רכב ותחבורה    

מתי משתלם להחליף את הרכב?

קרדיט Shutterstock

מתי משתלם להחליף את הרכב?  אחרי שנתיים, שלוש? ואולי חמש שנים? זה תלוי בפרמטרים שונים – בבלאי של הרכב, בירידת המחיר שלו, בסוג הרכב ועוד. הנה השיקולים לקביעת העיתוי המתאים.  

לכל רכב יש תוחלת חיים – גם למתקדמים והמפוארים שבכלים הממונעים יש בלאי, שחיקה טבעית, ירידת ערך ונזקים מצטברים. באותה מידה, לכל בעל רכב יש חלון הזדמנויות להחליף את הרכב במינימום כאב כיס ומינימום זמן. חלון ההזדמנות הזה יכול להיסגר ואז אתם כבר מגיעים להוצאות גדולות (הוצאות תחלופה לרכב חדש – המחיר של הרכב החדש פחות המחיר שתקבלו על הרכב הקיים) ומעבר לזה, יהיה כבר קשה למכור את הרכב (ביקוש נמוך למודלים ישנים יותר), ותצטרכו להשקיע בעניין הרבה זמן ומשאבים.

ההתייחסות של בני האדם לכלי רכב משתנה באופן אינדיווידואלי. יש המתייחסים אליו כאמצעי תחבורה בלבד שתפקידו להובילם ממקום למקום באופן הפונקציונלי ביותר. ישנם אלה המשתמשים בו ככלי עבודה, אלו הנהנים מטכנולוגיה ונהיגה ומחפשים את החוויה והריגוש וגם כאלה שמתייחסים אל המכונית שלהם כאל מותג אופנה ומתהדרים ברכב יקר ומאובזר, רק כדי לנפנף ביכולות להם. אבל בסופו של דבר כולם עומדים בפקק, משלמים (בדרך זו או אחרת) על דלק והוצאות וכולם (אבל ממש כולם) מחליפים את הרכב שלהם בבוא העת. השאלה מתי?

מאני טיים

בעל רכב מחליף מכונית בממוצע אחת לשלוש שנים. בקצות הסקאלה הזו ניתן למצוא את אלו ששומרים על רכבם בקנאות במשך שנים רבות, לפעמים אפילו עשרות שנים, ואת אלו המשדרגים או סתם מחליפים כמעט כל שנה. רוב  הנהגים בישראל משתמשים ברכבים משפחתיים בדרגות שונות, החל מרכבי מיני, דרך משפחתיות סטנדרטיות ועד ג'יפונים וקרוסאוברים מהשוק האסיאתי. פרק הזמן הממוצע עומד על שלוש שנים כי זהו התוקף של רוב עסקאות ליסינג בישראל. כשעסקאות אלו מסתיימות, נפתח שוק תחרותי על לב הצרכן, הכולל הצעות מימון, טרייד אין משתלם, מבצעים עונתיים והנחות משמעותיות. אלו מכתיבים את הטון, ואלו גם הזדמנויות רכישה, שדרוג והחלפה.

ירידת הערך והיעדר הביקוש

ככל שמדובר ברכבים חדשים – עיקר ירידת הערך שלהם הוא בשלוש השנים הראשונות. בסופן, שווי השוק של רכב כזה יכול לרדת ב-50%. בהרבה מקרים מאד קשה למצוא רוכשים לרכב שכזה – מול השוק הפרטי יש מגוון עסקאות מימון הנגישות לקהל הרחב, ואלו שיש באפשרותם להוציא מכיסם – יבחרו בדרך כלל ברכב חדש בהנחה משמעותית, או כזה שנרכש מחברה ומגיע עם אחריות ועבר שקוף יותר.

מנגד, חברות ליסינג וחברות רכב רבות מציעות עסקאות טרייד אין ומוכנות לרכוש את רכבכם באם תרכשו את הרכב הבא מהן. אם ידעתם לשמור על הרכב שאתם מוכרים – זה יכול להיות משתלם מאד.

קוצרים את פירות העונה

אחד הנתונים שמשפיעים ביותר על מחיר הרכב הוא השנתון שלו. ככל שהרכב חדש יותר מחירו גבוה יותר, ואם חברת רכב תציע לכם בשנת 2018 רכב "חדש מהניילונים" בדגם משנת 2017 – שוויו כבר יהיה נמוך יותר. גם בשבילכם, ובטח בשביל החברה. כדי לעמוד ביעדי המכירות ו"לרוקן את המחסנים", יוצאות חברות הרכב בסוף כל שנה בשלל מבצעים מפתים ומקוריים כדי לצוד את עיניכם וארנקיכם. מעבר להנחות ענק או ימי מכירות אגרסיביים, עולות גם הצעות לטרייד אין במחיר מחירון ברכישת רכב חדש. כלומר קבלת שוויו האמיתי של רכב שאתם מעוניינים למכור, מספר שמאד קשה להגיע אליו בשוק הפרטי או ללא מבצע. במידה ואתם מעוניינים ברכב חדש ויש בבעלותכם רכב אחר – שווה מאד לבדוק את מה שיציעו לכם בסוף השנה, ואפילו להמתין לכך.

מקרי קצה

כפי שציינו, בקצה הסקאלה נמצאים אלו השומרים בקנאות על רכבם. באם מדובר בפריט אספנות או ברכב בעל ערך מסוים ניתן להבין את מי ששומר עליו. אך לא מעט אנשים נמנעים מהחלפת רכבם מתוך כוונה לחסוך כסף. התפיסה הזו מתבררת לא פעם כטעות. רכבים ישנים סובלים מבלאי שרק הולך ומתפתח. זה בא לידי ביטוי בצריכת דלק מוגברת, ביקורים תכופים יותר במוסך והפתעות נוספות שעלולות לצוץ במהלך הדרך כמו תוספות שונות בפוליסת הביטוח, הגבלות ייחודיות בעת חידוש הרשיון ועליה במחיר חלקי חילוף, שעשוי להיות אף יותר קשה להשיג אותם. בלי שנשים לב העלויות הכוללות בסיכומו של עניין עלולות להיות גבוהות יותר מהחלפה לרכב חסכוני, מתקדם ובטיחותי יותר. הכל שאלה של זמן, ותזמון.


ירידה של 3% במימון רכבים; עדיין – זה הרבה כסף

רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת