חדשות    

מזרחי טפחות – המשך עלייה בהיקף המשכנתאות, המיחזורים ירדו

בנק מזרחי טפחות ממשיך לשלוט בשוק המשכנתאות. מנתוני הרבעון הראשון עולה כי היקף המשכנתאות הכולל (לרבות משכנתאות לכל מטרה) הסתכם ב-7.14 מיליארד שקל, ומספר הלווים הגיע ל-13,680 – מדובר על עלייה של כ-7.6% בהיקף הכספי אך ירידה של 3.3% במספר הלווים. הנתונים האלו מציבים את מזרחי טפחות בודד בצמרת עם נתח שוק של כ-40% בשוק המשכנתאות.

מתוך המשכנתאות שנלקחו, כ-804 מיליון שקל הן משכנתאות למחזור, לעומת כ-1.2 מיליארד שקל בשנה שעברה. עדיין רבים ממחזרים, אך נראה שגל המחזורים של השנים האחרונות לא יחזור – אולי זה בגלל שחלק גדול ממשלמי הריבית הגבוהה כבר מחזר את המשכנתא, אולי בגלל שככל שעוברות השנים, הרווח הפוטנציאלי ממחזור קטן, ואולי פשוט חוסר מודעות של חלק מהאנשים. במקרים רבים יש עדיין רווח משמעותי ללקוח במחזור משכנתא , והבנקים הם אלו שמונעים מהלקוחות למחזר – אל תאמינו להם, מקרה מהשטח – במזרחי טפחות אמרו שלא כדאי למחזר , ובבנק אגוד המחזור הסב רווח של 40 אלף שקל לפחות בפריסה טובה יותר.

ובחזרה לנתוני מזרחי טפחות ברבעון הראשון. הבנק מפרט את שיעור המימון של המשכנתאות – "אחד הפרמטרים המרכזיים המשמשים את הבנק למזעור הסיכון בתיק האשראי לדיור הינו שיעור המימון (היחס שבין סכום ההלוואה לבין שווי הנכס המשמש כביטחון).שיעור המימון הממוצע של תיק המשכנתאות של הבנק ליום 31 במרץ 2016 עומד על 55%, בדומה שיעור המימון בסוף 2015, ולעומת 55.8% בסוף שנת 2014. מתוך היקפו הכולל של תיק האשראי של הבנק, בסך 109.2 מיליארד שקלים חדשים, כ-94% ניתן בשיעור מימון מקורי נמוך מ-75% ,המבטיח את ההלוואה גם במקרה קיצון של ירידה של 25% בשווי הנכס המשמש לביטחון. שיעור המימון בדיווח זה הינו שיעור המימון ההיסטורי שחושב במועד אישור ההלוואה, והוא אינו מביא בחשבון פירעונות שוטפים, המקטינים את יתרת ההלוואה, ושינויים בשווי הנכסים המשמשים כבטחון. העלייה המשמעותית במחירי הדיור החל מסוף שנת 2008 ,ומנגד צמצום יתרות ההלוואות בגין הפירעונות השוטפים, מביאים לירידה בשיעור המימון האמיתי, העדכני להיום, של הלוואות שניתנו עד שנת 2008 ,כך שרובן ככולן נמצאות בשיעור נמוך מ-75% כיום. היקף ההלוואות שניתנו בשיעור מימון גבוה מ-75% בשנתיים האחרונות, מגיע לכ-0.2 מיליארד שקל, המהווים כ-0.2% בלבד מתיק ההלוואות לדיור".

שיעור המימון בהלוואה לדיור משמש מדד למידת הביטחון של ההלוואה, ללא קשר למאפייני הלווה עצמו. לכן, בנוסף על כך, בעת אישור משכנתא, מחייב הבנק את הלווה להציג יכולת לעמוד בפירעונות השוטפים של ההלוואה כסדרם, בעיקר באמצעות חישוב שיעור ההחזר החודשי מתוך ההכנסה הקבועה של הלווה. שיעור ההחזר הממוצע בתיק האשראי לדיור של הבנק הוא 28%. 79.1% מתוך תיק המשכנתאות של הבנק ניתן ללווים ששיעור ההחזר שלהם נמוך מ-35% (שיעור ההחזר הממוצע ללווים אלה: כ-23.6%). כ-16.7% מתיק המשכנתאות ניתן ללווים בעלי שיעור החזר של 35% עד 50% (שיעור ההחזר הממוצע ללווים אלה: כ-40.2%). כ-3.8% מתוך המשכנתאות ניתן ללווים בעלי שיעור החזר של 50% עד 80% (שיעור ההחזר הממוצע ללווים אלה: 59.8% ) וכ-0.4%  בלבד ניתנו ללווים בעלי שיעור החזר גבוה מ-80% (שיעור ההחזר הממוצע ללווים אלה: 92.4%).

ההלוואות ששיעור ההחזר בהן גבוה, הינן הלוואות הניתנות ללווים בעלי היקף גדול של רכוש נוסף, ואשר יכולת ההחזר שלהם אינה מבוססת בהכרח על הכנסה שוטפת, ללווים בעלי הכנסה גבוהה מאד שלגביה שיעור ההחזר משמעותי פחות, או בהתקיים חיזוקים נוספים להלוואה, מעבר לנכס הממושכן וליכולת ההחזר של הלווה עצמו, כגון ערבים בעלי איתנות פיננסית".