חדשות    

נשמע כמו מדע בדיוני – DNAtix הצליחה לדחוס רצף גנטי בטכנולוגיית בלוקצ'יין

עופר לידסקי - מנכ"ל ומייסד DNAtix

DNAtix הישראלית הצליחה "לדחוס" רצפי DNA בעד לכדי -99% מהערך המקורי שלהם. מ-DNAtix נמסר כי מדובר בהישג משמעותי עבור DNAtix ועולם הגנטיקה, בשל היכולת להתגבר על חסרונותיה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין בהעברת נתונים בעלי נפח גדול כדוגמת נתונים גנטיים.

ב-DNATIX מציינים כי עד כה אפשרו גרסאות הכיווץ הקודמות ששחררה החברה כ"קוד פתוח" לכווץ רצפי דנ"א בכ- 75%. מאחר והגנום האנושי הדיפלואידי מורכב מ -6 מיליארד נוקליאוטידים ("אותיות" המרכיבות את הדנ"א) ומשתווה לגודל של 1.5 ג'יגה-בייט, האתגר בניוד קבצים בסדרי גודל אלו הנו קריטי עבור יישום אפליקציות גנטיות, בהיקף נרחב על גבי הבלוקצ'יין.

חברת DNAtix נוסדה על ידי עופר לידסקי, מומחה תוכנה ואבטחת המידע, וד"ר טל סינס, בוגר מכון ויצמן אשר שימש בעבר כמנהל הקניין הרוחני של הטכניון.

על פי ההערכות כיום, צפוי כי עד שנת 2025 לכ- 50 מיליון אנשים בעולם יהיה את רצף הגנום המלא שלהם בהישג יד. בחישוב פשוט מדובר על 73 פטה-בתים של נתונים גנטיים שאמורים להיות מאוחסנים בבלוקצ'יין. לכן, אומרים בחברה, יש חשיבות רבה לפתרונות האחסון שמפותחים כעת.

עופר לידסקי, מנכ"ל ומייסד-שותף של DNAtix אמר: "פיתוח של בלוקצ'יין גנטי הוא משימה מורכבת ביותר הדורשת צוות מיומן ורב-תחומי, בניגוד לרוב טכנולוגיות הבלוקצ'יין הנוכחיות אשר שמות דגש על מהירות העברת המידע (Transaction speed) ולא על גודלו, כשמדובר במידע גנטי הדרישה היא הפוכה וגודל המידע הוא הרכיב המגביל" מוסיף לידסקי.

"כאשר בונים את הבלוקצ'יין הגנטי, יש לקחת בחשבון לא רק את גודל הנתונים, אלא גם את הרגישות של המידע הגנטי ושיקולים רגולטוריים ייחודיים לעולם הגנטי", מוסיף ד"ר טל סינס, המנהל המדעי  של DNAtix, ומייסד שותף. "יש צורך לאפשר למשתמשים לא רק לאחסן ולהעביר את המידע הגנטי שלהם, אלא גם לגשת אליו בקלות ולהפיק ממנו תועלת עבור הבריאות ואיכות החיים שלהם. אולם, מבלי לפתור את האתגר של גודלם של הנתונים הגנטיים המאוחסנים על הבלוקצ'יין הדבר לא יהיה אפשרי" הוסיף ד"ר סינס.

יש לציין כי DNAtix מפתחת בנוסף, גם פלטפורמה ישירה לצרכן שתציע ריצוף גנום אנונימי ומוצפן ושירותים גנטיים, כולל ניתוח דיגיטלי של DNA, ואחסון והעברה של הרצף.

מ-DNAtix נמסר כי הפלטפורמהאותה מפתחת החברה תאפשר בדיקות גנום מלאות וגישה לשירותים ופתרונות מבוססי בלוקצ'יין ותאפשר לחוקרים להשתמש בדנ"א בצורה אנונימית ומאובטחת. באמצעות הטכנולוגיה שמפתחת החברה יוכלו צרכנים, מוסדות בריאות, מרכזי מחקר ומרפאות, המעוניינים להשתמש, לבדוק או להעביר נתונים גנטיים לשתף פעולה לקבלת פתרונות בריאותיים טובים יותר ולהרגיש בטוחים בשיתוף המידע הגנטי שלהם.