חינוך פיננסי    

מחשב, משחקים וסיורים – כלים ללימוד חינוך פיננסי

זה ממש לא פשוט ללמד ילדים על המערכת הכלכלית המרכיבה את העולם שלנו, כאשר נקודת המוצא כיום היא שחשוב להיחשף למידע הזה מוקדם ככל האפשר כדי שניתן יהיה להבין את היסודות ולפתח הרגלים נכונים. במדריכים הקודמים שלנו התמקדנו בנושאים המרכזיים שצריך להיחשף אליהם, עם כמה הסברים לגבי ההסברים התיאורטיים והצעות יעילות ללימודים. כעת אנחנו נציג לכם את "ארגז הכלים", כלומר, הפעילויות השונות שיכולות להיעשות כדי להציג מכלול נושאים.

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

אתרי אינטרנט

האינטרנט הפך במהלך השנים לכלי דרכו אנחנו עושים כמעט הכל. זהו גם כלי למידה מהשורה הראשונה. יש כיום אתרים שמנסים ללמד מונחי יסוד בעולם הכלכלי בצורה המותאמת לעת הנוכחית, תוך דגש על הפן החווייתי יותר של הדברים (משחקים וכדומה). אחד האתרים המומלצים לדעתנו הוא "איפה הכסף?" מטעם פורטל הממשלה לילדים. יש שם משחקים שונים הנוגעים לתחומים הכלכליים השונים, למשל שימוש בכסף, צרכנות, חיסכון, כסף במשפחה או ניהול עסק. בקטגוריית הצרכנות למשל יש סימולציות של חישוב מחירי מוצרים לאחר הנחה, השוואת מחירים ורכישה חכמה ב"חנות" מקוונת ועוד. בקטגוריית משתמשים בכסף, דוגמא נוספת, יש סימולציה של עבודה ב"גלידריה", כספת בה צריך לחשב את הסכום המורכב ממטבעות ומשטרות, משחק של חישוב והחזרת עודף ועוד. אנחנו ממליצים לתרגל עם הילדים חלק מהמשחקים האלה, בהתאם לרמת הידע הכללית שלהם ולנושאים שחשוב לכם להעביר להם בנקודת הזמן הנוכחית.

יש לא מעט אתרים אחרים שמתייחסים בצורות שונות לנושאי הכלכלה. ניתן למצוא הסכם דמי כיס להורדה, משחק סולמות וחבלים המבוסס על קבלת החלטות הנוגעות לכסף, לצרכנות ולנושאים אחרים, אתר "פשוט משחקים" ובו משחקים שונים – חלקם מוצלחים יותר וחלקם פחות – הנוגעים לעולם הכספים ועוד.

משחקי קופסה

אין הרבה חוויות משפחתיות גדולות יותר מאשר לשבת מספר שעות יחדיו ולשחק משחק קופסה מהנה. אנחנו ממליצים באופן כללי לנסות למצוא למשחקים זמן, למרות שהפיתויים הדיגיטליים המתקדמים יותר נמצאים בכל פינה. למרבה השמחה יש מספר משחקים שיכולים לא רק לספק כיף אלא גם ללמד משהו על כלכלה.

אחד המשחקים המוכרים ביותר הוא כמובן מונופול. המשחק הומצא בארצות הברית בתקופת השפל הכלכלי בשנות ה-30 של המאה הקודמת במטרה להפוך את עולם הכלכלה לנגיש עבור ילדים. המשחק מדמה רכישה של נכסים (בתחום הנדל"ן), קבלת החלטות כלכליות, שימוש במזומנים (ובגרסאות המאוחרות גם בכרטיסי אשראי ובחשבונות בנק), התמודדות עם משברים כלכליים ועוד. בגרסת "מונופול של" ניתן להדפיס תמונה וטקסט עבור כל שחקן, באמצעות אתר או אפליקציה, כאשר מבצעים את אותם דברים עם הבדל אחד: השחקן הוא למעשה התמונה של הילד. היתרון כאן, על פי המומחים, הוא שמוסיפים נדבך אישי לחוויה שהופך את הילדים למקושרים יותר לכסף ולאחראיים יותר במשחק כתוצאה מכך, בתקווה. וריאציה שונה של המשחק מהשנים האחרונות היא "כוח הכסף" – "משחק שכולו עסקים, נכסים, בנקים וכספים" – שמזכיר במידה רבה את המונופול אבל גם כולל הרחבות כמו אפשרות לקבלת משכנתא.

עולם ההשקעות ושוק ההון נראה ברמה הכללית כמו עולם שהוא הכל חוץ ממתאים לילדים (הרבה מאד מבוגרים בעלי ידע כלכלי נרחב מעדיפים אפילו להימנע ממנו). יש מספר משחקי קופסה שיכולים להראות שהשד לא נורא כל כך, כשאחת הדוגמאות היא המשחק "אנליסטים". המשחק מציע חשיפה למושגים המרכזיים בתחום, התנסות בפעולות כמו רכישה ומכירה של מניות, תנודתיות בבורסה ועוד. הלמידה היא במידה רבה דרך שאלות טריוויה, כאשר בניגוד למונופול המשחק הזה כן קצוב בזמן. הוא מתאים לילדים מגיל תשע ומעלה.

משחק מעט יקר יותר הוא "קאשפלואו", שכולל גם גרסה לילדים (גילאי 6-10). ברמה הכללית זהו משחק המהווה סימולציה העובדת על נושאים כמו אינטיליגנציה כלכלית, השקעות, עסקם, לימוד ה"שפה" הכספית ועוד.

