מדריכי בנקאות    

מעכשיו יאסר על עסקאות במזומן של יותר מ-50 אלף שקל

החל מ-2019  ייכנס לתוקף החוק להגבלת שימוש במזומן.במשך תשעה חודשים העוברים על החור יקבלו אזהרה, ולאחר מכן כבר יחולו עונים וקנסות על פי החוק.

מה זה בעצם החוק להגבלת עסקאות מזומנים?   לפי החוק לא יהיה ניתן לבצע עסקה במזומן בסכום העולה על 11 אלף שקל עבור עסקים – המשמעות, עסקים לא יוכלו לשלם לעסקים אחרים מעל 11 אלף שקל במזומן.

עבור עסקה בין אנשים פרטיים הסכום לא יעלה על 50 אלף שקל, במקרה כזה תיאלצו לשלם 10% ממחיר העסקה או 50 אלף שקל לכל היותר.

כלומר תשלום של 50 אלף שקל במזומן, אפשרי רק אם העסקה היא מעל 500 אלף שקל – אין הרבה עסקאות כאלו, רק רק רכישת דירה.

במקרה שאחד הצדדים הוא תייר ההגבלה היא עד 55 אלף שקל. אם תעברו את הסכומים האלו, אתם עוברים על החוק.

להרחבה – הגבלת מזומנים כל מה שצריך לדעת

על כל פנים, יש שני חלקים ל"חוק המזומן" – מעבר להגבלות על שימוש במזומן יש הגבלות על שימוש בצ'קים (כאן תוכלו להרחיב על ההגבלות בשימוש בצ'קים)

 


ההתחלה של החוק היתה, שונה בתחילת הדרך, אבל לא רחוקה מאוד מהתוצאות הסופיות של החוק..

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה  בשנת 2015 את המלצות הוועדה לצמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, שהוגשה על ידי שר האוצר, משה כחלון. זאת בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם מפלגת כולנו. הוועדה גיבשה מתווה מדיניות לצמצום והגבלת השימוש במזומן כאמצעי תשלום במשק הישראלי. היעד המרכזי של המהלך: מלחמה בהון השחור, מלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון והרחבת המקורות העומדים לרשות הממשלה למימוש יעדיה. השימוש במזומן הוכר בארץ ובעולם כ"דלק" המניע את הכלכלה השחורה. אומדנים שנערכו מצביעים על כך שהכלכלה השחורה בישראל מהווה לאובדן הכנסות של מיליארדי שקלים חדשים מדי שנה.

ההמלצות המרכזיות של הוועדה נוגעות לשלושה תחומים: הגבלת השימוש במזומן, הגבלת השימוש בצ'קים, וקידום השימוש באמצעים אלקטרוניים והן: 1. מגבלה של  10,000  שקל על עסקאות במזומן בטווח המיידי שלאחר מכן תורחב למגבלה של  5000 שקל ואיסור סיחור צ'קים בסכומים דומים.  כמו כן, יוגבל סכום העסקה בעסקאות מזומנים בין צדדים פרטיים לסכום של עד 50,000 שקל בטווח המידי ובשלב הבא – 15,000 שקל. הפרת האיסור על ביצוע עסקאות במזומן מעל לסף שהוגדר, תיקבע כעבירה פלילית שבגינה יוטל קנס מנהלי או עיצום כספי לעוסק. כל עסקה מעל לסכום המגבלה תבוצע באמצעות צ'קים, העברה בנקאית, כרטיסי חיוב מיידים וכרטיסים נטענים. תיירים המבקרים בישראל יוכלו לבצע רכישות במזומן ללא הגבלה, כאשר ברכישות מעל 25,000 שקל יהיה המוכר הישראלי חייב בדיווח לרשות המסים.

2. צ'קים סחירים משמשים תחליף למזומן ועל כן יחולו עליהם מגבלות דומות. הוועדה ממליצה להגביל את  האפשרות לפרוע צ'ק שסוחר יותר מפעם אחת. בטווח הקצר ניתן יהיה להסב צ'קים פעם אחת ובתנאי שכל פרטי הנסב יפורטו. בשלב הבא, לא ניתן יהיה להסב צ'קים כלל, למעט הסבה לגוף פיננסי מפוקח, תאגיד בנקאי או בנק הדואר.

3. איסור הוצאת צ'קים ללא רישום שם המוטב – איסור זה בתוספת איסור הסחירות ימנע מצבים בהם צ'קים של אזרחים מתגלגלים לגורמים שונים ללא ידיעתם.

4. הבנקים יחויבו להציע כרטיס דביט (כרטיס חיוב מיידי) לכל לקוח ועמלות הכרטיס יפוקחו ויינקטו צעדים משמעותיים לקידום השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים.

שר האוצר, משה כחלון: " מדובר בצעד נוסף להגברת האכיפה והענישה במסגרת המלחמה בהון השחור. החוק מאפשר מלחמה בפשיעה ובהלבנת הון, תוך שהוא מביא להרחבת בסיס המס וזאת ללא צורך בהעלאת מיסים ומבלי לפגוע בשגרת חייהם של האזרחים. בנוסף, החוק יביא לפיתוח טכנולוגיות ושירותים שיקלו על חיי האזרחים במסגרת עסקאות בסכומי כסף גדולים. כפי שהתחייבנו בהסכמים הקואליציוניים לצעד זה יצטרפו מהלכים נוספים אשר יובאו לחקיקה בהקדם."

מנהל רשות המיסים, משה אשר אמר: "צמצום השימוש במזומן מצטרף לשורת מהלכים שמקדמת רשות המסים במאבקה חסר הפשרות בהון השחור והעלמות מס. מדובר במהלך מידתי, המאזן בין הצורך של האזרחים במזומן בהתנהלותם היום-יומית לבין הגבלת היכולת להשתמש באמצעי תשלום זה במטרה להסתיר פעילות מסחרית לא לגיטימית מרשות המסים".

הפקדת מזומנים בחשבון הבנק – כמה זה עולה?