חדשות    

איך מושפעת הפנסיה שלנו מהדמוגרפיה

 

מאת שרון אלמגור, יועצת פנסיונית ומומחית בניהול ההון האישי, מבהירה כיצד נבחר קרן הפנסיה שתנהל עבורנו את החיסכון הגדול ביותר שנצבור במהלך חיינו. למה כדאי לשים לב בבחירת קרן הפנסיה, כיצד נעשה החישוב, איך לבדוק קרנות פנסיה קיימות, מהי תשואה דמוגרפית ובכלל להבין מה מסתתר מאחורי הפנסיה…

אתם בטח מכירים את הסיטואציה: יושב מולכם סוכן ביטוח, הוא מסביר כבר שעה וחצי, למה זה כדאי ולמה חשוב לעשות ביטוח. ואתם, אפילו לא יודעים מה לשאול ולבסוף מוצאים עצמיכם חותמים. על מה? אין לכם שמץ של מושג…

אז בואו ננסה להשיב על השאלות הבאות:

אם השבתם בחיוב על אחת או יותר מהשאלות הללו, כדאי שתעקבו אחר סדרת כתבות חדשה אשר סוקרות את הסוגיות.

 

במהלך העשור האחרון פגשתי אלפי אנשים. מרביתם  עובדים  בין 10 ל-12 שעות ביום, מקבלים משכורת ב10 לחודש, מציצים בשורה התחתונה, מקבלים מידי רבעון את דוחות הפנסיה, הגמל, הביטוח ועוד.. משאירים את המעטפה סגורה בערמה, במיקרה הטוב מתייקים באיזה קלסר ואז…? זהו, שאין אז. 0הם חוזרים לניירת רק "בקרות מקרה ביטוח". משמע: פיטורין, התפטרות, נכות, חלילה וחס מוות. ואז מגלים שלא היו מכוסים, או במקרה הפחות גרוע, היו מכוסים חלקית או שהפקידו כספים מיותרים לרכישת ביטוח שאין להם צורך בו. עם כולם עשיתי את הניסיון ללמד לפחות את הבסיס. מכולם קיבלתי אחרי דקה וחצי מבט שאומר במילים פשוטות:" עזבי אותי, גם אם תסבירי לי שעה וחצי אני גם ככה לא אבין כלום. תמלאי את הטופס היכן שצריך, אני כבר אחתום.

אותי זה מקומם. אז לטובת אלו שרוצים לדעת, כן, ממש לכבודכם, יצאתי בסדרת כתבות שכולי תקווה יעלו תודעה שתלמדו את השפה הבסיסית שתלווה אתכם במהלך חייכם. שתדעו לקבל את ההחלטות הנכונות, לבצע פעולות ולשאול את השאלות המתבקשות.

הגודל כן קובע בפנסיה

קרנות פנסיה חדשות צצות חדשות לבקרים ומציעות לחוסכים דמי ניהול אטרקטיביים במטרה לגייס כספים ולהגדיל את היקף הנכסים המנוהלים. המגמה שכיחה בעיקר בקרב בתי השקעות שכבר נמצאים בשוק מזה זמן. אלו שואפים ליצור one stop shop ולמצות את הלקוח ובמתן מעטפת כוללת של חסכונות פיננסים ופנסיונים.

על נושא דמי הניהול בחסכון הפנסיוני כתבו רבות. התודעה הציבורית לנושא עולה וברור יותר ויותר כי זהו פרמטר חשוב שיש לשים עליו את הדגש במטרה להגדיל את החיסכון הנצבר. היום אתמקד בפרמטר פחות מוכר אך פחות חשוב, בבואנו לבחור את קרן הפנסיה שתנהל עבורינו את החסכון גדול ביותר שנצבור במהלך חיינו.

הכירו את המונח: תשואה דמוגרפית.

