הלוואות    חיסכון פנסיוני    

הלוואות מקופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה – זה משתלם

מעודכן ל-07/2021

הלוואות מקופות גמל, קרנות השתלמות  וקרנות פנסיה – זה משתלם. לא תמיד זה כדאי כי אתם עלולים לפגוע בחיסכון שלכם אם לא תצליחו להחזיר את ההלוואה. אבל כלכלית זה כדאי – עלות ההלוואה נמוכה ביחס לכל אפשרות אחרת. בדיקת הון מצאה כי הריבית המשוקללת היא 1.7% בהלוואות מסוג זה – זה נמוך. 

אז כן,  אלו הלוואות בתנאים נוחים ובריבית טובה. אם אתם חייבים הלוואה, זה בהחלט מקור טוב, אבל חשוב לזכור להחזיר את ההלוואה הזו אחרת בעצם אתם משעבדים את הפנסיה  – אחרי הכל, זה לא בחינם, הגוף המוסדי שנתן לכם את ההלוואה, שיעבד את קרן הפנסיה/ קופת הגמל – ואם לא תשלמו את ההלוואה, זה יילקח מהפנסיה שלכם. 

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים נעזרים במימון חוץ בנקאי (לצד הגדלת המימון הבנקאי). זה בגלל השחיקה בשכר, לצד עלייה בהוצאות השוטפות (עליה ביוקר המחייה) כשלרוב בשלב הראשון משפחות שוברות חסכונות וממשות פיקדונות. בשלב הבא המשפחות פונות לקבלת הלוואות בבנקים ובשלב הבא במקומות אחרים – חברות כרטיסי האשראי, וגופי מימון חוץ בנקאיים. רבים לא מודעים לכך שיש להם מקור מימון טוב – הם יכולים לקבל מימון זול יחסית מקופת הגמל או מקרן הפנסיה (הלוואות מקופות גמל וקרנות פנסיה);השוק הזה הולך וגדל ועל פי בדיקת הון, מדריכים פיננסים, היקף ההלוואות השנתי עולה על 2  מיליארד שקל והיקף ההלוואות בכלל עולה על 12 מיליארד שקל.

ההלוואת האלו הן עדיין בהיקף נמוך משמעותית מהמימון הבנקאי השוטף של הציבור שמסתכם בעשרות רבות של מיליארדים, אבל אם אתם צריכם הלוואה כדאי לכם לבדוק גם את ההלוואות שמציעות קופת הגמל וקרנות הפנסיה שלכם.  האמת – זו צריכה להיות האופציה הראשונה שלכם והיא רלבנטית אם אתם חוסכים בקופת גמל, קרן השתלמות או קרן פנסיה. התנאי לקבלת הלוואה מהקופות והקרנות היא שאתם חוסכים בהן לפחות שלוש שנים, ואם כן, אז צפוי שההלוואה  הזו תהיה זולה בהרבה מהאלטרנטיבות האחרות – הריבית שמשלמים על הלוואות מהגופים האלו (כשיש בטוחה – הקופה או הקרן) נמוכה בכמה אחוזים טובים מהמימון החוץ בנקאי האחר – נכון ל-2121 הריבית נעה בין 1% ל-3% (תלוי בסוג הקופה/ קרן ובנזילותה), כשרוב ההלוואות באזור ה-1.5%2%   – זו ריבית נהדרת.

העניין הזה לא חדש – גופי הפנסיה השונים מציעים הלוואות לחוסכים שלהן כבר כמה שנים, ומספר הלווים גדל עם השנים. העלייה הזו לא מפתיעה כאמור מכיוון שלהלוואות שמציעים גופי הפנסיה יש כמה יתרונות בולטים: ריבית אטרקטיבית, לצד  הליך קבלת ההלוואה פשוט יחסית וללא ערבים, כאשר במהלך תקופת ההלוואה ולאחריה הלווה יכול להמשיך להפקיד כספים בקופה וליהנות מהטבות המס הנלוות. כלומר, מדובר כאן בעצם בתחילים נוח – אם אתם צריכים כסף, אתם (אולי – תלוי בוותק בגיל ובתנאים נוספים) יכולים לשבור את קופת הגמל או קרן ההשתלמות, אבל אז לרוב תצטרכו לשלם מס משמעותי – שבירת החסכונות האלה עולה בוויתור על הטבת המס, ותשלום גבוה. אז במקום לשבור, אתם יכולים לקבל הלוואה מהקופה או הקרן ולשעבד את ההשקעה. לרוב אגב נותנים עד 70% מהיקף הקרן/ קופה כהלוואה.

