חדשות קרנות נאמנות    

מי הקרן של השווקים המתעוררים שהיכתה את השוק?

לאחרונה מדברים הרבה על השווקים המתעוררים כאטרקטיביים להשקעה. ניתן להשקיע בהם באמצעות קרנות נאמנות ולכן בדקנו בהון להון מיהן חמש הקרנות בשווקים המתעוררים שעשו את התשואות הגבוהות ביותר השנה.

הראשונה שהניבה תשואה של 43.89% מתחילת השנה, למשקיעים בה ומתחילת החודש הניבה 2.4% היא "מגדל הודו". היא גם הקרן היחידה מבין חמש הקרנות הראשונות בשווקים המתעוררים שהיתה חיובית. זוהי קרן שמנוהלת ע"י מגדל, ומדיניות ההשקעות שלה היא כזו: החשיפה למניות הודו לא תפחת מ-50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. החשיפה למניות לא תעלה על 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא תפחת מ-50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. החשיפה למט"ח לא תעלה על 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן ולא תפחת מ-0% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. הקרן היא קרן בלתי מוגבלת בניירות ערך חוץ. הקרן גובה 2.74% דמי ניהול.

במקום שני נמצאת מגדל שווקים מתעוררים שמנוהלת ע"י מגדל. מתחילת החודש רשמה תשואה שלילית של 2.28%- ומתחילת השנה 14.02%. הקרן גובה דמי ניהול של 1.45%.

במקום השלישי מגדל דקלה תורכיה מגדל שמתחילת החודש גם היא רשמת תשואה שלילית של 7.13%- ומתחילת השנה 11.3%. דמי הניהול בקרן עומדים על 2.57%.  

במקום הרביעי רוטשילד שווקים מתעוררים שמתחילת החודש רשמה תשואה שלילית של 1.67%- מתחילת השנה 10,68% והיא גובה דמי ניהול של 2.5%.

ובמקום החמישי, הראל פיא שווקים מתעוררים שעשתה מתחילת החודש ירדה 1.79% ומתחילת השנה עלתה 9.82%. דמי הניהול בקרן עומדים על 1.46%.

יתרונות ההשקעה בקרנות נאמנות

בהשוואה להשקעה ישירה בניירות ערך, מאפשרת קרן נאמנות השקעה בעלת פיזור רחב יותר; הפיזור הזה נועד למצמצם את הסיכון הכרוך בהשקעה. השקעה בקרן נאמנות יכולה להיעשות גם בסכומים קטנים (להבדיל מרכישת ניירות ערך אחרים), הכסף בקרנות מנוהל על ידי מנהלי השקעות מומחים. הקרנות נזילות: כלומר אפשר להפוך את ההשקעות בקרנות נאמנות למזומנים באופן מידי וזאת להבדיל השקעה בניירות ערך שלפעמים מסיבות של סחירות לא ניתן להנזיל אותה.

 

סוגים של קרנות נאמנות

ניתן לסווג קרנות נאמנות על פי מדיניות ההשקעה שלהן במוצרים השונים הנסחרים בבורסה (אג"ח צמודות למדד, אג"ח לא צמודות, אג"ח ממשלתיות, אג"ח במט"ח,  מניות בארץ, מניות בשווקים מפותחים, מניות בשווקים מתפתחים, אופציות, מזומנים ונכסים פיננסיים אחרים). כמו כן ניתן לסווג קרנות  על פי מדיניות חלוקת הרווחים (קרן צבירה, קרן המחלקת רווחים),  וכן  על פי אופי ההתאגדות (קרן פתוחה וקרן סגורה) ועל פי מעמד המיסוי (חייבת ופטורה) וסיווג לפי מדיניות השקעה.

מעבר לסוגי הנכסים שבהן משקיעה הקרן, נהוג למיין את הקרנות לפי הקטגוריות הבאות:

קרן מתמחה: קרן שמשקיעה לפחות 80% מנכסיה באפיק השקעה אחד.

קרן גמישה: קרן שאינה מחויבת להשקיע באפיק מסוים; מנהל הקרן פועל בחופש מוחלט.

קרן חו"ל: קרן שרשאית להשקיע את כל נכסיה בני"ע שנסחרים בבורסות חו"ל.

קרן מחקה: קרן שעוקבת אחרי מדד מסוים (90% לפחות מנכסיה הם  ניירות ערך  שנכללים במדד הבסיס); הקרן תשאף להשיג את תשואת המדד אך היא לא מחויבת לכך.

קרן ממונפת: קרן ברמת סיכון גבוה שמשקיעה בנגזרים שונים (בעיקר אסטרטגיות על שוק המעו"ף); הקרן יכולה לקחת אשראי למימון השקעותיה.

אגד קרנות (Fund Of Fund): קרן המשקיעה בקרנות אחרות בארץ ובעולם. הקרן יכולה להשקיע רק בקרנות או בפקדונות, תוך הגבלה של עד 25% בקרן אחת, ומינימום של 75% בקרנות בכלל.

אגד קרנות מקומיות  לא יכול לגבות דמי ניהול ושיעור הוספה (אחרת יהיה כפל עמלות) ומנהל הקרן יכול לרכוש לאגד רק קרנות מהבית. באגד קרנות חו"ל  יכול מנהל הקרן לגבות שיעור הוספה וכן הוא יכול להשקיע בקרנות שאינן בניהולו.

קרן כספית:  קרן להשקעות קצרות מועד שמהווה תחליף תחרותי לפיקדונות לזמן קצר בבנקים. המח"מ הממוצע של הקרן הכספית לא יעלה על 90 יום; הקרן רשאית להחזיק מק"מ או אגרות חוב של המדינה (לטווח קצר); אגרות חוב לא ממשלתיות שדירוגן גבוה שמועד פדיונן עד שנה; פיקדונות לזמן קצר; תעודות חוב בדירוג גבוה שמועד פדיונם עד 90 יום. 

מעבר לסיווג הקרנות לפי תחומי ההשקעה, קיימים הבדלים בין הקרנות וסיווגים שונים שקשורים לאופייה של הקרן. סיווג כזה הוא לקרן צבירה לעומת קרן מחלקת –  קרן נאמנות צבירה אינה מחלקת את רווחיה לבעלי יחידות ההשתתפות כדיבידנד. הקרן צוברת את רווחיה ומשקיעה אותם מחדש בנכסים נוספים;  קרן המחלקת רווחים אינה צוברת את רווחיה ומחלקת אותם כדיבידנד לבעלי יחידות ההשתתפות.

סיווג נוסף – קרן פתוחה מציעה כל הזמן יחידות לציבור על פי תשקיף שפרסמה, מלבד בעת סגירה זמנית. קרן סגורה מציעה מספר מוגבל של יחידות, ומחיר יחידת השתתפות נקבע על פי הביקוש וההיצע לקרן.

עוד על הקרנות הנאמנות

    

  • אין לראות בדברים המלצה להשקעה כזו או אחרת. הכותבים אינם יועצי השקעות