חדשות    

מיטב דש: נוכח התחזקות השקל – בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית כבר בפגישתו הקרובה

מיטב דש מפרסמים סקירת מאקרו שבועית מאת אלכס זבז'ינסקי: "נוכח ההתחזקות החדה של השקל - בנק ישראל עשוי לשקול להוריד את הריבית כבר בפגישתו הקרובה"

מיטב דש מפרסמים סקירת מאקרו שבועית מאת אלכס זבז'ינסקי, בה נכתב כי משרד האוצר הציג תחזית שמרנית לגביית המסים. קצב גביית המסים בתחזית נמוך מהקצב בפועל. מיטב דש מציינים כי האשראי במשק ממשיך להתרחב.

"נוכח הסיכון הגובר של היפרדות יוון מגוש האירו, פרמיות הסיכון בשווקים נותרו יחסית נמוכות. נכון לסוף חודש מאי, גם לא הייתה ניכרת משיכת פיקדונות הבנקים במדינות דרום אירופה. נראה, שמעבר לטלטלה בשווקים שתמשך פרק זמן קצר, במידה ויוון תיפלט מהגוש, הפוטנציאל להתפשטות המשבר יחסית נמוך", כותב זבז'ינסקי.
דוח התעסוקה בארה"ב הציג עלייה משמעותית בניצולת כוח העבודה מחד, אך מאידך זה לא בא לידי ביטוי בעליית השכר. מלבד נתוני שוק העבודה, יתר האינדיקאטורים בארה"ב היו חיוביים. "אנו מעריכים שה-FED עדיין נמצא בתוואי להעלות את הריבית בחודש ספטמבר", כותב זבז'ינסקי.

מיטב דש מציינים בנוסף כי עקום התשואות בישראל הפך לכמעט התלול ביותר בעולם ומשקף ציפיות גבוהות להעלאת הריבית בישראל בהשוואה למדינות האחרות, למרות שציפיות האינפלציה לא עלו. נוכח ההתחזקות החדה של השקל מאז הודעת הריבית האחרונה ובמקרה של יציאת יוון מגוש האירו, בנק ישראל עשוי לשקול להוריד את הריבית כבר בפגישתו הקרובה.

"למרות האמירות של בנק ישראל בעניין הפחתת הסיכוי לצעדים בלתי שגרתיים, אנו רואים סיכוי שהריבית עוד תרד ואולי כבר בחודש הקרוב. התנאים כבר השתנו מאז מסיבת העיתונאים המפורסמת של בנק ישראל. השקל התחזק מאז בכ-2.7% מול סל המטבעות. התחזקות השקל הייתה בניגוד למגמה של החלשות המטבעות במדינות האחרות", כותב זבז'ינסקי. בנוסף כותבים מיטב דש כי התחזקות השקל מול הסל מאז הודעת הריבית האחרונה הייתה החדה ביותר בשנתיים למעט התחזקותו לקראת הורדת הריבית האחרונה בחודש פברואר. לפי ניסיון העבר, התחזקות כה חדה בשקל הובילה בסיכוי גבוה להורדת הריבית. אם יוון תצא מגוש האירו ותיווצר תנודתיות בשווקים, תהיה לבנק ישראל סיבה נוספת לשקול להוריד את הריבית. הנגידה הזכירה את יוון מפורשות כסיבה אפשרית לשינוי במדיניות.

"נציין, שהבנק המרכזי השוודי הוריד את הריבית פעם נוספת בשבוע שעבר ממינוס 0.25% למינוס 0.35% בנסיבות מאוד דומות בהן בנק ישראל בחר להודיע על הפחתת הסיכוי להורדת הריבית, כאשר אחד התירוצים לפעולה הייתה אי הוודאות הקשורה ביוון", כותב זבז'ינסקי.

בנוסף כותבים מיטב דש כי ממשיך להשתפר המצב הפיננסי של החברות הבורסאיות בישראל. החשיפה לחו"ל של המשקיעים המוסדיים לא עלתה בחודשים האחרונים. ירדה החשיפה לאג"ח בישראל.