חדשות    

משכנתאות במרץ 2016 – 5.3 מיליארד שקל

משכנתאות במרץ  – 5.3 מיליארד שקל. הבנקים למשכנתאות נתנו בחודש מרץ משכנתאות בהיקף של 5.3 מיליארד שקל – כך עולה מנתוני בנק ישראל. היקף המשכנתאות דומה לממוצע החודשי בשנה האחרונה. בחודש אפריל צפוי שתהיה ירידה בהיקף המשכנתאות על רקע חג הפסח.

מהנתונים עולה כי שליש מהמשכנתאות החדשות – כ-1.9 מיליארד שקל,  היו בריבית קבועה, שליש נוסף בריבית משתנה ושליש בהצמדות שונות. הרכב הריבית הקבועה לעומת המשתנה זז בשנים האחרונות – אם בעבר הלא רחוק זה היה פופולארי למדי לקחת את רוב ההלוואה בריבית משתנה, הרי שעכשיו על רקע הריבית האפסית, והסיכוי הסביר מאוד שהריבית תעלה בהמשך, נוטים רבים לקחת גם מרכיב גדול של ריבית קבועה. אחרי הכל, הריבית הקבועה היא סוג של עוגן – היא אמנם יקרה יותר מהריבית המשתנה, אבל היא פחות מסוכנת ובמצב של העלאות ריבית היא כמובן לא תעלה. ובכל זאת, גם השליש שלוקחים כיום בריבית קבועה, עשוי להתברר כנמוך מדי.

ריבית המשכנתא לאן?

ריבית המשכנתא באפריל נותרה ללא שינוי (אחרי שבמרץ נרשמה עלייה בריבית). ריבית המשכנתא הצמודה למדד בחודש אפריל ירדה מעט בממוצע ל-3.01% בהשוואה ל-3.06% בחודש הקודם.  ריבית המשכנתא השקלית באפריל גם היתה באזור של חודש שעבר  – הריבית השקלית הקבועה לכל התקופות, עלתה באפריל ל-2.68%, לעומת 2.64% בחודש מרץ. בשבוע הבא אמור בנק ישראל לפרסם את נתוני הריבית לחודש מאי (לעדכון ריבית משכנתא)

על כל פנים, עדיין מדובר בריביות נמוכות מאוד והריבית היא בעצם הדלק המניע את שוק הדירות – המחירים המשיכו לעלות בחודשים האחרונים, למרות תוכנית מחיר למשתכן ששר האוצר "בונה" עלייה, ונראה שברמת ריבית כזו ובהינתן הביקושים לדירות, לא צפויה ירידה באופק.

מעבר לכך, אמנם רוב הכלכלנים חוזים שריבית  בנק ישראל תעלה (הרוב צופה שזה יקרה במחצית הראשונה של 2017), אך יש כאלו שסבורים שהריבית דווקא תרד ואף תהיה שלילית. כאן, תוכלו להתרשם מההשפעה של ריבית שלילית על המשק ועל מחירי הדירות. כך או אחרת, כולם תמימי דעים (אלו שצופים עלייה בריבית ואלו שצופים ירידה בריבית) שהשינוי יהיה הדרגתי מאוד. והמשמעות היא ככל הנראה – ריבית משכנתא נמוכה גם בהמשך השנה.

למדריכי משכנתא:

למדריך משכנתא – מדריך "גג"

מה ההון שלנו וכמה משכנתא לקחת?

למדריך מס רכישה

מה המחיר האמיתית של הדירה

ריבית קבועה צמודה או ריבית קבועה לא צמודה – מה עדיף?