מדריכי קרנות נאמנות    

מתי להחליף קרן נאמנות?

מעודכן ל-05/2019

מתי להחליף קרן נאמנות? זו לא שאלה פשוטה, והאמת שרוב המשקיעים לא ממש בקיא בתיק הקרנות שלו. לרוב יועצי ההשקעות בבנק פשוט מרימים לכם טלפון ומפצירים בכם להסית את ההשקעות לקרנות מסוימות, או מסבירים לכם שבדירוג שלהם הקרנות האלו עדיפות יותר ולכן כאי לקנות אותם. הפעולות האלו אמנם לא אוטומטיות, אבל ההסתמכות על מערכות הדירוג היא כמעט מלאה.

המצב הזה גורם לתזוזות כאשר יש פתאום קרנות שנפלו מהצמרת, כאשר המבחנים של הבנקים הם לרוב תשואה וסיכון. אבל שאלת השאלות היא – האם זה שקרן מדורגת טוב מבטיח לנו שהיא תמשיך להיות מדורגת גבוה? זה אמנם השיקול העיקרי של היועצים, אבל האם מה שהיה הוא מה שיהיה? וזה ממש לא בטוח.

מעבר לכך, עזבו את התשואה ואת הסיכון בצד. קרן גם צריכה להיות מוחלפת באם דמי הניהול שלה משתנים והיא הופכת לפחות אטרקטיבית ביחס לקטגוריה שלה, במיוחד בעידן הנוכחי שהריבית אפסית, והתשואה על ההשקעות הסולידיות נמוכה במיוחד, במצב כזה יש חשיבות ענקית לדמי הניהול שאנחנו משלמים, הם מרכיב מאוד משמעותי מהתשואה. ולכן, פרמטר עיקרי הוא דמי הניהול, רק שכאן יש לעשות כמה בחינות חשובות.

נניח לדוגמה שאתם משקיעים בקרן סולידית שדמי הניהול שלה עלו. השאלה היא מה מצבה ביחס לקטגוריה? מה רווח ההון שתצטרכו לשלם וכן אם יש לכם עלויות בעסק, ובקרנות מחקות יש עלויות עסקה. כלומר ייתכן מצב שאם תמכור את הקרן תשלמו מס ותשלמו עמלה כך שבהנחות מסוימות עדיף היה להישאר עם הקרן היקרה, ולא לשלם את המס ולא לשלם עלויות מכירה (אם יש).

ההחלטה תלויה במספר הנחות – לכמה זמן אתם משקיעים, מה התשואה הצפויה, וכן ההחלטה תלויה בדמי הניהול של כל אחת מהקרנות.

בהמשך, אנחנו נפרט את החישוב המדויק – אולי במחשבון