חדשות קרנות נאמנות    

הציבור קונה מניות בדלת האחורית; גיוסים גבוהים בקרנות המסורתיות עם חשיפה מנייתית

מיקי סבטליץ בסיכום חודש פברואר: דמי הניהול הממוצעים ממשיכים להישחק, אם כי בקצב נמוך יותר לעומת החודש הקודם - הגיוסים בתעשיית הקרנות בפברואר היו בדמי-ניהול ממוצעים משוקללים של כ-0.57%- עלייה של כ-5% לעומת החודש הקודם, בעוד שהפדיונות בפברואר היו בקרנות עם דמי-ניהול ממוצעים של כ-0.6%- ירידה של כ-25% לעומת החודש הקודם

הציבור אמנם כמעט ולא קונה ישירות מניות בבורסה, אבל הוא חוזר לרכוש בדלת האחורית – דרך קרנות עם חשיפה מנייתית. לציבור נמאס לשבת על קרנות שנותנות קרוב לאפס או קרנות כספיות שמניבות תשואה שלילית בהמשך להפחתת הריבית, והוא מסית כספים בעיקר מהכספיות (קראו כאן – הקרנות הכספיות משמידות הון) לקרנות שונות ובעיקר קרנות מעורבות בסגנון ה-90/10 ואחיותיהן שהמשמעות שלהן היא לכאורה השקעה בנכסים בטוחים בשיעור גבוה לצד טעימה במניות. אלא שבפועל מדובר במכשיר מסוכן – 90%-80% באגרות חוב זה כבר ממש לא סולידי  – אגרות חוב כיום הן מכשיר מוכן, ובהעלאות הריבית האגרות חוב הארוכות יספגו ירידות שערים, אפילו חדות!

השקעה של 10%-20% במניות עשויה להיות מתאימה, אבל לא לכלך אחד, וכמובן שהיא מסוכנת. על כל פנים, המהלך הזה מזרים מאות מילונים ואפילו מיליארדים לבורסה המקומית וזו אחת הסיבות לעליות בשבועות האחרונים.

מנתוני מיטב-דש עולה כי  ל-10 הקרנות המסורתיות שרשמו את הגיוסים הגבוהים ביותר בחודש פברואר יש חשיפה למט"ח ול-7 מתוכן יש חשיפה מנייתית.  במקום ה-1 בגיוסים בחודש פברואר 2015 הקרן "אקסלנס A1 5-95 " עם גיוס של כ-370 מיליון ₪. ומנגד, הקרן הפודה ביותר פברואר היא "פסגות 00 כספית ללא נע"מ" עם פדיון של כ-450 מיליון ₪.

כ-1.3 מיליארד ₪ זרמו לקרנות המחקות בסיכום חודש פברואר. זאת, בהובלת קרנות מחקות על מדדי אג"ח מדינה שגייסו כ-450 מיליון ₪ וקרנות מחקות על מדדי מניות בארץ ובחו"ל עם גיוסים של כ-320 מיליון ₪.

על פי נתוני מיטב דש, דמי הניהול הממוצעים ממשיכים להישחק, אם כי בקצב נמוך יותר לעומת החודש הקודם – הגיוסים בתעשיית הקרנות בפברואר היו בדמי-ניהול ממוצעים משוקללים של כ-0.57%- עלייה של כ-5% לעומת החודש הקודם, בעוד שהפדיונות בפברואר היו בקרנות עם דמי-ניהול ממוצעים של כ-0.6%- ירידה של כ-25% לעומת החודש הקודם, אבל, זהו נתון מטעה כי הוא כולל את הקרנות הכספיות שפדו סכומים גדולים בדמי ניהול ממוצעים של כ-0.15%, כך שהפדיונות בקרנות המסורתיות היו בדמי ניהול דומים לחודשים קודמים, בשיעור של כ-0.8%.

חודש  פברואר 2 קרנות נפרדו מ"מועדון המיליארד": "מגדל אפיקים 1A אג"ח  פלוס" ו"מנורה מבטחים 00 כספית פיקדון נזיל". מספר הקרנות במועדון "המיליארד" עומד על 47 קרנות המנהלות כ-96.3 מיליארד ₪. 16 קרנות מתוך 47 הן קרנות כספיות המנהלות כ-43.7 מיליארד ₪.

בסיכום חודשי כ-60% מהקרנות רשמו פדיונות, כ-5% מ-768 הקרנות שסיכמו את החודש עם פדיונות, איבדו למעלה מ-50 מיליון ₪ כ"א.

טבלת 10 הקרנות המגייסות, שגייסו ביחד כ-2.2 מיליארד ₪ בסיכום חודשי, כוללת  6 קרנות אג"ח כללי, 3 קרנות אג"ח מדינה וקרן כספית אחת. מן הצד השני, טבלת 10 הקרנות הפודות שמהן נפדה כ-2.55 מיליארד ₪, מכילה 8 קרנות כספיות, קרן אג"ח מדינה וקרן אג"ח כללי.

המשקיעים מגדילים חשיפה מנייתית – קרנות מסורתיות ללא חשיפה למניות גייסו החודש כ-500 מיליון ₪. לעומת זאת, קרנות שיש להן חשיפה למניות עד 10% רשמו החודש גיוסים של כ-820 מיליון ₪ כאשר, בקרנות אג"ח כללי עם חשיפה של עד 10% מניות הגיוס עמד על כ-350 מיליון ₪. קרנות שיש להן חשיפה למניות עד 30% רשמו גיוסים של מ-950 מיליון ₪.

האפיק המגייס ביותר בתעשיית קרנות הנאמנות בחודש פברואר הוא אפיק אג"ח מדינה – קרנות אג"ח מדינה רשמו בפברואר גיוסים של יותר מ-1.2 מיליארד ₪. קרנות אג"ח מדינה ללא חשיפה מנייתית1 רשמו החודש גיוסים של כ-410 מיליון ₪ . קרנות אג"ח מדינה עם חשיפה של עד כ-10% מניות גייסו כ-770 מיליון ₪. כ-1.45 מיליארד ₪ נותבו לקרנות אג"ח מדינה תחת הסיווג –אג"ח מדינה כללי ומנגד, כ-290 מיליון ש"ח נפדו מקרנות אג"ח מדינה צמודי מדד.

קרנות אג"ח חו"ל רשמו בפברואר גיוסים של כ-540 מיליון ₪- ירידה של כ-40% לעומת החודש הקודם. רק כ-5% מכלל הגיוסים לקרנות אג"ח חו"ל נותבו לקרנות נקובות $ ו כ-200 מיליון ₪ לקרנות מגודרות מטבע. שאר המשקיעים הגדילו את החשיפה למט"ח, זאת לאחר שכ-320 מיליון ₪ נותבו לקרנות אג"ח חו"ל הנקובות בש"ח.