הדילמה אם לשבור את החיסכון או לקחת הלוואה, היא לא בדיוק דילמה – עדיף לקחת את ההלוואה, וזה בולט במיוחד בקרן השתלמות. קרן השתלמות להבדיל מחסכונות פנסיוניים, היא לטווח בינוני – 6 שנים (ואפשר גם ל-3 שנים) כאשר הטבות המס הם כמו לחיסכון לטווח ארוך – אין מס על הרווחים, אין מס על המשיכה, יש הטבות מס בהפקדה, כאשר גם המעביד מפקיד לכם כספים בקרן. מדובר בחיסכון הכי טוב שקיים לטווח  בינוני, וחבל מאוד לשבור אותו – עדיף לקחת הלוואה. מעבר לכך, גם כאשר הוא נזיל, ברוב המקרים עדיף להשאיר אותו, ולקחת הלוואה מולו, כי עדיין ההשקעה בו מגלמת הטבות שעולות על הריבית של ההלוואה. כאן תוכלו לקרוא את המדריך על קרנות השתלמות   

ריבית נמוכה במיוחד 

 הסיבה העיקרית לתנאים המאוד נוחים הללו היא שהקופות נותנות הלוואות ללא סיכון מצידן, אם הלווה לא עומד בהחזרים, הקופה יכולה פשוט למשוך את הכסף מכספי הפנסיה של הלווה. וזה מביא אותנו לחיסרון העיקרי של לקיחת הלוואה מכספי הפנסיה. בניגוד לאפס סיכון מצד חברות הפנסיה, הסיכון מבחינתכם הוא גדול במקרה ותקלעו לקשיים ולא תצליחו להחזיר את ההלוואה. במקרה כזה, מצבכם הכלכלי עשוי להיפגע לא רק בטווח הקצר אלא גם בטווח הארוך שכן למעשה משכנתם את הפנסיה שלכם/ שעבדתם את הפנסיה.

וכאמור חשוב שוב להדגיש -כספים הנצברים בקופות הגמל זוכים להטבות מס ניכרות שאינן ניתנות באפיקי השקעה אחרים. אז נכון, בעת לקיחת ההלוואה אתם בטח ובטח שלא חשבתם לפגוע בקופת הגמל או בקרן הפנסיה, אבל גם לאחריה אל תתפתו להחזיר את ההלוואה הזו דרך שבירת הקופה או הקרן – זה גם הפסד מיסוי מאוד משמעותי, וגם פגיעה ביכולת שלכם בעת הפנסיה.

הלוואה מקופת גמל וקרנות השתלמות

קצב הגידול של ההלוואות מקופות הגמל וקרנות השתלמות  גבוה יותר מאשר שני מכשירי החיסכון האחרים – ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה, והסיבה לכך היא החסרונות היחסיים של קופות הגמל. מאז 2008, אחרי שהרגולטור שינה את החוק, קופות הגמל הפכו למכשירים פנסיוניים לכל דבר, כלומר לא ניתן למשוך מהן כספים באופן נזיל לפני גיל הפנסיה, בניגוד למה שהיה בעבר. השינוי הזה הוביל לירידה דרסטית במספר החוסכים שפנו לאפיק הזה, וקופות הגמל חיפשו דרכים לשמר את הלקוחות הקיימים שלהן. בנוסף, בשוק קופות הגמל התחרות גבוהה בהרבה מאשר בשוק ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה, דבר שבא לידי ביטוי בשיעורי ניידות גבוהים יותר בין הקופות. גם מסיבה זו קופות הגמל משתמשות יותר מביטוחי המנהלים ומקרנות הפנסיה בהלוואות ככלי לשימור לקוחותיהן.

אם בעבר הגבילו החברות את האפשרות להלוואות רק לקופות נזילות (שניתן למשוך מהן כסף),כיום ניתן לקבל הלוואה גם מקופות שאינן נזילות.

