חדשות    

משה כחלון: "כמו שנתנו את התדרים כמעט בחינם – כך צריך לעשות עם הקרקעות"

משה כחלון בכנס Funder: "אני לא יודע אם בסין המדינה מחזיקה קרקעות כמו שמדינת ישראל מחזיקה – חייבים לשנות את שיטת שיווק הקרקעות; תפיסת העולם שלי היא שהמדינה לא יודעת לייצר ערך"

משה כחלון נאם השבוע בכנס Funder, ואמר: "תפיסת העולם שלי היא שהמדינה לא יודעת לייצר ערך. אני לא יודע אם בסין המדינה מחזיקה קרקעות כמו שמדינת ישראל מחזיקה – חייבים לשנות את שיטת שיווק הקרקעות".

לטענת כחלון, נושא הבניה, הוזנח לאורך מספר רב של שנים על ידי ממשלות שונות. לדבריו, בעיית יוקר הבתים בישראל נובעת מכך שהנושא נמצא בידי מונופול- רשות מקרקעי ישראל שמחזיקה 94% מהאדמות במדינה. כמו כן, הרשות מחזיקה בשיווק הקרקעות וקביעה היכן יהיה ניתן לבנות ומתי. רשות מקרקעי ישראל, בתור המתכנן, המחזיק והמשווק, קובע בצורה בלעדית את שווי מחירי השוק.

לדברי כחלון, הרשות נוקטת בשיטה של מונופול לניפוח מחירים: "כאשר רשות מקרקעי ישראל רוצה לשווק 1,000 יחידות דיור, היא רוצה לדאוג קודם כל לעליית מחירים. לכן כהתחלה היא משווקת 100 יחידות בלבד. למכרז ניגשים עשרות יזמים שמעלים את המחיר בשל הביקוש. נאמר, אם המחיר הראשוני היה 100 אלף ש"ח לקרקע, היזמים מציעים עליו 150 אש"ח. מחיר המכרז של 900 היחידות הנוספות שהרשות מבקשת לשווק כבר יתחיל מהנקודה בה הסתיים המכרז הראשון, כלומר ממחיר של 150 אש"ח וכך הלאה." גם המשקיעים הפרטים לטענת כחלון נעזרים ברשות המקרקעין "גם הקרקע שנמצאת כרגע בידיים פרטיות (6%), מחירן עולה כי בעל הקרקע הפרטי נעזר בניפוח המחירים של הרשות".

לדברי כחלון, אם ברצוננו להוזיל את מחירי הדירות, התהליך חייב להיעשות דרך הפרטת הקרקעות, השיווק והתכנון שלהן. "אם המדינה הייתה פותחת את הקרקעות לשיווק פרטי, באופן שבו לא רק המנהל ישווק, השוק הפרטי היה מבין את התחרות טוב יותר וגורם לשחרור קרקע מהיר יותר ולהורדת מחירים". כחלון קורא לרפורמה שרוצה להנהיג כ"שינוי שיטת המשווקים". כלומר מצב שבו הקרקע תשווק על ידי גופים אזרחיים. המדינה תקבע סטנדרטים של בנייה ," המכרז יתנהל סביב השאלות באיזה איכות, מהירות ומחיר תעשה הבניה. כאשר הקרקע תוחזר לידיים פרטיות, נוכל להציף את השוק בדירות ולהוריד את המחירים".

לגבי החששות על כך שהשוק הפרטי לא יוכל לבנות כראוי ללא תכנון מרכזי, הזכיר כחלון את תהליך הפרטת הטסט השנתי למכוניות. "בעבר פחדו לתת למוסכים פרטיים לעשות טסט לאוטו מהחשש לרמאיות. אבל הנה מהרגע שטסט לא נעשה על ידי המדינה, הוא לוקח חצי מהזמן וכמעט עם אפס תקלות. תפיסת העולם שלי היא שהמגזר הציבורי לא יודע לשווק ערך.

כחלון הזכיר בין היתר את המהפכה שביצע בסלולר כמצפן לשינוי שניתן לעשות בשוק הנדל"ן:" בתחילת רפורמת הסלולר, נתנו (משרד התקשורת א.ע.) את התדרים לחברות כמעט בחינם, כדי לתת להם את התמריץ להיכנס לשוק. בעקבות הצעד שאלו אותי – "לא חבל לתת בחינם? שווי המענק נאמד בכמעט מיליארד שקל". עניתי שאנחנו מתחייבים (משרד התקשורת) שהכסף יחזור פי שלוש וארבע על ידי צמיחה מדי כל שנה והיום על פי מחקר של משרד האוצר, הרפורמה אכן מכניסה 3-4 מיליארד כל שנה. אותו התהליך יתרחש גם בקרקעות. אם המחיר יהיה נורמאלי, הכסף הגדול ישאר בידיים של האנשים שישתמשו בו בכדי להגדיל את הצמיחה בישראל"