חדשות    

נדחה יישום ההצעה להגדלת אחוזי הבנייה פי 3.5 בתמ"א 38

בתחילת יוני פורסם תזכיר חוק של משרד האוצר אשר כלל מספר נושאים ובבהם תוכנית אשר מטרתה לטפל בפרוייקטים שאינם ישימים כלכלית במסלול של הריסה ובניה בתמ"א 38. על פי התכנית אמורה להינתן אפשרות למסלול חדש המעניק זכויות בניה של 350% משטח בניין קיים. כיום מאושרת בדרך כלל תוספת 2.5 קומות.

אבל נראה שההקלה הזאת לא תאושר כל כך מהר. בסופו של דבר התקבלה החלטה לפצל מספר סעיפים מהצעת החוק, שיקודמו בהצעות חוק פרטיות, ולדחות חלק מהסעיפים. מאחר ומושב הכנסת מסתיים בקרוב, נדחו הנושאים הפחות דחופים, ובכללם גם המסלול החדש בתמ"א 38, והם יועברו כנראה במושב הכנסת הבא.

העיקוב בהעברת החוק יוצר מצב של אי וודאות שכן יכולה להיות לה השפעה הן על היזמים והן על בעלי הדירות וכן על בעלי מקצוע נוספים.

למסלול החדש הן תומכים והן מתנגדים. המתנגדים טוענים שהתכנית עלולה לגרום דווקא להפחתה בזכויות במקרים מסויימים. התומכים טוענים כי מדובר בתוכנית שיכולה להפוך פרוייקטים שאים להם היתכנות כלכלית לפרוייקטים רווחיים.

עניין נוסף הקשור בתכנית הוא שלא מדובר בזכויות מוקנות אלא במסלול שיחייב הגשת תכנית מלאה לוועדה המקומית. בפועל, אין וודאות שהרשויות המקומיות יאשרו את התוכניות שיוגשו לה.

יש לציין כי הגדלה משמעותית של הזכויות, כפי שמוצע בתכנית, עלולה להביא לעומסים גדולים על התשתיות ברחובות הקיימים והסמוכים, דבר המעורר חשש הן מצד הרשויות המקומיות והן מצד השכנים.

חשוב לציין שמדובר בהצעת חוק שנמצאת בתחילת הדרך, וגם אם תקודם במושב הכנסת הקרוב, עדיין תצטרך לעבור דיונים בוועדות הכנסת השונות וסביר להניח כי תעבור עוד שינויים רבים.