על פי החוק, רק עמיתים בעלי ותק של לפחות שלוש שנים בקופה יכולים לקחת הלוואה כזו, והוותק נשמר גם כשעוברים חברה. הלווים לא יוכלו לעבור קופה או למשוך ממנה את הכסף עד שיפרעו את ההלוואה.

עבור החברות המנהלות, יש הגבלה על היקף הלוואות כולל של עד 10% מכלל הנכסים המנוהלים בקופה, בדומה להגבלות על היקפי ההשקעה בנכסים לא סחירים ובאפיקים שונים.

סכום הלוואה שניתן לקבל הוא ביחס לכספים שנחסכו בקופת הגמל/קרן ההשתלמות. 

כל עמית החוסך בקופת גמל נזילה או בקרן השתלמות נזילה, יכול לקחת הלוואה של עד 80%-70% מכספי החיסכון, וזה הרבה מאוד כסף – השאלה כאן צריכה להיות האם לא כדאי, אם כך, לשבור את הקרן/ קופה, כי סביר (לא בטוח) שהתשואה על הקרן/ קופה נמוכה מהריבית על ההלוואה? זה לא בטוח כי ההלוואות האלו באמת בריבית טובה, וגם לא ברור מה תמהיל ההשקעות שבקרן/ קופה. בכל מקרה זו לא רק שאלה כלכלית – אם אתם בונים על הכסף לפנסיה אז כמובן שכדאי להשאיר אותו סגור בקרן/ קופה למרות שהיא נזילה, ומעבר לכך יש אלמנטים של מיסוי – משיכה יכולה להיות מחויבת במס גבוה – צריך לבחון את ההשפעות האלו. 

מקופת גמל שאינה נזילה ניתן לקחת לרוב הלוואה של 30% בלבד, ואילו מקרן השתלמות לא נזילה ניתן ללוות עד 50% מהחיסכון.

משך ההלוואה הוא לתקופה של עד 7 שנים .

גובה הריבית על ההלוואה משתנה על פי  מסלול ההלוואה שבוחר הלווה. הקופות מציעות מסלולים מגוונים כמו מסלול צמוד למדד, ריבית קבועה או מסלול מותאם לריבית הפריים. הריבית שגובות קופות הגמל בגין הלוואות היא על פי רוב אטרקטיבית במיוחד למול החלופות הקיימות בשוק, בעיקר בגלל רמת הסיכון הנמוכה של הקופה.

ברוב המסלולים דורשות היום רוב החברות ריבית פריים בלבד כשלרוב זה אפילו פריים מינוס), לעומת הריבית בבנקים שנעה סביב 6%–9%, והריבית בהלוואות שמציעות חברות כרטיסי האשראי, שיכולה להגיע ל־12%.


הלוואות מחברות כרטיסי אשראי – כל מה שצריך לדעת

הלוואות חברתיות – יתרונות וחסרונות 

הלוואה מבנק ירושלים – האם כדאי?


קופות הגמל משתמשות בשלושה מסלולים עיקריים לפירעון ההלוואה:

פירעון חודשי של קרן וריבית ("שפיצר") – במסלול זה המבוסס על לוח סילוקין מסוג שפיצר, הלווה משלם מהיום הראשון של ההלוואה גם את הריבית וגם את הקרן, כך שסכום ההלוואה מתחיל לקטון עד הגיעו ל-0 בתום תקופת ההלוואה. 

תקופת גישור ("גרייס") – במסלול זה ישנה תקופה בה הלווה לא משלם החזר על ההלוואה. בתום תקופה זו הלווה מתחיל להחזיר את ההלוואה.

הלוואת בלון – במסלול זה הקרן ,הריבית וההצמדה נפרעות במלואן בתום התקופה שנקבעה מראש. בהלוואה מקופת גמל, מועד תחילת הפירעון של ההלוואה יהיה עד תום השנה הראשונה ממועד מתן ההלוואה.  יש חברות שבמקרה כזה יגבו ריבית גבוהה יותר מאשר במסלול שבו ההלוואה נפרעת על פני כל התקופה.

