חדשות    

מיטב דש מעלים ל-0.6% את התחזית למדד אפריל בעקבות עליית מחירי הפירות והירקות

בית ההשקעות מיטב דש מפרסם היום סקירת מאקרו כלכלית, ומעדכן כלפי מעלה ל-0.6% את התחזית למדד של חודש אפריל בעקבות עליית מחירי הפירות והירקות

בית ההשקעות מיטב דש מפרסם היום סקירת מאקרו כלכלית, ומעדכן כלפי מעלה ל-0.6% את התחזית למדד של חודש אפריל בעקבות עליית מחירי הפירות והירקות.

אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש כותב בסקירתו, כי השכר השוטף במשק עולה באיטיות. התרומה העיקרית להאצת הגידול בסך השכר הריאלי נובעת מהאינפלציה השלילית. האשראי הצרכני, כולל המשכנתאות, ממשיך לגדול בקצב גבוה ולתמוך בצריכה הפרטית. גם גידול באשראי העסקי מעיד על התרחבות  בפעילות המשק. נמשך גידול מהיר בהשקעות הישירות של הזרים במשק. כאמור, מיטב דש מעדכנים עדכנו כלפי מעלה ל-0.6% את התחזית למדד של חודש אפריל בעקבות עליית מחירי הפירות והירקות.

הקרנות המסורתיות – גיוס של 60 מיליון שקל בשבוע החולף

מיטב דש מציינים כי תלילות העקום בישראל עלתה והגדילה אטרקטיביות של האג"ח הארוכות על פני הבינוניות: הרקע לעליית התשואות בישראל היה דומה לאירופה- תשואות נמוכות מדי למצב הכלכלי הקיים. לכן, עליית התשואות בישראל הייתה דומה יותר לזו של גרמניה, תוך עלייה חדה יחסית בתלילות העקום. תוואי הריבית החזויה בישראל עדיין נמוך משמעותית מאשר בארה"ב. בעקבות עלייה בתלילות, במיוחד בחלק 5Y/10Y, אמצע העקום הפך לעוד יותר נחות יחסית לקצוות. אנו ממליצים על המעבר מהאג"ח הקצרות והבינוניות לאג"ח הארוכות תוך הארכה קטנה של המח"מ לכ-4 שנים.

"ידיים חלשות" של קרנות הנאמנות מחזיקות במשקל שיא מאז המשבר  בשוק הממשלתי: בשוק האג"ח המקומי גדלה חשיפה "לידיים חלשות" של הציבור באמצעות קרנות הנאמנות. משקל האג"ח הממשלתיות המוחזק ע"י הקרנות עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז המשבר.  לעומת זאת, חשיפת המוסדיים לאג"ח הממשלתיות קטנה בחצי השנה האחרונה. במצב זה ירידות חדות וממושכות בשוק האג"ח עלולים להוביל לפדיונות גדולים מהקרנות ולהגביר את הירידות.

תחזית מדד המחירים לאפריל – עלייה של 0.3% עד 0.6%; ממוצע תחזיות 0.5%

בנוסף מתייחסים מיטב דש לנתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב, ומציינים כי נתוני שוק העבודה האמריקאי ממחישים שהעצירה בהתרחבות בחודש מרץ הייתה כנראה זמנית. הנתונים משאירים על השולחן את כל האפשרות להעלאת הריבית. גם גידול באשראי הצרכני בארה"ב התאושש אחרי נפילת החורף.

בנוסף מציינים מיטב דש כי התחזקות האירו, עלייה בתשואות ועלייה במחירי הנפט יכולים להאט במקצת את המשך ההתרחבות בכלכלה האירופאית, אך לא בצורה משמעותית.  נתוני סחר החוץ ונתוני האינפלציה בסין ממשיכים להצביע על האטה בפעילות ומזמינים הפעלת תמריצים נוספים מצד השלטונות. כמו כן,  גם לאחר עליית התשואות באירופה, הן עדיין נמוכות מדי למצב הכלכלי הנוכחי ביבשת.

לא רק עליית התשואות באירופה, אלא גם הזהרות בכירי ה-FED מפני הסיכונים הפיננסיים דחפו את התשואות האמריקאיות לעליות. תוואי הריבית הגלום בחוזים בארה"ב עדיין נמוך משמעותית מתחזית ה-FED.

ההמלצות המרכזיות של מיטב דש:

"בעקבות העלייה בתלילות העקום, אנו ממליצים להעלות מעט את מח"מ התיק לכ-4 שנים. כמו כן, בעקבות העלייה בציפיות האינפלציה הגלומות, פחתה האטרקטיביות של הצמודים הקצרים. אנו ממליצים לרכז את ההחזקה באפיק הצמוד במח"מים בינוניים".