מדריכי השקעות    

מסחר חברתי – להשקיע כמו המומחים (אבל, יש בכלל מומחים ?)

רוצים לגוון את תיק ההשקעות? רוצים לעקוב אחרי משקיעים מצליחים? רוצים להשיג תשואה  ובמקביל גם ליהנות תוך כדי ההשקעות? מסחר חברתי עשוי להתאים לכם! , אבל אל תשכחו – זה יכול להיות גם מסוכן!

המשקיעים מעוניינים בדבר אחד – תשואה. הם מנסים להשיג זאת בהשקעה דרך הגופים המוסדיים שמנהלים להם את הכסף – לפעמים מצליחים, הרבה פעמים דווקא לא; הם משקיעים לבד – לפעמים מצליחים לפעמים לא, והם יכולים גם להיחשף למסחר חברתי.

מסחר חברתי מבוסס על אמת מאוד פשוטה – אנחנו יצורים חברתיים, גם כאשר אנחנו משקיעים את הכסף שלנו –  אנחנו אוהבים להשקיע יחד עם אחרים, אנחנו תמיד רוצים לדעת מה עושים האחרים, אנחנו אוהבים לדבר על ההשקעות שלנו, לספר על זה, לנסות לשכנע שאנחנו צודקים. אנחנו גם עוקבים ביחד אחרי ההשקעות ואנחנו שמחים ביחד כשיש רווחים וגם מתבאסים ביחד כשיש הפסדים. זה נהדר, אתם לא לבד.

הרווחתם בהשקעה במסחר חברתי, זה רווח כפול – הרווחתם כסף, והרווחתם את ההצלחה המשותפת – פגעתם בול בהשקעה הנכונה, בחרתם טוב אחרי מי לעקוב. ואם הפסדתם – אז אתם לפחות לא לבד. אתם באותה סירה עם משקיעים נוספים. ככה קל יותר להפסיד, מניסיון!

אבל, זה לא רק התחושה, ההרגשה, הביחד. זה גם אמור להיות מוצלח יותר לכיס. מסחר חברתי מבוסס על הגיון מאוד פשט – חוכמת המונים. התיאוריה שעומדת מאחורי המדע הזה שנקרא חוכמת ההמון איתנו כבר אלפי שנים, אבל רק בעשורים האחרונים הפנימו אותה לשווקים הפיננסים. זה עובד כך – ההמון חכם יותר מהפרט. תשאלו את ההמון כל שאלה בעולם והתשובה תהיה בסביבה של התשובה הנכונה, בעוד שהתשובה של פרט בודד, עלולה להיות רחוקה מהתשובה האמיתית. זה חוק המספרים הגדולים, זה היתרון לגודל, ויש לזה כבר השלכות על השווקים הפיננסים.

חוכמת ההמונים מגיעה לבורסה

זה מתבטא למשל  במכשירי השקעה שמבוססים על חוכמת המונים. אחרי הכל, מה זה בעצם השקעה במדד? – זו השקעה במה שחושב ההמון, זה ממוצע כל המכירות והקניות בכל ניירות הערך. זה השווי/ הערך שנותן השוק (ההמון) לקבוצת מניות מסוימת. ואפשר ללכת צעד קדימה, ולקבוע שהמדד הוא בעצם ריכוז דעת ההמון, ולכן אם אנחנו רוצים להשקיע לפי ההמון צריך להשקיע במכשירים שעוקבים אחרי מדדים (תעודות סל וקרנות מחקות שמספקות את תשואת מדד הייחוס). מנגד המאמינים בניהול האקטיבי – ניהול השקעות בצורה שוטפת/ יומית במטרה לייצר תשואה עודפת על מדד הייחוס, סבורים שיש ערך לניהול של מומחה שעוקב, בוחן, מנתח ניירות ערך. ככה מזהים ניירות הערך שעשויים לספק תשואה עודפת, ככה הקרן המנוהלת מייצרת תשואה שעולה על המכשירים הפאסיביים.  אז זהו, שזה בפועל לא כך! המכשירים הפאסיביים (עוקבי המדדים) עולים בתשואה על רוב המכשירים האקטיביים, וקשה למצוא (אם כי פה ושם קיימים)  מכשירם אקטיביים שלאורך זמן מכים את המדד (מספקים תשואה שעולה על מדד הייחוס).

