חדשות    

מישהו בדק האם יש מספיק דירות לחוק מעמ אפס?

חברת המידע העסקי BdiCoface ערכה מישאל בקרב 25 חברות נדל"ן מצאה כי כי יש להן פחות מ-3,000 דירות שעשויות לעמוד בקריטריונים לזכאי חוק מע"מ אפס, זאת לאחר שפנתה בשבועות האחרונים לחברות הנדל"ן וביקשה מהן להעריך כמה דירות יש להן במלאי במחירים הנמוכים מ-1.6 מיליון שקלים; היכן ממוקמות הדירות; והאם לדעתן לאור מגבלות החוק בנוגע לגודל הדירה והמפרט, הן יהיו זמינות לזכאים מיד עם אישור החוק.

מתשובות המשאל עולה כי מעט דירות עשויות להיכלל בהטבה. עוד עולה מהמשאל כי העיר שבה המספר הגדול ביותר של הדירות שעשויות להתאים לזכאים היא ראש העין, שם ציינו החברות כי יש להן 520 דירות כאלה. לאחר מכן נמצאת חריש עם 500 דירות, ואשקלון עם 435 דירות. ברחובות יש לחברות בדירוג 315 דירות. גבעת שמואל נמצאת במקום האחרון עם 10 דירות בלבד, כאשר בפתח תקווה יש 12 דירות, ולאשדוד ונתניה יש 25 דירות כל אחת. עם החברות שהשתתפו במשאל ניתן לציין את אזורים, דונה חברה להנדסה ובנין, אביסרור, צמח המרמן, צרפתי שמעון, רוטשטיין נדל"ן, יוסי אברהמי, צ.לנדאו, קבוצת אלמוג, מצלאוי, אלקטרה, אס.ג'י.אס, קבוצת בסט ועוד.
לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BdiCoface: "דחיית מע"מ אפס מקשה על חברות הנדל"ן, שגם כך מחזיקות מספר קטן יחסית של דירות מוטבות ביחס לביקושים הצפויים. השילוב של המתנה נוספת לאישור החוק, יחד עם מבצע 'צוק איתן' גורם לנזקים לענף. חברות קטנות ובינוניות שאין להן הון עצמי מספק עלולות להיקלע לקשיים, בעיקר חברות הפועלות באזור הדרום. התוצאה עלולה להיות ירידה בהתחלות הבנייה – מה שעלול להוביל מיד לאחר אישור החוק לעליות מחירים בניגוד למטרות הממשלה".

לטענת ינאי, משיחות עם ראשי חברות הנדל"ן עולה כי הם חוששים שמגבלות כמו איסור מכירת דירות לפני קבלת היתר בנייה. חיוב עמידה במפרט הטכני של משרד הבינוי והשיכון וקביעת מחירי מחירון נמוכים על ידי השמאי הממשלתי, יורידו עוד יותר את מלאי הדירות המוטבות.