רוב חברות הגמל גם מאפשרות לפרוע את ההלוואה מוקדם מהמתוכנן ללא קנס. קופת הגמל אינה גובה עמלה בגין לקיחת ההלוואה. עם זאת בחלק מהקופות נגבית עמלה במקרה של פירעון מוקדם בחלק מהמסלולים ויש לבדוק זאת טרם נטילת ההלוואה.

 הריביות בהלוואות שנותנות קופות הגמל משתנות מעת לעת לכן חשוב לבדוק ולהשוות את תנאי ההלוואות בין קופות גמל, וכן בין מקורות שאינם קופות גמל.

קיימות קופות גמל שאינן מנהלות מנגנון הלוואות מכספי קופת הגמל. על פי רוב, עמיתים בקופות אלו יכולים לקבל הלוואות בגין קופות הגמל שלהם באמצעות הבנק, אבל בהלוואות מסוג זה אין תנאים מוגדרים למתן ההלוואה שנקבעו בתקנות מס הכנסה  לכן סוג ההלוואה ותנאיה נקבעים לפי החלטת הבנק בלבד.

דוגמא להלוואת שמציעות קופות הגמל (מעודכן לאוגוסט 2019):

אקסלנס: סכום ההלוואה:  כספים נזילים: עד 80% מיתרת הקופה. כספים לא נזילים: קרן השתלמות – עד 50%, קופת גמל – עד 30% מיתרת הקופה.

החזר ההלוואה – החזר ההלוואה יהיה באחד מ-2 המסלולים שפיצר או בלון. שיעורי הריבית – בקופות הגמל ובקרנות השתלמות ריבית שנתית של P-0.5%.

תקופת החזר – עד 7 שנים. ניתן לבצע פירעון מוקדם לאחר 6 חודשים. ללא עמלת עריכת מסמכים.

מנורה מבטחים:  מסלולי הלוואה: ריבית משתנה בלון – פריים מינוס 0.5% (p-0.5%) ריבית משתנה גרייס מלא – פריים.  ריבית משתנה קרן קבועה – פריים מינוס 0.5%(p-0.5%) בכספים לא נזילים בקופות גמל בלבד.

 לעמיתי קרן השתלמות אומגה ישנה אפשרות נוספת : שפיצר – פריים מינוס 0.5% (p-0.5%) 

 בכספי קרנות השתלמות ניתן לקבל הלוואת שפיצר, בלון וגרייס מלא לתקופה של עד 84 חודשים.

בכספי קופת גמל ניתן לקבל הלוואת שפיצר, קרן קבועה ובלון לתקופה של עד 84 חודשים, והלוואת גרייס מלא לתקופה של עד 12 חודשים(בתנאי שהקופה נזילה).

הלוואת בלון – תפרע בתשלומים חודשיים שוטפים עבור הריבית ובתשלום אחד עבור הקרן. הלוואת גרייס מלא- ההלוואה תפרע בתשלום אחד בסוף תקופה ריבית + קרן.הלוואת שפיצר – ההלוואה תפרע בתשלומים חודשיים שוטפים עבור קרן וריבית.הלוואת קרן קבועה – ריבית וקרן משולמים מידי חודש כאשר מרכיב התשלום של הקרן הוא קבוע לאורך התקופה ולא משתנה.

הלוואה מקרנות הפנסיה

בדומה לקופות גמל ובהתאם לתקנות של משרד האוצר, גם קרנות פנסיה רשאיות, אך אינן חייבות, לתת הלוואות לעמיתים בעלי ותק של לפחות שלוש שנים בקרן. ההלוואות מקרנות הפנסיה הן פחות פופולאריות בהשוואה לקרנות ההשתלמות ומציעות בדרך כלל תנאים פחות אטרקטיביים.

קרן הפנסיה היא  החיסכון העיקרי לגיל הפרישה של רוב אזרחי ישראל, לכן מומלץ להשתמש באפשרות הזו רק כשבאמת אין ברירה אחרת. אם מיציתם את כל האפשרויות האחרות לקבלת אשראי, החלופה הזו עדיפה פי כמה מאשר למשוך את הפנסיה לפני גיל פרישה, דבר הכרוך בתשלום מס כבד .