לא, אל תתבלבלו. זו אינה תשואת ההשקעות הנובעת מניהול נכסי הקרן בבורסה. מדובר על מרכיב תשואה שמהווה חלק אינטגראלי מהתשואה הכוללת על הנכסים, מחושב ומפורסם מידיי חודש בחודשו. מדובר בגורם שונה הנובע מעצם העובדה שהסיכון הביטוחי מתחלק בין עמיתי הקרן במסגרת ביטוח הדדי.

כידוע, קרן פנסיה מקיפה מורכבת, לרוב, מחסכון לגיל פרישה שמיועד לקבלת קצבת זקנה בפרישה וכן, משני כיסויים ביטוחיים: נכות (אובדן כושר עבודה) ושארים (מוות). בכל חודש, סכומי הכסף שאנו כחוסכים מפקידים לקרן , מתחלק בין שלושת המרכיבים בהתאם למסלול הביטוח שבחרנו.

כיצד קובעת הקרן כמה כסף יש לגבות לשם הכיסוי הביטוחי מכל אחד?

 שהרי ידוע, כי לגבר תוחלת חיים  נמוכה מאישה. לעומת זאת, לאישה, סיכוי גבוה ללקות בנכות. אם כך, התשובה פשוטה: גובה הכיסוי שייגבה מאיתנו החוסכים נקבע על בסיס חישובים אקטוארים אשר מבוססים על הערכות סטטיסטיות. המשמעות מבחינתנו: העלויות בפועל עלולות להיות שונות מההערכה. במידה ועלות הכיסויים הביטוחיים בפועל קטנה מהסכום הנגבה מהעמיתים, מחולק העודף האקטוארי בין העמיתים ומתווסף לתשואת ההשקעות שהשיגה הקרן – זוהי תשואה דמוגרפית.

אך, מה קורה כאשר הקופה העריכה לא נכון את כמות הכספים שיצאו בפועל לשם כיסויי קצבאות נכות ושארים ומכאן שלא גבתה מספיק כספים לשם כך? מי משלם?

צדקתם- החוסכים!

זהו מצב של גרעון אקטוארי והוא יופחת מתשואת העמיתים שייפגעו בחסכון הצבור. כפועל יוצא מאופי המרכיב הנ"ל ניתן להבין , כי התשואה הדמוגרפית תושפע ממאפייני גיל העמיתים ומשיעורי היוצאים לפנסית נכות וכמובן אופייה העיסוקי של האוכלוסיה המבוטחת ובכוחינו לדאוג לבדוק את הפרמטרים הללו בתרם בחירתנו בקרן כזו או אחרת על מנת למזער ולצמצם את הסיכון  בקרן המנהלת עבורינו את חסכונותינו.

על כן, אציע לכם לבדוק שלושה אלמנטים בהקשר לקרן הנוכחית שלכם או כזו שברצונכם לעבור אליה:

  1. כמות הנכסים המנוהלים בקרן –  חוק המספרים הגדולים תקף גם כאן. ככל שהקרן גדולה יותר , החישוב האקטוארי  מדויק יותר, סטיות התקן נמוכות והסיכון הביטוחי מצטמצם בשל הפיזור על פני כמולת גדולה של עמיתים.העדיפו קרנות גדולות וותיקות על פני קרנות שנפתחו לאחרונה ומנהלות מיליונים/מיליארדים בודדים.

  2. מאפיינים דמוגרפים של האוכלוסיה בקרן – כמות מבוגרים רבה בקרן מגדילה את הסיכון כמו גם כמות גדולה של נשים. כמות גדולה של עובדי צוארון כחול אל מול עובדי צוארון לבן גם היא מגדילה את הסיכון.

  3. מדיניות חיתום רפואי- מתייחסת למרכיב הנכות והשארים על פיה מקבלות קרנות הפנסיה מבוטחים בהתייחס למצבם הרפואי ערב  הצטרפותם.

