חדשות    

מנכ"ל פסגות: הריבית בארצות הברית תרד ב-2020

 

את הדברים אמר בפורום דן אנד ברדסטריט. עוד דובר בכנס על סוגיית הקנאביס, חינוך פיננסי ומאגר האשראי

"עקום התשואות של שוק האג"ח האמריקאי שטוח כמעט לחלוטין. מחקרים רבים מראים כי כאשר עקום הריבית האמריקאי שטוח, המשק האמריקאי לפני האטה שאחריה יגיעו ירידות בשווקים. בהתאם לכך, אנו מעריכים שגם ארה"ב תיכנס להאטה ברבעון הרביעי של השנה. רוב כלכלות העולם נמצאות בהאטה, כולל אירופה ואפילו סין הגדולה, ואנו אף צופים ירידת ריבית בארה"ב ב־2020", כך אמר ברק סורני, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות בפורום שוק ההון של דן אנד ברדסטריט. .

עוד אמר: "בדצמבר 2018 היו חששות לגבי הכלכלה והיסטריה רגעית שנראה שלא היתה מוצדקת ברובה. אפשר לומר היום כי מי שהוציא כספים מהשווקים בדצמבר ‑ הפסיד. השווקים אינם יקרים ואין בועה, בתקופה זו צריך להוריד סיכון ולפעול בחוכמה. אחת הדרכים היא באמצעות השקעות לא סחירות".

חינוך פיננסי

בכנס דיברו גם על החינוך הפיננסי במדינת ישראל. לפי עו"ד נמרוד ספיר, מנכ"ל איגוד בתי השקעות, "חשוב שהמדינה תפעל להגברת החינוך הפיננסי של הציבור. המדינה אמנם נהגה נכון ברפורמת הקרנות הנבחרות בפנסיה וכבר רואים ירידה בדמי הניהול, אבל היא צריכה להנגיש את הרפורמה הזו יותר לציבור. פנסיה היא המוצר המורכב ביותר לצרכן, וחשוב שהמדינה תפעל להגברת האוריינות הפיננסית ולהנגשת המוצר החשוב הזה".

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות, אמר על החינוך הפיננסי ואמר: "אנחנו שומרים על קשר הדוק עם הלקוחות ומזהים תהליך של הבנה יותר טובה בקרבם. עם זאת, בהשוואה למוצרים אחרים, אפשר לראות שהלקוחות נוטים לפעול מתוך אמוציות ולמכור בדיוק בזמן שצריך לקנות. זה הוביל אותנו למסקנה שצריך לפעול כבר היום בבתי הספר היסודיים ולחנך את הילדים והנכדים איך להתנהל בתחום הפיננסי. זה מה שיכשיר את הדור הבא להיות בקיא יותר ולהתנהל נכון יותר בשוק ההון".

 

צח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה ומחקר דן אנד ברדסטריט,דיבר גם על מאגר נתוני אשראי ואמר  "בעוד חודשיים ייכנס לתוקפו חוק מאגר נתוני האשראי שינוהל ויפוקח על ידי בנק ישראל. דן אנד ברדסטריט תיקח בו חלק כאחת מלשכות האשראי. התכלית הראשונה היא לפזר את האשראי על פני המלווים במשק ולהנגיש את המידע לגבי הלווים. מהלך כזה יאפשר לעוד שחקנים לתת אשראי על בסיס רמת הסיכון שבאמת הלווה נמצא בה, ואם הלווה אינו ראוי לקבל את ההלוואה, הוא לא יקבל אותה. רוב האשראי נמצא כיום בעשירונים התחתונים ואין להם יכולת החזר. אנחנו נראה התייעלות של 'החובות הרעים' ולא נאפשר אשראי למי שלא יוכל להחזיר".

 

שוק הקנאביס

 בכנס דיברו גם על שוק הקנאביס. "לאגד את כלל חברות הקנאביס תחת הגדרה אחת זו טעות", ציין רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל במשרד רואי החשבון פהאן קנה ושות'. "שוק הקנאביס מורכב מהרבה סוגי חברות, יש מי שמייצרות, יש מי שעוסקות במחקר ופיתוח ואחרות. היום המילה קנאביס נותנת הרבה ערך, אבל אחרי שההתלהבות תשקע, החברות יתפצלו. כמו שכיום אנחנו לא מתייחסים לחברות דלק כאל מקשה אחת, אלא יש כאלו שעוסקות במוצרי גלם, יש כאלו שעוסקת במוצרים וכיוצא בזה. כשהענן ישקע, שווי החברות יהפוך לשווי ריאלי לפי המודלים הרגילים שאנחנו מכירים".

על כך אמר עו"ד איתן שמואלי ממשרד ליפא מאיר ושות' : "כפי שהן (גוגל ופייסבוק) היו שוות רק מיליוני דולרים לפני 20 שנה, והיום אנחנו מדברים על חברות ששוות עשרות ומאות מיליארדים של דולרים ‑ כך יקרה לתחום הקנאביס. דוגמה למה שעשוי להיות כאן אצלנו, ניתן לראות בבורסה של קנדה שם ניתנים שוויים גבוהים לחברות קנאביס".

לא כולם מתלהבים, למשל טל קדם, מנכ"ל הראל פיננסים אמר : "לפני שנה נשאלתי לגבי השקעה בשוק המטבעות הדיגיטליים והשבתי שאנחנו מחפשים להשקיע בחברות טובות ואמינות, גם היום לגבי הקנאביס זו תשובתי. אנחנו מעדיפים להסתכל בחברות צומחות ומרוויחות, ההיסטוריה והסטטיסטיקה מראות שחברות מפסידות עושות פחות מאחרות. אנחנו לא חושבים שקנאביס זה דבר רע, אבל טרנדים מבחינתנו זה משהו שצריך להוות אחוז אחד מתיק ההשקעות וגם לדבר עליו רק באחוז אחד מהזמן".

ברק סורני, מנכ"ל פסגות, הסכים: "אנחנו, נכון לרגע זה, לא משקיעים שקל בחברות קנאביס. אנחנו לא נשקיע במה שאנחנו לא יודעים לנתח ושאנחנו לא מבינים את התזרים העתידי שלו או מסוגלים לקבוע לו שווי. בקליפורניה קמו מאות ואלפי חברות ואז הן נמחקו. חשוב לזכור שהרגולציה היא שחקן מפתח משמעותי. הרגולציה המקומית נותנת דחיפה במקומות מסוימים ובאחרים לוקחת אחורה, לכן אנחנו כגוף מוסדי לא משקיעים בחברות מסוג כזה".

 

דירוג אשראי אישי – מה זה? ואיך זה ישפיע עליכם?

צפויה האטה בנדלן בארצות הברית