חדשות    

מעלות רואה וורוד: המשק משתפר; סיכון המערכת הבנקאית יורד – האמנם?

מעלות מספקת דירוג חיובי לפועלים ועל הדרך מספרת לנו כמה המערכת בנקאות המקומית במצב מצויין

"להערכתנו חל שיפור בתנאים הכלכליים בהם פועל ענף הבנקאות בישראל, ואנו מעריכים כעת כי הערכת הסיכון הכלכלי שהיא חלק מהערכתנו לענף הבנקאות הישראלי בפרספקטיבה גלובלית (BICRA ,Assessment Risk Country Industry Banking) נמצאת במגמת שיפור. אנחנו מאשררים את הדירוג ‘ilAAA ‘של בנק הפועלים. תחזית הדירוג היציבה משקפת את הערכתנו כי השיפור בפרופיל הסיכון והעסקי הנוכחי של הבנק יספקו תמיכה נוספת לדירוג הבנק שהוא הגבוה ביותר בסולם הדירוג המקומי.

"פעולת הדירוג – ב-24 באוקטובר, 2017 ,אשררה P&S מעלות את דירוג המנפיק ‘ilAAA ‘של בנק הפועלים בע"מ. תחזית הדירוג יציבה.

"שיקולים עיקריים לדירוג – הדירוג של בנק הפועלים משקף את הערכתנו לענף הבנקאות הישראלי בפרספקטיבה גלובלית (BICRA ,Industry Banking Assessment Risk Country). בנוסף, דירוג הבנק משקף את מעמדו העסקי ה"חזק", הון ורווחיות "הולמים", פרופיל סיכון "הולם", מימון "ממוצע" ומבנה נזילות "הולם", כפי שמונחים אלו מוגדרים במתודולוגיה שלנו.

"מתודולוגיית הדירוג של Ratings Global P&S למוסדות בנקאיים מתבססת על הערכת ה-BICRA כעוגן לדירוגי הבנקים, כלומר דירוג נקודת מוצא. הערכה זו משלבת את הערכת הסיכון הכלכלי וסיכון הענף. ציון ה-BICRA למערכת הבנקאות הישראלית הוא 4 בסולם של 1 עד 10 ,כאשר 1 משקף את הסיכון הנמוך ביותר. אנו רואים כעת מגמת שיפור בהערכת הסיכון הכלכלי שמהווה חלק מהערכת ה-BICRA .המגמה החיובית משקפת את צמיחת התמ"ג המתמשכת של המשק הישראלי, צמיחה מתמשכת של תוצר לנפש המתקרב לרמה גבוהה של כ-40 אלף דולר ושיעור  אבטלה נמוך של כ-4.5% הצפוי בשנת 2017 ,שמחזק להערכתנו את חוסנם של משקי הבית. ירידה ברמות המינוף של המגזר העסקי תומכת גם היא במגמת השיפור. בנוסף, שילוב של הפעלת כלים מאקרו יציבותיים על ידי בנק ישראל ויוזמות ממשלתיות בצד ההיצע בשוק הדיור הוביל בשנה החולפת להאטה הן בקצב עליית מחירי הדיור והן בגידול בהיקפי המשכנתאות וההלוואות לתחום הנדל"ן.

"המערכת הבנקאית ריכוזית מאוד, עם חסמי כניסה גבוהים. המערכת מפוקחת כראוי וממומנת באופן שמרני על ידי פיקדונות ליבה מקומיים, בעיקר של משקי הבית. מאפיינים אלו עזרו לבנקים להציג רווחים יציבים ועקביים מאז 2009 ,חרף התחרות העזה על מתן אשראי לסקטור העסקי שהתפתחה מכיוון המשקיעים המוסדיים ובאמצעות שוק החוב הקונצרני.

"הערכתנו את הפרופיל העסקי כ"חזק" משקפת את מעמדו של הבנק כאחת משתי הקבוצות הבנקאיות הגדולות במדינה עם נתח שוק של כ-30% ועם קווי עסקים מקומיים מגוונים יותר מהמתחרים ורמת רווחיות טובה ועקבית. אנחנו עשויים להעריך מחדש את מעמד העסקי אם נראה השפעה שלילית משמעותית במעמד התחרותי ונתח השוק של הבנק כתוצאה ממאמצים רגולטוריים להגדיל את רמת התחרות בענף הבנקאות, במיוחד הדרישה להיפרד מהאחזקה בחברת הבת אשר פועלת בתחום כרטיסי האשראי.

"הון ורווחיות – אנו מעריכים את ההון והרווחיות של הבנק כ"הולמים". אנחנו מעריכים שבנק הפועלים יגיע ליחס הון מותאם סיכון של כ-10% בהתחשב בשינוי בהון הנובע מהרווח הצפוי וחלוקת דיבידנדים והשינוי הצפוי בנכסי הסיכון הנגזר מקצב הצמיחה ומהתפתחות תמהיל תיק האשראי. נציין בהקשר זה כי לפי המתודולוגיה שלנו, ירידה ברמת הסיכון הכלכלי בישראל בהערכת ה-BICRA תקטין את משקל נכסי הסיכון בחישוב יחס ההון מותאם הסיכון. הגעה ליחס גבוה מ-10% ושמירה עליו באופן עקבי תתמוך בהערכת ההון והרווחיות כ "חזקים".

"פרופיל סיכון – הערכתנו של פרופיל הסיכון כ"הולם" משקפת את יתרת האשראי הפגום הנמוכה, כ-1% מסך האשראי של הבנק, וירידה חדה בריכוזיות בגין לווים גדולים אשר מקוזזת על ידי חשיפה גבוהה למשכנתאות, לענף הבנייה ולנדל"ן מסחרי.

"מימון ונזילות – אנו מעריכים את פרופיל המימון של הבנק כ"ממוצע" ואת הנזילות שלו כ"הולמת". הם נתמכים על ידי בסיס המימון המגוון בדומה למתחרים המקומיים ואנו צופים שהבנק ימשיך לשמור על פרופיל דומה בשנתיים הקרובות.

תמיכה חיצונית – דירוג הבנק כולל תמיכת מדינה לאור הערכתנו את חשיבותו המערכתית של בנק הפועלים כ"גבוהה" ומדיניות "תומכת" של הממשלה במערכת הפיננסית המקומית בעת הצורך".

טוב, אחרי הקריאה הזו, צריך לחזור למציאות – אנחנו בתקופה טובה זה נכון, אנחנו בסייקל של שיפור במצב המאקרו והמיקרו – תחום הבנקאות באופן רצוף כבר 10 שנים, האם זה יכול להימשך? האם שוק המשכנתאות לא רותח מדי? האם מחייר הדירות לא גבוהים מדי? האם מחירי האג"ח לא משקפים בועה? האם כל אחד מהנושאים האלה – מחירי דירות, אג"ח לא יכול להפוך לסוג של מדכא צמיחה. וכל זה כשהריבית עדיין אפסית.  מה יקרה כשהריבית תתחיל לעלות – האם זה לא ידכא את הצמיחה, את הצריכה, את שוק האג"ח – הרי זה רק שאלה של זמן עד שהריבית תעלה. אז האם הכל ורוד? לא בטוח