חדשות    

משרד המשפטים: להוריד את הרוב הדרוש לפינוי-בינוי

צילום: ויופוינט

יושווה לרוב הנדרש בתמ"א 38

הוצע שירד הרוב הנדרש לאישור פרויקטים של התחדשות עירונית, ובהם פינוי-בינוי, לשני שלישים מכל בעלי הדירות. כך הוחלט בעבודה משותפת של משרדי האוצר, המשפטים, ומינהל תכנון. על פי ההצעה, יושווה הרוב הנדרש של הדיירים לקביעת פינוי-בינוי לזה הנהוג כיום בתמ"א 38 במסלול החיזוק (תמ"א 38/1). לעומת המצב כיום בפינוי-בינוי ובתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש מגיע כיום ל-80%.

בימים אלה  נערך שימוע רחב בנושא התחדשות עירונית, כדי להבין מה החסמים שמונעים מפרויקטים רבים להתממש. מינהל תכנון כבר פרסם   כי הוא שם לו למטרה לקדם בשנה הנוכחית 30 אלף יחידות דיור במסגרת של פרויקטים להתחדשות עירונית.

אומנם בשנים האחרונות היו מספר ניסיונות לצמצם עוד יותר את הרוב, אבל הם לא עברו. ההשלכות היו שבעלי דירות נאלצים להתפשר כיום על פרויקטים של תמ"א 38 במסלול חיזוק, ולא על תמ"א 38 במסלול המתקדם יותר, גם אם הפרויקטים מסוג חיזוק יעילים הרבה  פחות. כשמדובר בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי קשה אפילו יותר להגיע למכסת הרוב של 80%, ולכן פרויקטים רבים נתקעים.

תגובת משרד המשפטים: "במסגרת עבודה ממשלתית מאומצת של משרדי המשפטים והאוצר, יחד עם מינהל התכנון והרשות להתחדשות עירונית, נבחנים בימים אלה חסמים בתחום של התחדשות עירונית, וזאת על מנת להציג לממשלה הבאה הצעה כוללת לקידום משמעותי בנושא. בחינה זו נעשית במסגרת שימוע ציבורי רחב של גורמים שונים שעוסקים בהתחדשות עירונית, על מנת להבין את צרכי השוק. בין היתר, נבחנת במשרד המשפטים שאלת הרוב הדרוש לביצוע פרויקטים. במסגרת זו, נשקלת בחיוב הצעה להוריד את הרוב לשני שלישים בקירוב, וזאת על מנת להתמודד עם תופעת דיירים המסרבים לפרויקט מטעמים שאינם סבירים".

המסלול הקצר לפינוי-בינוי

מתי אפשר לסרב לעסקת פינוי בינוי