מחשבון מדד המחירים לצרכן

הסכום המשוערך בש"ח
0.0
השינוי באחוזים
%

מדד המחירים לצרכן בחודשים האחרונים מזנק. קצב עליית המחירים – האינפלציה – כבר 5% כאשר בעולם יש השתוללות של ממש. בהולנד למשל קצב האינפלציה עלה ל-17%. אז אצלנו יחסית סביר, אבל זה משפיע על הכל – המחירים בסופר עולים, מחירי הדירות עולים. במקביל, הריבית עולה, ההלוואות מתייקרות, ויש כמובן השפעות על הכסף שלנו ועל השווקים הפיננסיים. לכן חשוב לעקוב אחרי המדד ולא פחות חשוב לעקוב אחרי התחזיות קדימה. נביא כאן את כל החדשות באופן שוטף.

 

(שימו לב – המדד שמתפרסם בחודש מסוים הוא לחודש הקודם, לדוגמה המדד שמתפרסם ב-15 בספטמבר הוא לחודש אוגוסט; במחשבון יש להזין את אוגוסט כחודש הסיום…)

מדד המחירים לצרכן - איך מחושב? ממה מורכב, ועוד...

מחשבון מדד המחירים לצרכן מחשב הצמדה על פני תקופה – מתאריך לתאריך – המחשבון מספק את התשואה של המדד על פני התקופה (לרוב עלייה במדד, אם כי בשנים 2014-2016 מדד המחירים לצרכן ירד), וכן הוא מחשב את הסכום הצמוד. לדוגמה, רכשתם דירה יד שנייה ובחוזה נקבע כי התשלומים שלכם למוכר יהיו צמודים למדד המחירים לצרכן; הגיע מועד התשלום – כמה לשלם? אתם פשוט מגדירים את התקופה (תאריך התחלה, תאריך סיום), מעדכנים במחשבון את הסכום המקורי, ומקבלים את הסכום המוצמד.

אגב, ברכישת דירות חדשות לרוב הסכום צמוד למדד תשומות הבנייה. מדובר על מדד חשוב במיוחד לרוכשי דירות חדשות בעיקר מכיוון שהתשלומים לקבלן צמודים לרוב למדד זה. מדד תשומות הבנייה מורכב ממספר רכיבים, כמו עלות הקרקע, חומרי גלם ושינוע, ומגלם את עלויות הבנייה של דירות למגורים ואת השינוי בהן במהלך תקופה מסוימת. במשך שנים נותר המדד יציב למדי, אך בשנת 2021, בעקבות עלייה משמעותית באינפלציה, רשם מדד תשומות הבנייה עלייה של 5.6%, מה שכמובן השפיע על מחירי הדירות. על כן, בשנת 2022 אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה רפורמה בחישוב מדד תשומות הבנייה, שעל פיה תופסק הצמדת מחיר הדירה לאחר מכירתה לרכיב הקרקע במדד תשומות הבנייה, שעלותו היא הקריטית ביותר במדד אך אינה משתנה תדיר כמו רכיבים אחרים, והמחיר יוצמד רק לעלויות הבנייה. נכון לעכשיו ממתינה הרפורמה לאישור הכנסת. כאן, במחשבון מדד תשומות הבנייה, תוכלו לחשב את ההצמדה בעת רכישת דירה חדשה.

חשוב להבהיר לגבי מדד המחירים לצרכן – הנתונים נלקחים על פי מדד הידוע (המדד הידוע נכון למועד הבדיקה/ תאריך החישוב). למה הכוונה? מדד המחירים לצרכן מתפרסם ב-15 בחודש לחודש הקודם. לדוגמה, ב-15 במאי מתפרסם המדד לחודש אפריל. המדד הידוע החל מה-15 במאי הוא מדד אפריל, כלומר, בתאריך 17 במאי המדד הידוע הוא מדד אפריל, בתאריך 13 במאי המדד הידוע הוא מדד חודש מרץ. השיטה בארץ להצמדת הסכומים היא לרוב על פי מדד ידוע.

עם זאת, ישנם מצבים שההצמדה היא לפי מדד בגין, ומה זה מדד בגין? פשוט – המדד הרלבנטי לאותו החודש בלי קשר למה שהיה ידוע במועד הבדיקה. לדוגמה, העסקה נעשתה ב-17 במאי, המדד בגין הוא מדד חודש מאי.

כמו כן, חשוב להבהיר – הנתונים נלקחים ומעובדים אחת לחודש עם פרסום המדד. אנו משתדלים לעבד ולהציג את הנתונים בצורה הטובה, הנכונה והמהימנה ביותר, אך אם מצאתם פגם/ טעות, נשמח לשמוע על כך ולתקן.



מחשבוני מדד נוספים:

מחשבון מדד מחירי הדירות

מחשבון מדד שכר הדירה

מחשבון הצמדה למדד תשומות הבניה

מחשבון הצמדה לדולר

מחשבון הצמדה לאירו

מחשבונים פופולריים

קרן השתלמות לעצמאיים – מכשיר מנצח

 דירוג קרנות השתלמות