לא כל קרנות הפנסיה מציעות הלוואות לעמיתים. אלה שכן מציעות אפשרות כזו, מציעות מסלולים שונים בריביות שונות. כדאי מאוד להשוות בין המסלולים, ולשים לב למקרים בהם יש הבדלים גם בין התנאים שמציעות קרנות שונות מאותו גוף, למשל קרן קג"מ הוותיקה וקרן מיטבית, שהיא למעשה קג"מ החדשה.

סכום ההלוואה יהיה בהיקף של עד 30% מערכי הפדיון.

גובה הריבית יהיה בדרך כלל דומה או נמוך יותר מגובה הריבית שמציעים הבנקים.  חלק מהקרנות נותנות את הכסף ממקורותיהן העצמיים, כלומר כספי הקרן, וחלק הגיעו להסדרים עם הבנקים. במקרה זה הבנקים על-פי שיקול דעתם, קובעים למי לתת אשראי, כמה ובאיזה תנאים. בחלק מהקרנות תדרשו להחתים ערבים ובחלק לא.

משך ההלוואה לתקופה של עד 7 שנים.

בקרנות הפנסיה אומרים שמרבית העמיתים לוקחים הלוואה של כ-50-30 אלף שקל, בדרך כלל לסגירת אוברדראפט, טיפול שיניים, חתונת ילד ועוד.

דוגמא להלוואה מקרן פנסיה:

כלל ביטוח: אפשרות לקבלת הלוואה צמודה למדד בריבית שנתית של 1.5% לתקופה של עד 7 שנים או בריבית שקלית (לא צמודה) שנתית של 3% לתקופה של עד שנתיים. במידה והעמית לקח הלוואה מקרן הפנסיה בעבר, הזכאות להלוואה חדשה מותנת בפירעון/קיזוז ההלוואה הקיימת ובהתאם לשיקולי קרן הפנסיה. סכום ההלוואה המינימלי הינו 10,000 ולא יעלה על 30% מסך התגמולים לעמית בקרן הפנסיה. כל סוגי ההלוואות ניתנים לפירעון בכל עת וללא קנסות.

בתחילת 2016 התעורר ויכוח באם לאפשר הגדלת ההלוואות מתוך קרנות הפנסיה. וועדת שטרום  שטיפלה בנושא (לצד נושאים בנקאיים נוספים) קבעה כי החוסכים לפנסיה יוכלו לקבל הלוואה מקרן הפנסיה ולתת כבטוחה את הגמלה הצפויה להם מעל לסכום של 4.6 אלף שקל. פרופ' אבי בן בסט, לשעבר מנכ"ל האוצר וראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, ומחברי הוועדה הוא התומך הנלהב והמנוע של ההמלצה הזו. לגישתו, כל חוסך לפנסיה יוכל לקחת הלוואה מקופת הגמל/ קרן הפנסיה  שלו ­ כך שאם ההלוואה לא תיפרע, תישאר בידיו הכנסה מינימלית העומדת כיום על 4.6 אלף שקל. המשמעות היא שניתן יהיה לקבל כספים מהקופה/ קרן עד לגובה שישאיר לפחות סכום כולל שמבטא קצבה של 4.6 אלף שקל. סכום זה יחד עם הקצבה של ביטוח לאומי אמור להיות רצפה לפנסיה – כלומר, מתחת לזה קבעו אנשי הוועדה האחראיות היא שלהם (של המדינה) ולא של האנשים עצמם – רוצים לקחת הלוואה על חשבון הפנסיה, שזה במילים אחרות להקדים את התזרים להיום על חשבון העתיד – בסדר גמור, אבל עד גבול מסוים. זה לא מאוד רחוק ממה שקורה כבר היום.

בבנק ישראל מתנגדים להמלצה. ד"ר קרנית פלוג, נגידת הבנק כינתה את ההמלצה רעיון רע במיוחד וטענה שההמלצה לא מקובלת על בנק ישראל – "זו ההמלצה לעודד שימוש של אשראי צרכני בעצם על חשבון כספי הפנסיה, כשכספי הפנסיה משמשים למעשה כבטוחה. הגידול המהיר באשראי הצרכני מוכיח שאין צורך בהפיכת הפנסיה למקור אשראי נוסף. יותר מזה – אם המדינה החליטה שהיא נותנת הטבות מס כדי לעודד חיסכון פנסיוני ­ אז לא לגמרי ברור למה לאפשר שימוש באותם כספים שהופקדו עם הטבות מס".

