זכויות עובדים    

מישהו חייב לי כסף ופשט את הרגל – מה ניתן לעשות

אבד הכסף
מעודכן ל-01/2019

מה צריך לעשות נושה כלפי חייב בפשיטת רגל? איך מונעים הברחה? ואיך מתבצע ההליך?

בתנאים מסוימים נושה יוכל להגיש בקשה לבית משפט עבור אדם שלא עמד בחובותיו כלפיו. אם החוב גבוה מגבוה מ-86,532 שקל וניתן לשלמו בסכום קצוב מיד או במועד קבוע. מתחת לחוב זה יגיש הנושה בקשה לבית המשפט. כמו כן צריך להתקיים מעשה פשיטת רגל, כלומר אירוע שגרם בתוך שלושה חודשים לפשיטת הרגל. אם אין מעשה כזה יגיש אתהבקשה לפשיטת רגל לבית המשפט.

אם החייב לא נענה לדרישות  משמעות הדבר היא שהוא רואה במצבו כפושט  רגל ויחל ההליך נגדו .

 

איך מונעים הברחה או שינוי בנכסים?

אפשר להגיש בקשה  לעיכוב הליכים לפני מתן צו כינוס נכסים ואפשר למנות כונס נכסים חיצוני שימנע מהחייב להעביר את נכסיו.

איך מתבצע ההליך?

הנושה מגיש התראה לפשיטית רגל, החייב יכול להגיש התנגדות או למלא את הדרישות. בהתקיים התנאים לעיל ולא בוצעו הדרישות יגיש הנושה בקשה לפשיטת רגל. אז יכול החייב להגיש התנגדות. אם לא הגיש הדבר יוביל את האדם לכניסה למעשה לפשיטת רגל.

במקרה זה בית משפט יכול להורות על כינוס נכסים שבהם נכסי החייב מוגנים. ואי אפשר להמשיך בהליכים נגדו לגביית החובות. לאחר מכן מתבצעת חקירת בית המשפט לגבי יכולתו של החייב להחזיר את החוב.. על הנושה להגיש תביעת חוב נגד פושט הרגל בכל זמן שהוא בהליך.

הדיון מתקיים חצי שנה לאחר צו כינוס הנכסים או יותר .אם הוכרז כפושט רגל חלק מנכסי החייב ייימכרו עבור פירעון החובות. חשוב לציין שהחייב יכול לקבל פטור על חובותיו שלא דרך ההליך אם הגיש בקשת הפטר.

מקובל שיחלפו לפחות 4 שנים מיום מתן צו כינוס הנכסים על מנת שניתן יהיה לשקול את הבקשה למתן הפטר. נושה המתנגד לבקשת ההפטר יוכל להגיש את התנגדותו.