חדשות    

מיטב דש: "התסריט הסביר ביותר יהיה התנתקות יוון מגוש האירו"

אלכס זבז'ינסקי בסקירה בעקבות משאל העם ביוון: "כדי להמשיך ולהתנהל, לשלם משכורות, פנסיות וכו' הממשלה עשויה כבר בקרוב להנפיק מטבע חדש"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי, מיטב דש השקעות, מפרסם היום סקירה בעקבות תוצאות משאל העם ביוון, אשר הראה כי מרבית היוונים הצביעו נגד התנאים לקבלת סיוע מהאיחוד האירופאי.

במיטב דש מציינים הבוקר כי "מבחינת יוון הזמן אוזל ומהר. הבנקים במדינה סגורים והכסף עומד להיגמר. בלי הזרמת כסף אל הבנקים, שיכולה להתבצע רק מבחוץ ע"י ה-ECB אם מדובר באירו, יוון לא תוכל לתפקד יותר מתקופה קצרה. עונת התיירות כבר בסכנה. היבוא נעצר, כולל יבוא התרופות, מצרכי מזון ודברים חיוניים אחרים".

"ספק רב שהבנק המרכזי האירופאי יכול להחליט על דעת עצמו להמשיך ולזרוק "כסף טוב על כסף רע". מימון הבנקים ביוון, כאשר ממשלת יוון עומדת בסיכון גבוה לפשיטת רגל, לא נראית כאופציה ריאלית בנסיבות הקיימות", כותבים במיטב דש. "בנוסף, לא נראה שהאירופאים יכולים להציע ליוון הסכם מרוכך יותר לאחר שמשאל עם. צעד זה יכול לפתור בעיה בטווח קצר, אך ליצור בעיות קשות הרבה יותר בטווח ארוך יותר. השנה צפויות להתקיים בחירות בספרד. אם בעקבות משאל עם ביוון היא תקבל הקלה משמעותית בתנאי החוב, מדוע אחרי בחירות בספרד הממשלה שם לא תקיים משאל עם דומה ותדרוש מהאירופאים הקלה בתנאים? זה יכול ליצור תגובת שרשרת בכל המדינות האירופאיות שקיבלו סיוע ומתמודדות עם קיצוצים ורפורמות כואבות".

זבז'ינסקי כותב בסקירתו כי "גם אם האיחוד האירופאי היה רוצה לנהל מו"מ חדש בתנאים אחרים עם ממשלת יוון, לא בטוח שהדבר אפשרי פוליטית. תוקף חבילת הסיוע הנוכחית יפוג מחר וכדי לנהל מו"מ חדש הפרלמנטים במדינות האירופאיות צריכים להסמיך את הממשלות, מה שלא בטוח שיעבור בקלות אך בטוח ייקח זמן רב. גם לא כל כך ברור שלממשלת יוון עצמה יש מנדט לנהל מו"מ חדש. הרי משאל עם לא הגדיר סמכויות הממשלה וטווח הפעולה שלה. לכן, גם אם יהיה הסכם חדש הוא יצטרך כנראה להגיע למשאל עם.
השיקולים שהוצגו לעיל מותירים סיכוי לא גבוה להסכם חדש. נראה, שתסריט הסביר ביותר תהיה התנתקות יוון מגוש האירו. כדי להמשיך ולהתנהל, לשלם משכורות, פנסיות וכו' הממשלה עשויה כבר בקרוב להנפיק מטבע חדש".

יחד עם זאת מציין זבז'ינסקי כי גם במקרה של התנתקות יוון יש מספר אפשרויות: "האירופאים לא צריכים למהר עם ההחלטות בלתי הפיכות. הצהרה על הוצאת יוון תכיר בכך שחובותיה הופכים לאבודים. האירופאים יכולים להקפיא בינתיים את המצב בלי לבצע פעולות נוספות ולהמתין להתפתחויות. החוב הקיים לא גדל. יוון זאת לא חברה מסחרית שצריכים לפעול נגדה מהר כדי לחלץ ממנה כמה שיותר. יתכן שבינתיים, יהיה שינוי פוליטי ביוון עצמה שיאפשר מו"מ חדש. יחד עם זאת, האירופאים לא יוכלו להמתין יותר מדי זמן. ב-20/7 יוון צריכה לשלם חוב ל-ECB", כותב זבז'ינסקי.

מיטב דש על ההשפעה על השווקים: "כעת צפויה תקופה תנודתית בשווקים. הבנק המרכזי האירופאי כבר הכריז שהוא ינקוט בכל האמצעים כדי למנוע התפשטות המשבר. אנו מעריכים שנוכח המצב הכלכלי והפיננסי המשתפר באירופה, כולל של הבנקים, בהשוואה לשנים 2011-2012, ובהתחשב בכלים שעומדים היום לרשות קובעי המדיניות באירופה כדי למנוע התפשטות המשבר, הסיכון להרחבה ממושכת של המשבר למדינות אחרות יחסית נמוך", מסכם זבז'ינסקי.