כך או אחרת, עם יישום המלצות הוועדה או בלי יישומם, מה שברור הוא שחלק הולך וגדל מהמימון השוטף של הציבור מגיע מקרנות הפנסיה וקופות הגמל וזה לגיטימי ונכון בהינתן שהריבית נמוכה ביחס לחלופות אחרות.

איך מקבלים הלוואה מקופת גמל וקרן השתלמות?

עד 2016 הגוף המוסדי לא היה צריך לעשות חיתום כלל – כלומר הוא לא היה צריך לבדוק אתכם – את יכולת הפירעון ופרמטרים נוספים. האמת שהוא גם לא צריך – לא יכולים להחזיר את ההלוואה? אין בעיה, הגוף המוסדי לוקח לכם את קרן ההשתלמות או קופת הגמל. אבל באוצר חייבו את הגופים האלו לבדוק את מצבם הפיננסי של הלווים ולוודא שיש להם יכולת החזר וכך בעצם לקבוע את גובה ההלוואה ואת גובה הריבית. התהליך הזה אולי מצד אחד טוב ונכון, אבל מצד שני הוא מייקר את הריבית – הבדיקה והחיתום עולים כסף והגופים הפיננסים מתמחרים את זה בתוך הריבית.

מכל מקום, אם אתם צריכים הלוואה, הנה מה שאתם צריכים לעשות, ואפשר לעשות את זה עם סוכן הביטוח או בלעדיו. ראשית, יש לכם את פרטי הקופה או קרן ההשתלמות דברו איתם כדי לוודא מה צריך לשלוח ולאן. לרוב מדובר בפרטים הבאים – צילום תעודת זהות כולל ספח; צילום המחאה או אישור בנק על ניהול חשבון בנק לצורך ביצוע העברה בנקאית;. טופס הוראת קבע חתום לצורך גביית החזר ההלוואה;. תדפיס אישור בנק על פתיחת הרשאה לחיוב חשבון העו"ש; . טופס בקשת הלוואה מקופת הגמל, מלא וחתום.

הטפסים האלו נמצאים באתר החברה המנהלת ופשוט להגיע אליהם, וגם אם לא בחברה ישמחו להסביר לכם איך מגיעים אליהם.

הלוואה מקופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מוצר יחסית חדש (מסוף 2016) שמאפםשר ליהנות מהטבות מס, נזילות, גמישות, ודמי ניהול סבירים. הוא לא בהכרח מוצר פנסיוני (מוצר לטווח ארוך), הוא יכול להיות נזיל  – ראו כאן הרחבה על קופות גמל להשקעה, ועדיין הגופים המנהלים נותנים מימון / הלוואות מול הקופה הזו. כלומר, אם יש לכם קופה – חבל לשבור, אתם יכולים לקבל מימון בריבית נוחה, אפילו ריבית שנמוכה מהתשואה של הקופה, וככה גם לא תיפגעו בהטבות המס שלכם.

התנאים די דומים למה שצויין למעלה – ריבית של 1% עד במקסימום 3%; גובה הלוואה עד 80% מערך קופת הגמל.

סיכום ב-3 נקודות:

  • אם יש לכם קרן פנסיה, קופת גמל, קרן השתלמות אתם יכולים לקחת כנגדם הלוואה
  • ההלוואה מקרן הפנסיה / קופת הגמל, קרן השתלמות זולה מאוד ובתנאים נוחים
  • רק תזכרו שאתם לוקחים כסף על חשבון העתיד, אז תנסו מאוד שההלוואה הזו תוחזר ולא תפגע בפנסיה העתידית שלכם.

עדכון חשוב – אם לקחתם הלוואה מקרן השתלמות, קופת גמל או קרן פנסיה בין השנים 2010 עד 2017, סביר מאוד שמגיע לכם החזר כספי על דמי הטיפול. כאן תוכלו לקרוא על הנושא

קרנות השתלמות – בעיקר יתרונות

ריבית פריים – הריבית שגורמת לכם לשלם יותר!

הלוואות חברתיות

הלוואות מחברות כרטיסי אשראי