חדשות    

משרד האוצר – המשקיעים יוצאים מהשוק; קיפאון במספר העסקאות ברבעון השלישי

הכלכלן הראשי במשרד האוצר טוען כי השפל במספר העסקאות בשוק הנדל"ן העמיק ברבעון השלישי , בפרט אלו המתבצעות בשוק החופשי. לדברי הכלכלן הראשי , לראשונה מאז הרבעון האחרון של 2011 ,שעמד בצל המחאה החברתית, לא חצה רף עסקאות זה את הרמה של עשרים אלף. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד זוהי ירידה של13% במספר העסקאות ,בהמשך לירידה רצופה מאז הרבעון האחרון של 2016.  

מנתוני משרד האוצר עולה, כי את הירידה בעסקאות הובילו המשקיעים, עם ירידה חדה של 35% במספר הדירות שנרכשו על ידם בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017, בהמשך לשיעורי ירידה דו-ספרתיים גם בשני הרבעונים הקודמים. בכך, לראשונה לפחות מאז תחילת העשור הקודם, לא חצו רכישות המשקיעים את הרמה של שלושת אלפים דירות ברבעון. משקלם בסך העסקאות הוסיף לרדת אל רמת שפל של 13%.

ברבעון השלישי של 2018 נרכשו 9 אלף דירות "במחירי שוק" ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, רכישת דירות חדשות בשוק החופשי ע"י סגמנט זה של רשמה ירידה חדה של %17.

רכישות משפרי הדיור הוסיפו לרדת ברבעון השלישי, זה הרבעון השמיני ברציפות. "מלאי" הדירות בהמתנה עמד בסוף הרבעון על 8.13 אלף דירות, גידול של 4% לעומת

תחילת השנה. בקצב המכירות החודשי בשנה האחרונה של דירות יד שניה משקף "מלאי" זה גידול של 11% במספר החודשים שיידרש ל"מלאי" זה להימכר.

" מלאי" הדירות בידי המשקיעים הוסיף לרדת ברבעון השלישי , ב-7.1 אלף דירות. מאז החל לרדת "מלאי" זה ברבעון השני של 2016 נגרעו ממנו 12 אלף דירות. לשם השוואה, בעשרת הרבעונים שקדמו להיפוך המגמה ב"מלאי" הדירות בידי משקיעים התווספו למלאי זה 5.17 אלף דירות.

 

סך הדירות שנרכשו במסגרת התכניות הממשלתיות המוזלות "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה" ברבעון השלישי עמד על 2.2 אלף דירות, גידול חד של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וגידול של 28% בהשוואה לרבעון הקודם. במצטבר, מתחילת השנה נרכשו במסגרת תכניות מסובסדות אלו 6,400 דירות, גידול של 85% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

אינדקס "סנטימנט המשקיעים" נותר בטריטוריה שלילית ברבעון השלישי השנה. ניתוח השתנות רכיבי האינדקס מרמז על אי ודאות גבוהה יותר בקרב משפרי הדיור, בעוד אצל המשקיעים ממשיכה מגמת היציאה מהשוק.

סך הדירות החדשות שנמכרו "במחירי שוק" ברבעון השלישי עמד על 4.6 אלף דירות, ירידה של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים

השנה הסתכמו מכירות הקבלנים ב-14.5 אלף דירות בלבד, ירידה של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2003 שעמדה בצל המיתון במשק והאינתיפאדה השניה.