סיורים

סיורים מודרכים הם יופי של דרך ללמד אתם הילדים על העולם שמקיף אותם. אלה שהסיורים לא חייבים לקחת אותם רק לעולם הטיולים, התרבות או האמנות, אלא גם יכולים להכניס אותם לתוך עולמות פיננסיים שחשוב להכיר. מרכז המבקרים של בנק ישראל לדוגמא עוסק בנושאים כמו תולדות המטבע (יש כאן תערוכת כספים עתיקים ותחליפי כספים), תערוכה בה לומדים בצורה של משחק על התפקידים של בנק ישראל, סרטים שמציגים מידע בצורה ויזואלית ועוד. למיטב הבנתינו נכון לנקודת הזמן הנוכחית (2017) המרכז נמצא בהליכי שיפוצים ומעבר לכתובת החדשה שלו לבית בנק ישראל בתל אביב במקום ירושלים. אם אתם רוצים לקחת בכך חלק, אנחנו ממליצים לכם לברר מראש האם יש אפשרות לסיור במועד המתוכנן.

דוגמא נוספת היא המוזיאון הפרטי הרצלילנבלום, בו מועברים סיורים כלכליים לילדים וגם למבוגרים ההצגה כאן היא של נושאי הכלכלה השונים בדרכים המותאמות לקהל היעד, למשל עם משחקים וסימולציות שונים, שאלות טריוויה, סרטים וכן הלאה. ניתן גם להשתתף בסדנאות המיועדות לילדים ולנוער – "הכסף שלי" (גילאי 7-12) או "דרך הכסף" (13-17). גם הבורסה לניירות ערך בתל אביב החלה להציע במהלך השנים סיורים במרכז המבקרים שלה, ואנחנו ממליצים למי שרוצה לחשוף את הילדים שלו לנושאים אלה לברר האם הסיורים האלה זמינים.

מגוון כלים אחרים

עד כה הצגנו דרכים יצירתיות, בעלות פן חווייתי בעיקרו של דבר, ללימוד של ילדים על כסף וכלכלה. הפעולות האלה הן נקודתיות באופן יחסי, כך שברור שצריך להשקיע מאמצים לא קטנים סביב השעון במטרה להקנות הרגלים נכונים. רק אתם יודעים מה הילד שלכם צריך לדעת ואילו ערכים אתם רוצים להעביר לו. הנקודה החשובה צריכה להיות שאת רוב הנושאים הכלכליים – גם אלה שנראים מורכבים – ניתן "להמיר" לתחומי העניין או לשגרת החיים של הילדים.

רבות נכתב, גם במדריך שלנו בנושא, על היתרונות של דמי כיס לילדים: אמצעי שיכול ללמד את הילד דברים כמו סדר עדיפויות, הערכת הכספים שהוא מקבל ודחיית סיפוקים. מומלץ להעניק לילדים דמי כיס ולעקוב אחר השימוש בהם. עוד משהו שצריך לקבל מענה כבר מגיל צעיר הוא החיסכון, בדמות אותה קופת חיסכון סטנדרטית שניתן לרכוש כיום בכמה עשרות שקלים. אם רוכשים יחד עם הילד את קופת החיסכון, מסייעים לו "לתחזק" אותה (לספור כסף) ומציבים איתו יעדים ניתן לפתח אצלו מיומנויות כלכליות חשובות לא פחות.

עם הילדים, כל יציאה מהבית יכולה להיות פתח ללימוד כלכלי חדש. קחו לדוגמא את הביקור המתבקש בקניון העירוני. אתם יכולים לגשת לקניון עם תקציב מוגדר לרכישות עבור הילד, להגדיר יחד איתו סדר עדיפויות ולתת לו להבין שרכישות מסוימות צריכות לבוא על חשבון אחרים. במהלך ביקור בחנות מסוימת, הפעילו את החושים הכלכליים של הילד שלכם: התמקדו למשל בגזרת המבצעים, בה תחשבו מה בדיוק מחירו המעודכן של פריט המוצגת לגביו הנחה של עשרות אחוזים, או את המחיר של כל פריט הנכלל במבצע של 1+1 (אם העיקרון הוא מבצע על פי היקר מביניהם, מוסיפים עוד משתנה למשוואת הלימוד הכלכלית). עם כל הכבוד לידע שלכם לגבי היכן כדאי לקנות מה, מומלץ לבצע עם הילד את התהליך של ביקור בחנויות שונות והשוואת מחירים של אותו פריט.

אחת העצות הכלליות המועילות ביותר שאפשר להעניק לכם היא לנסות לבצע "תרגום" של מונחים כלכליים לעולם המונחים שהילד מכיר או לתחומי העניין שלו. אם הילד אוהב כדורגל, דוגמא אחת מני רבות, אפשר להסביר לו על השקעה ועליית ערך בזכות דוגמאות של שחקנים שהוא מכיר (נניח, שחקן X שערכו עלה בשנה מסוימת). עבור ילדה שחובבת גיאוגרפיה, יכול להיות שכלי לימוד יעיל הוא הצגת המטבעות בכל מדינה, השוואה שלהם לשקל וחישובים שונים על בסיס זה (לדוגמא, כמה כסף באירו שווה סכום מוגדר בשקלים). כך אפשר לא רק לפתח את יכולות החשבון של הילדים אלא גם להציג בפניכם כמה מושגי יסוד בזירה הכלכלית העולמית.

 

HON TV