    לצורך עיניינו, מידיניות חיתום מקלה, ללא חסמי כניסה של הקרן עלולה להביא לגידול בכמות המקרים הביטוחיים בשל העובדה שהכניסה לשורותיה אנשים בעלי בריאות לקויה.

    כיצד זה יפגע בעמיתים? כאמור, צפי לגרעון אקטוארי.

    קרנות גדולות אשר חותמות על הסכמי ענק או הסכמי ברירת מחדל עם ארגונים גדולים עלולות לקבל לשורותיהן אוכלוסיות גדולות ללא חיתום רפואי כלל.

    היכן ניתן למצוא מידע על כך? תקנון הקרן המפורסם בכל אחד מאתרי החברות המנהלות מכיל את כל האינפורמציה הדרושה על מנת שתבינו מול מה אתם עומדים. האם מדובר בקרן הממהרת לגייס אנשים לשורותיה או בקרן בעלת מדיניות קשיחה הנוהגת להחריג ואינה ממהרת בתשלום תביעות. מהכרותי רבת השנים עם קהלים שונים ואוכלוסיות מגוונות, אינני משלה את עצמי בציפיה שאכן תגשו לתקנון ותבדקו.(טוב, אולי 5% מיכם תעשו זאת) על כן, אתן לכם פתרון נוסף ונגיש המצוי באתר הפנסיה נט, מקבילתו של הגמל נט בכתובת: pensyanet.mof.gov.il. האתר ידידותי ומאפשר להיכנס לקרביים של כל קרן ולהתרשם ממרכיב התשואה הדמוגרפית השנתית. גם כאן, לא בוחנים את מרכיב התשואה הזו על בסיס שנה בודדת אלא על בסיס מגמה. לאחר שבחרתם את הקרנות המעניינות אתכם והפקתם דוח השוואתי , תזכו לראות: תשואות, דמי ניהול, היקף נכסים, מדדי סיכון והחל מ17 באוגוסט השנה , גם את  נתוני התשואה הדמוגרפית. כמובן ששאיפתנו שנתונים אלו יהיו חיוביים וגבוהים ככל הניתן. קרן שמציגה נתוני תשואה דמוגרפית חיובית לאורך תקופה ארוכה מהווה אלטרנטיבה טובה על פני כזו אשר נתוניה חדשים ואינה מציגה נסיון רב שנים בניהול חסכונות מהסוג הזה ו/או קרן אשר מציגה נתוני תשואה דמוגרפית שלילית או נמוכה מאוד לאורך שנים.

 

זכרו!: מה שאתם יודעים מניבים לכם כסף

          מה שאינכם יודעים עולה לכם כסף.

 

*שרון אלמגורהינה מומחית בתחום ניהול ההון האישי, יועצת פנסיונית (2006) ובעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים בשוק ההון, הפיננסים והפנסיה. שרון מילאה תפקידים שונים בבתי השקעות וגופים מוסדיים וכיום, מתמחה בשיפור מצבו הכלכלי של הציבור דרך העברת תכנים וסדנאות חווייתיות העוסקות בפיתוח אינטליגנציה פיננסית וידע פנסיוני. שרון נודעת בהרצאותיה החוויתיות ביכולת העברת תכנים מורכבים בדרך יצירתית וייחודית. כמו כן, עוסקת בייעוץ וליווי אובייקטיבי ,בלתי אמצעי וללא זיקה לחברות וועדים בהשגת תנאים פנסיונים משופרים לעובדים .מידע נוסף: מזה כשלוש וחצי שנים מתחרה שרון במרבית מרוצי הכביש למרחקים בינוניים וארוכים ונמנת עם עשרת המרתוניסטיות הבכירות בישראל.

 

המידע הכלול במאמר זו אינו בא במקום ייעוץ ואין לפעול על פיו אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל אדם, בכלל זה:
אין לראות במידע במאמר זה משום ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או תחליף לייעוץ כאמור המתחשב בנתונים ובצרכיו המיוחדים של כל אדם.