אלא שנראה שחוכמת ההמונים נופלת מחוכמת המומחים. תארו לכם שבמקום המון של מיליונים אנחנו משיגים קבוצה חברתית סגורה של מאות אנשים שמומחים בתחומם. זה כבר לא הרופא, המכונאי, הגננת והשפית שדעתם נכנסת לשקלול (בחוכמת ההמונים), אלא זה יאיר מומחה להשקעות במניות נדל"ן, לצד דני, אנליסט חברות הכימיה, מורן המומחית לבנקים   ועוד ועוד. המומחים האלו אמורים לייצר חוכמה העולה על חוכמת ההמונים, ואת זה אנו רואים עכשיו במסחר החברתי.

זה התחיל כבר עם התפרצות האינטרנט בסוף שנות ה-90'י בפורומים של משקיעים, וזה הגיע בשנים האחרונות לרשתות החברתיות. יש קבוצות פתוחות ויש קבוצות סגורות של משקיעים – מחליפים דעות, משקיעים ביחד, מרוויחים ומפסדים ביחד. אבל, זה לא נגמר שם. זה עלה מדרגה וכיום יש עשרות פלטפורמות למסחר חברתי, וגם אתם יכולים להיות חלק מקבוצת החברים הזו.

מה זה מסחר חברתי?

ברגע שנרשמתם לפלטפורמה למסחר חברתי אתם יכולים לראות בזמן אמת את פעולות המסחר של משקיעים אחרים.

כך אתם עוקבים, בודקים, מבינים מי החזקים בקבוצה, מי הגורואים של הזירה החברתית, וכך אתם בעצם מסמנים אותם, ואם רוצים מחקים את הפעולות שלהם. זה יכול להיות באופן אוטומטי. כלומר, בחרתם משקיע/ סוחר שאתם רוצים לעקוב אחרי הפעולות שלו – לחיצת כפתור, והתיק שלכם יעקוב אחריו. אוטומטי לחלוטין. אפשר גם (לזהירים יותר)  לעשות זאת בהדרגה, כשבשלב הראשון המעקב יהיה ידני – ברגע שהמשקיע/ הסוחר המועדף עליכם ביצע פעולה, אתם רואים בפלטפורמת המסחר ויכולים לבצע כמותו.

הסיכונים!

ובדיוק כמו שיש סיכוי לרווח יש גם סיכוי להפסד, חשוב להבין זאת – סיכוי הולך יחד עם סיכון, אי אפשר לדלג על הסיכון, אין קיצורי דרך! אם אתם מהמרים בעצם על שחקן אחד/ סוחר אחד או אפילו כמה שחקנים/ סוחרים, קחו בחשבון שאולי ההיסטוריה שלהם טובה, אבל זה לא מבטיח שהם יצליחו בעתיד. קחו גם בחשבון שאתם שמים את כל הבצים על אותם שחקנים, לטוב ולרע – זה יכול להצליח וזה יכול להיכשל. במקרים רבים בסופו של דבר המשקיע (טוב ככל שיהיה) מתכנס בסופו של דבר לממוצע. ואז מה הועיל המעקב אחריו, לעומת מעקב אחרי מדד השוק (מדד/ אינדקס שאתם יכולים לעקוב אחריו דרך תעודות סל).

