חדשות    

נורת אזהרה: ירידה משמעותית בעסקאות בנדל"ן – הנמוכה ביותר מאז 2003

בחודש מאי נרכשו 7.5 אלפי דירות, הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות לחודש מאי מאז 2005. בהשוואה לחודש אפריל האחרון נרשמה עלייה של 15 אחוזים, אולם יש לזכור שבאפריל השנה חל חג הפסח, המתאפיין ברמה נמוכה של עסקאות. בהשוואה למאי אשתקד, שנרשמה בו רמת שיא של עסקאות, מבטאת רמת העסקאות במאי השנה ירידה חדה של 40 אחוזים. הירידה החדה הקיפה הן את פלח השוק של הדירות החדשות והן את זה של דירות יד שניה.

את הירידה בעסקאות בהשוואה למאי אשתקד הובילו רוכשי דירה ראשונה , עם ירידה של 43 אחוזים. ירידה זו אף מוטה מעט כלפי מעלה בשל העובדה שבאזור טבריה ואזור הדרום היה מהלך של מכירת דירות עמידר ועמיגור. בנטרול מכירות הדיור הציבורי מגיע שיעור הירידה ברכישות דירה ראשונה ל-46 אחוזים לעומת ירידה של 38-36 אחוזים ברכישות המשקיעים ומשפרי הדיור. בהשוואה לאפריל נרשם גידול של 13 אחוזים ברכישות הזוגות הצעירים, כמו גם ברכישות משפרי הדיור, ועלייה של 16 אחוזים ברכישות המשקיעים.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור השרון עם ירידה של 54 אחוזים ברכישות הזוגות הצעירים בהשוואה למאי אשתקד ויציבות בהשוואה לאפריל, זאת לאחר ירידה של 34 אחוזים שנרשמה בחודש אפריל (בהשוואה למרץ). הירידה החדה ברכישות הזוגות הצעירים באזור זה הביאה את משקלם לשיעור של 18 אחוזים בלבד ממכירות הקבלנים באזור, נמוך ב-10 נקודות האחוז בהשוואה לחודש פברואר, טרם פרסום ההחלטה על החלת מע"מ אפס על דירה ראשונה. יש לציין כי גידול חד במשקל המשקיעים במכירות הקבלנים באזור זה פיצה על הירידה ברכישות הזוגות הצעירים, והביא לכך שסך מכירת דירות חדשות באזור השרון ירד אמנם בשיעור חד, אבל לא מעבר לזה שנרשם ברמה הארצית. במונחים כספיים הפגיעה במכירות הקבלנים באזור זה אף הייתה פחותה יחסית, שכן מחירי הדירות הנרכשות ע"י המשקיעים גבוהות משמעותית מאלו שרוכשים הזוגות הצעירים באזור.

משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד 25 אחוזים, בדומה לחודש אפריל. בפילוח גיאוגרפי בולט גידול במשקל המשקיעים באזור השרון (המתרכז בפלח השוק של הדירות החדשות) כאשר 27 אחוזים מהדירות שנמכרו באזור זה היו למשקיעים, השיעור הגבוה ביותר שנרשם באזור זה בשנים האחרונות. מנגד, באזור ב"ש, שהיה מהאזורים הבולטים ברכישת המשקיעים בשנים האחרונות, נרשמה ירידה של 3 נקודות האחוז במשקל המשקיעים.

כאשר בוחנים את רמת מחירי הדירות החדשות שרוכשים המשקיעים, תוך השוואה לזה של רוכשי דירה ראשונה, ניכרת העובדה כי מאז ההודעה על החלת מע"מ בשיעור אפס על דירה ראשונה, מצמצמים המשקיעים את רכישותיהם בפלח השוק של הדירות הזולות יחסית בכל אזור, עובדה הבאה לידי ביטוי בין היתר בהתרחבות פערי המחיר החציוניים בין הדירות שרוכשים המשקיעים לבין אלו שרוכשים מי שלהם זוהי דירתם הראשונה.

נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על ירידה ברמת העסקאות, אל הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות בחודש יוני מאז 2003.