חדשות    

מחיר הנפט בעולם יורד ואצלנו משלמים יותר

איך משקיעים בנפט 

איך קרה  שמחירי הסחורות בישראל רק עולים ושהמחיר לליטר בנזין כמעט ולא השתנה, אולי אפילו עלה? רק לסבר את האוזן, אם בשנת 2008, כאמור כשחבית נפט עמדה על 150 דולר, המחיר של ליטר בנזין עמד על 7.12 ש"ח. היום ללא שירות, כשחבית עולה כ-69 דולר המחיר עומד על 7.05 (עם שירות עומד על 7.24 ש"ח).

להחלטות אופ"ק השפעה מכרעת על מחירי הדלק, האנרגיה ובכלל המחירים בעולם. כך למשל כשמחיר חבית נפט יורד, ההשפעה של כך היא על סחורות, על התעשייה ועל מחירי האנרגיה והדלק של כולנו. בשנים האחרונות, אם נדייק מאז יוני 2008 עת המחיר של חבית נפט עמד על 150 דולר, מחירי הנפט בעולם החלו לרדת, והיום הם נוגעים במחיר של 69 דולר לחבית. זאת ועוד בשבוע שעבר קיבל אופ"ק החלטה שלא להפחית את תפוקות הנפט בעולם ובכך לגרום להורדת מחירים נוספת.

אז איך קרה  שמחירי הסחורות בישראל רק עולים ושהמחיר לליטר בנזין כמעט ולא השתנה, אולי אפילו עלה?

רק לסבר את האוזן, אם בשנת 2008, כאמור כשחבית נפט עמדה על 150 דולר, המחיר של ליטר בנזין עמד על 7.12 ש"ח. היום ללא שירות, כשחבית עולה כ-69 דולר המחיר עומד על 7.05 (עם שירות עומד על 7.24 ש"ח).

בינינו, לא ברור בעליל!

מחיר בנזין 95 אוקטן שנמכר בתחנות הדלק מתעדכן בחצות הלילה שלפני יום העבודה הראשון בכל חודש, ע"פ החלטת ממשלה. המחיר המעודכן מתפרסם בתחילת החודש בעיתונים של מחירים היסטוריים יומיים ובאתר משרד האנרגיה והמים. החישוב משקלל את ממוצע מחירי הבנזין באירופה בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש – כאשר התוצאה מוכפלת בשער הדולר המחאות מכירה בנק לאומי (שער המחאות גבוה) שביום החמישי לימי המסחר.

מחיר הבנזין בתחנות הדלק מורכב מ: המחיר בשער בתי הזיקוק, הבלו שנקבע ע"י רשות המסים במשרד האוצר, סל הוצאות השיווק לבנזין, מע"מ ותוספת שירות מחיר מלא שלא נגבה בשירות עצמי.

הבלו הוא בעצם מס עקיף, שמוטל על רכישת מוצרים מקומיים והוא הכלי שתורם להכנסות המדינה. בלו מוטל על טבק משקאות חריפים ודלק ומבחינת הממשלה היתרון בו הוא בכך שהוא נגבה מהיצרן ולא מהצרכן הסופי. הדרך לגבות אותו הוא העמסת העלות שלו על המוצר כך שהוא נכלל במחיר שהיצרן גובה מהספקים. אגף המכס והמע"מ במשרד האוצר אחראים על הקביעה שלו.

נכון למאי 2013 שיעור הבלו על ליטר דלק הם:   

בנזין, נפטא ותערובות דלק 3.05 שקל לליטר;  סולר קרוסין וביו דיזל 2.92 שקלים; גפ"מ 0.12 ש"ח;  פחם 0.05 ש"ח; שמן ממוחזר 0.03 ש"ח, ביו דיזל 0.03 ש"ח; מזוט 0.02 ש"ח וגז טבעי 0.02 ש"ח.

הבלו הוא קבוע. משמע הוא לא תלוי בשינוי מחירי חביות הנפט. זה משהו שנקבע כאמור מראש ע"י הממשלה והיא זו שאחראית על שינויו – אם בא לה כמובן. הבלו אמנם צמוד למדד אבל יש עליו מע"מ ורק הממשלה רשאית לשנות אותו. בעצם יש כאן כלי מצוין לממשלה לאפשר לה הכנסות מבלי שתיתפס רעה או כזו שעושקת את הציבור.

כדי שיחול שינוי, הציבור צריך להתעורר ולמחות נגד אותו "מס" שערורייתי שבעצם לא נתפס כמס. כל עוד הציבור לא יתעורר, הממשלה תמשיך לשחק עם הבלו כראות עיניה, וגם אם מחירי חביות הנפט ימשיכו לרדת הציבור ימשיך לשלם, כי הממשלה מצאה שיטה מצוינת  לגבות מכולנו סכומי עתק מבלי שנשים לב.