זכויות עובדים    פרישה    

מענק פרישה – למי מגיע? ומה המס על המענק?

קרדיט: Shutterstock
מעודכן ל-03/2018

 

מענק פרישה – מתי מקבלים מענק? למי מגיע? מה המס על המענק? ומה הוא כולל?

מענק פרישה הוא סכום כספי שניתן בהתאם להסכמי עבודה בחלק ממקומות העבודה. במקרים רבים ניצנים מענקי פרי/שה לכאלו שמתפטרים במסגרת תוכנית התייעלות – האינטרס של המעסיק לפטר עובדים והוא "מפתה" אותם לעשות את דרך מענק הפרישה.

מענק הפרישה ניתן יחד עם פיצויי הפיטורין. מדובר בסכום שמוגדר כסכום הוני – מענק חד פעמי (להבדיל מקצבה שוטפת) שניתן עם סיום העבודה.  כספי המענק, וזה חשוב מאוד להבין, מוגדרים כחלק מסכום הפיצויים.


מחשבון פיצויי פיטורין

מחשבון תכנון פרישה


פיצויים הם סכום שמגיע לעובד שפוטר ממקום העבודה. המעסיק חייב לשלם פיצוי לעובד שפוטר על ידו, בהתאם לתקופה בה עבד. סכום הפיצויים נקבע על  המשכורת החודשית האחרונה של העובד כפול מספר שנות הוותק שלו בעבודה, ולהמחשה – נניח שהשכר החודשי האחרון הוא 15 אלף שקל ברוטו, והעובד הועסק בחברה 7 שנים, מכאן שסכום הפיצויים המגיע ל- 105 אלף שקל (וותק של 7 שנים כפול  שכר חודשי של 15 אלף שקל).

הפיצויים פטורים עד תקרה של 12 אלף שקל לשנה (נכון לשנת 2016), כלומר, בהמשך לדוגמה – לעובד  פטור של 84 אלף שקל ל-7 שנים (12 אלף שקל כפול וותק של 7 שנים), ומכאן שהעובד יהיה חייב  על ההפרש – 21 אלף שקל (105 אלף שקל פחות 84 אלף שקל). סכום המענק נכלל במסגרת סכום הפיצויים. אם לדוגמה בנוסף לפיצויים, מקבל העובד מענק של 50 אלף שקל, אזי הסכום הכולל שהוא מקבל מסתכם ב-155 אלף שקל (105 אלף פיצויים ו-50 אלף שקל מענק), והסכום החייב יסתכם ב-71 אלף שקל (155 אלף שקל פחות 84 אלף שקל של סכום פטור).

את הסכום החייב אפשר לדחות (לפרוס על פני כמה שנים) – ראו כאן במדריך על פיצויים – כמה מקבלים? ומה המס על פיצויים?, או שאפשר להעביר לקצבת פנסיה –(דחייה כקצבת פיצויים)  כלומר להפוך את הסכום לקצבה בעת הפנסיה, ובהתאם ניתן ליהנות ממס שנמוך בקצבה (אבל, צריך לוודא מה גובה הקצבה, כי היא עלולה להיות ממוסה בשיעור מס גבוה).

אם אתם מעוניינים כי הפיצויים ומענק הפרישה יוגדרו (במלואם או בחלקם) כרצף פיצויים צריך במסגרת טופס 161 (החשוב) , להגדיר בסעיף 5 את היעוד כרצף פיצויים. בסעיף זה תעדכנו מה יעבור לרצף פיצויים (כספי פיצויים שהופקדו על ידי המעסיק בתקופת העבודה בקופת פיצויים אישית, כספי פיצויים בקופה מרכזית, כספי מענק פרישה). כדי לעשות כך, צריך לפנות לקופת הגמל ולקבל את אישורה להפקדת כספי המענק בקופה ועל הכספים שיופקדו בקופה יחול גם "רצף פיצויים".

החלק הפטור במענק פרישה הוא בדומה לפיצויים – עד גובה של כ-12 אלף שקל כפול מס השנים, ובמקרים מסוימים ניתן להעלות את שיעור השכר הפטור ל-150% מהשכר הפטור המקורי – צריך כמובן אישור של מס הכנסה.

קיימת תקרה של הסכום הניתן להפקדה כמענק פרישה לטובת רצף פיצויים  –  ארבע פעמים  השכר הממוצע במשק, ומדובר על סכום הקרוב ל-38 אלף שקל (נכון ל-2016) כפול מס' השנים/ הוותק, והמשמעות הפרקטית לרוב השכירים שהם לא יגיעו לזה.

מענק פרישה – מה הוא כולל?

כספים שמוגדרים כחלק ממענק הפרישה הם – ימי מחלה שלא נוצלו, תשלום עבור העדר הודעה מוקדמת, מענק הסתגלות,  פיצוי עקב הפרת חוזה עבודה (אבל, זה בתנאי שהתשלומים ניתנים בגין תקופה שלאחר ניתוק יחסי עובד-מעביד).

מנגד, פדיון כספי של ימי חופשה אינו מוגדר כחלק ממענק פרישה, אלא כהכנסת עבודה שתמוסה בעת קבלת הכספים (לרוב בחודש האחרון לעבודה שבו נעשית התחשבנות כוללת עם העובד).


מחשבון פיצויי פיטורין


מדריכים קשורים:

ככה תתכננו את הפרישה שלכם

פיצויים – מי מקבל? כמה מקבלים? כמה מס משלמים?

לא למשוך את הפיצויים – למה בעצם לא למשוך? 

מחשבון גיל פרישה – באיזה גיל תוכלו לפרוש…