על כלך פנים, ברגע שהחלטתם לשחק במשחק הזה, ואתם מבינים את הסיכונים הגדולים, חשוב שתפעלו דרך מערכת מסחר טובה. הפלטפורמה היא לב העניין היא צריכה להיות ידידותית, היא צריכה להיות פונקציונלית והיא צריכה כמובן לספק את כל המידע שנדרש, לפי חיתוכים שונים, ובזמן אמת. כיום יש מספר פלטפורמות איכותיות שמרכזות מסחר של רבבות סוחרים מכל העולם. אתם יכולים להגדיר את הסוחר המועדף עליכם בכל מקום בעולם, ולהרכיב כך בעצם תיק השקעות גלובלי. זה אפילו עוד יותר מרשים – אתם יכולים להגדיר משקיע/ סוחר לכל תחום – מניות ערך, מניות צמיחה, חברות היי-טק, חברות תעשייתיות, בנקים, ביטוח, תיק מט"ח, תיק סחורות וכו', ולהרכיב תיק השקעות שמנוהל על ידי מספר גורואים כשכל אחד אחראי על תחום/ אזור אחר. היופי בעניין שכמה שהוא נראה מבריק/ גאוני הוא פשוט, במיוחד פשוט בביצוע – נרשמים, עוקבים ומחליטים אחרי מי לעקוב; ויש משקיעים/סוחרים ששווה לעקוב אחריהם, אבל שוב – בהינתן שאתם מודעים לסיכונים, מודעים לכך שכלל לא בטוח שהם ימשיכו להצליח בעתיד, מפזרים את הסיכונים שלכם (לא לשים את כל הבצים בסל אחד), ונכנסים בקטן, ולא מתפתים להכניס סכומים משמעותיים מאוד.

השיטה העוקבת אחרי סוחרים מקצועיים, נקראת מסחר חברתי ואם אתם מעוניינים לפעול במסחר חברתי,  אתם צריכים שלפלטפורמה יהיה ממשק לברוקראג' (דרכו עושים את הפעולות). הטכנולוגיה זמינה וקיימת ברוב הפלטפורמות האלו. וברגע שיש לכם את הממשק הזה, אתם בעצם לא משקיעים בעצמכם, אתם פשוט עוקבים אחרי סוחרים/ משקיעים מובילים. ההצעה שלנו – אם אתם רוצים להיכנס להשקעות דרך מסחר חברתי, תעשו זאת בהדרגה, אל תשקיעו את כל הכסף מיד במסחר חברתי, תטעמו, בדיוק כפי שאתם מגוונים את תיק ההשקעות שלכם ומפזרים על פני מספר אפיקים כך גם תפזרו בהתחלה חלק קטן מההשקעות בתחום המסחר החברתי.  רק אחרי שתשתכנעו בגורואים, בכדאיות הכלכלית, רק אז, תטעמו יותר. חשוב גם לבחון את העלויות – אתם עוקבים אחרי סוחר מסוים , ומקווים להרוויח בדומה לרווח שהוא ישיג. אבל יש גם עלויות ברכישה ובמכירת ניירות הערך, מט"ח, סחורות וכו'. אתם צריכים לחשב את העלויותנ שלכם ביחס לרווחים הצפויים, ואם השורה התחתונה חיובית אז לצאת לדרך בזהירות.

אז מה היה לנו כאן? אפשרות לעקוב אחרי משקיעים/ סוחרים מוצלחים (מוצלחים בהסתמך על ההיסטוריה; כל ההיסטוריה מפורטת במערכת הפלטפורמה); אפשרות לבחור את המשקיעים/ סוחרים שאתם רוצים להשקיע כמותם; ואפשרות לעשות פעולות אוטומטיות וידניות זהות לפעולות הגורו.  כל הפעולות האלו אולי נראות טיפה מסובכות בשלב הראשון, אבל תודו שזה קלי קלות – כן, בקלי קלות לומדים את הפלטפורמה ומתחברים אליה; בקלי קלות מזהים את הכוכבים בזירה, ובקלי קלות מגדירים ביצועים שוטפים (פעולות קנייה ומכירה) בעקבות המשקיע/ סוחר שבחרנו.

המסחר החברתי הוא מעין קיצור דרך –  בלי ידע מוקדם, בלי היכרות עם שוק ההון (למרות שכמובן שהיא מומלצת) הפכתם להיות משקיעים בבורסה, אפילו משקיעים מתוחכמים. אבל קחו בחשבון אתם לא באמת שולטים בתוצאות שלכם, זה לא אתם, זה חיקוי אחרי שחקנים שהיום אולי טובים ומספקים תשואות נהדרות, אבל מה יהיה מחר?  

 

 

השקעה במניות – כל מה שצריך לדעת

 

השקעה באג"ח כל מה שצריך לדעת