
  • נסיעה מנתב"ג: תוספת של 5 ₪
  • נסיעה משדה דב או נמל חיפה: תוספת של 2 ₪
  • המתנה של נהג מונית לנוסע (לאחר תחילת הנסיעה) כרוכה בתשלום של 87.20 ש"ח לשעה, כשהחישוב נעשה כל רבע שעה
  • מחיר התחלתי של מונה בכל הארץ, למעט אילת (בה התעריף הוא ללא מע"מ) הוא 11.5 ש"ח (באילת: 9.8 ש"ח). כל פעימת מונה מוסיפה למחיר 0.30 ₪

במשרד התחבורה מדגישים כי הנוסע יכול לבחור בכל מצב תעריף או מונה. בכל מונית קיים – מונה ממוחשב. מדובר על מונה שמותקן בו מחירון ממוחשב, הכולל את כל יעדי הנסיעה ואת כל התוספות למחיר.