חדשות    

מיטב דש: "למרות הזהרתו של בנק ישראל הסיכוי להורדת ריבית נמוך"

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל

אלכס זבז'ינסקי, אנליסט מיטב דש: "ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח המקומי עדיין נמוכות מדי ביחס לתחזיות האינפלציה שלנו"

ומעריך כי "למרות הזהרתו מצד בנק ישראל הסיכוי להורדת ריבית נמוך". זבז'ינסקי מציין בסקירתו כי "בנק ישראל רמז על האפשרות של נקיטת צעדים מוניטריים מקלים נוספים בהודעת הריבית שהייתה פסימית ונחתמה בהערכה שגברו הסיכונים להשגת יעדי האינפלציה והצמיחה. בינתיים, שע"ח של השקל עשה את העבודה עבור בנק ישראל ופוחת מול הסל ב-4.1% מאז תחילת חודש אוגוסט, כאשר מול האירו והדולר הפיחות היה משמעותי יותר".

"בתנאים אלה, אין לבנק ישראל צורך להוריד את הריבית נוכח הסיכונים המצטברים בשוק הנדל"ן. נציין שלפי הנתונים של בנק ישראל, המשקיעים המקומיים היו דומיננטיים יותר במסחר במט"ח במהלך הפיחות האחרון, כאשר מחזורי המסחר של הזרים עלו רק במעט", כותב זבז'ינסקי.

בנוסף מעריכים מיטב דש כי למרות התיקון, ציפיות האינפלציה ממשיכות להיות נמוכות מדי: "תשואות האג"ח הארוכות בישראל כמעט לא השתנו בשבוע שעבר למרות עליית התשואות בארה"ב.. אפילו הפדיונות הכבדים בקרנות האג"חיות שגרמו לפתיחת המרווחים בשוק הקונצרני לא הובילו לעליית התשואות באפיק הממשלתי. אנחנו מעריכים שהסיכון "לבריחה" כלפי מעלה בתשואות האג"ח האמריקאיות והמקומיות די נמוך. אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ של כ-4-5 שנים", כותב זבז'ינסקי.

"ציפיות האינפלציה הגלומות תיקנו מעט כלפי מעלה לקראת סוף השבוע, אך הן עדיין נמוכות מדי ביחס לתחזיות האינפלציה שלנו. בסוף השבוע עלה מחיר הנפט בחדות ב-16% ביומיים, ככל הנראה בעיקר בהשפעת סגירת פוזיציות שורט. העלייה החדה במחירי הנפט ממחישה שציפיות האינפלציה שמושפעות מהן בצורה משמעותית עשויות להיות תנודתיות. לכן, אנחנו מעדיפים להגדיל את החשיפה לאפיק הצמוד, בעיקר בחלק הקצר והבינוני של העקום. הפער בין ציפיות האינפלציה הארוכות לקצרות נמצא ברמות הגבוהות ביותר של השנים האחרונות. עובדה זו תומכת באג"ח הצמודות הקצרות והבינוניות", נכתב בסקירה מאת מיטב דש.

בנוסף מציין זבז'ינסקי כי למרות העלייה באבטלה, מצבו של שוק העבודה נותר חזק: האבטלה בישראל בגילאי 25-64 עלתה מ-4.2% בחודש אפריל ל-4.6% ביולי תוך ירידה בשיעור המועסקים בחודשים האחרונים. אנו לא חושבים שמנתונים אלה אפשר להסיק על הרעה בשוק העבודה.  קודם כל, הירידה החדה באבטלה בחודש אפריל נראית כסטייה מהמגמה ורמת האבטלה בחודש יולי דווקא מתאימה למגמת הירידה ההדרגתית ארוכת הטווח באבטלה. שנית, אומנם תוספת המועסקים השנתית קטנה בתקופה האחרונה, אך גם מספר המובטלים ירד בעקביות", נכתב בסקירה.  "שלישית, כמות משרות פנויות שמשקפת ביקוש לעובדים נותרה ברמה גבוהה. סה"כ, הניתוק בין קצב צמיחת המשק ומצבו של שוק העבודה נמשך. האטה בצמיחה לא באה לידי ביטוי לעת עתה בנתוני שוק העבודה".