חדשות    

מורגן סטנלי – הנפט יתאושש, אבל…

בבנק ההשקעות מורגן  סטנלי מנסים לנתח מה יקרה למחיר הנפט. עד לאחרונה, הם מדגישים, היתה תמימות דעים בשווקים שאחרי נפילה של 50% במחיר הנפט (בקיץ שעבר עד החורף), תהיה התאוששות במחיר, וזה אכן קרה – מחיר הנפט עלה מ-44 דולר ל-60 דולר, אבל טוענים במורגן סטנלי, שאז קרה הלא צפוי – תפוקת הנפט של אופ"ק גדלה יותר מכל הציפיות  והמחיר צלל ל-47 ד' לחבית בסוף השבוע האחרון.

האנליסטים של מורגן טוענים כי ההנחה הרווחת שמחיר הנפט יחזור לעלות התבססה על 4 גורמים, ואכן 3 גורמים התבררו נכונים. גורם ראשון היה עלייה בביקושים לנפט. הסיבה התיאורטית  היא שירידה חדה במחירי הנפט  אמורה לעורר את הביקושים. בפועל, הביקוש הממוצע השנה אכן עלה, על פי בדיקת מורגן סטנלי,  ב-1.6 מיליון חביות ביום.

הסיבה השנייה –  חברות הנפט יקצצו בהשקעות. נפילה במחירי הנפט אמורה לגרום לחברות הנפט, במיוחד בתעשיית פצלי השמן, לקצץ באופן דרמטי בהשקעותיהן כדי להפחית עלויות ולהתמודד עם המצב החדש. זה מה שקרה בפועל –  מאז אוקטובר נרשמה ירידה חדה במספר אסדות הקידוח הפעילות של יותר מ-40%  כשבמקביל מעל  70 אלף עובדים בתעשיית הנפט פוטרו. מתחילת השנה קיצצו חברות הנפט בעולם בהוצאותיהן בהיקף של 129 מיליארד דולר.

הגורם השלישי שאפיינו האנליסטים של מורגן סטנלי –  מניות הנפט יישארו זולות:  גם כאשר מחירי הנפט מתחילים להתאושש, מניות חברות האנרגיה אמורות להמשיך להיות זולות ולהיסחר בשערים נמוכים, אליבא מורגן, וזאת כי לוקח לשווקים זמן להפנים את ההתאוששות הריאלית. . מציאות זה קרה, ומניות הנפט הגדולות נסחרות בשפל של 35 שנה במונחי שוויי.

אבל בפרמטר הרביע – הפתעה. הגורם הרביעי הוא – היצע הנפט ייחתך. ההסבר התיאורטי לכך הוא שהנפילה במחירי הנפט והקיצוץ החד בהשקעות חברות האנרגיה, תוך עלייה בביקושים, היה אמור לפגוע בהיצע הנפט. במציאות – ההיצע עלה. איך זה ייתכן? אמנם תפוקת הנפט בארה"ב החלה לרדת מאז חודש יוני, אך קרטל הנפט אופ"ק הגדיל משמעותית את תפוקתו וממשיך להציף את העולם בנפט.

במורגן סטנלי מעריכים שבסופו של דבר מחיר הנפט יתאושש, מהסיבה הפשוטה שאופ"ק לא יכול לסבול מחירים נמוכים לאורך זמן. אך האנליסטים מציינים שיש גם תרחיש אחר, תרחיש שבו איראן ולוב יגדילו את תפוקות הנפט שלהם (איראן בגלל הסכם הגרעין ולוב בגלל המצב המשתפר במדינה), ואפילו התפוקה בארה"ב תשוב לעלות. אז, אומרים האנליסטים, הקריסה במחיר הנפט יכולה להיות "הרבה יותר גרועה מ-1986.