מדריכי צרכנות    

סוחרי הנקודות: מוכרים את נקודות הנוסע המתמיד, ומרוויחים כסף

pixabay

מסחר בנקודות ובמיילים של מועדוני הנוסע המתמיד היא תופעה המתפשטת במהירות.   אנשים טסים יותר, צוברים יותר נקודות, ולא תמיד יכולים לממש אותן. הנוסעים המתמידים מחפשים אחר פתרונות יצירתיים שיעזרו להם להרוויח כסף במקום להסתפק בכרטיס בונוס, ומציעים את הנקודות או המיילים שלהם למכירה או העברה. אז למה לא למכור אותן ולעשות קצת כסף?

מכירה וקנייה של נקודות ומיילים הופכת נפוצה יותר, והיום לא מדובר רק באנשים פרטיים המפרסמים מודעות מכירה. במסחר מעורבים סוכני נסיעות בכל העולם,מאעכרים, ואפילו אתרים המיועדים במיוחד למכירת נקודות. חברות התעופה אולי לא אוהבות את התופעה, אך לא מונעות אותה. תהליך המכירה די פשוט, את כרטיס הבונוס על הנקודות שנצברו מכרטסים על שם הקונה, ויש לכם כרטיס טיסה, שברוב המקרים עולה פחות כסף.

מודעות המכירה מתפרסמות בפלטפורמות כמו קבוצות פייסבוק, אתרי יד שנייה,  אתרי אינטרנט המשמשים כברוקרים, ואפילו מאעכרים, שכבר מכירים את הנוסעים המתמידים שצוברים אלפי נקודות, יוצרים איתם קשר ומציעים להם חיבור עם קונים פוטנציאלים.  

קונים מוכרים בכל העולם.

האתר הישראלי MyleFly, המשמש כברוקר שמעביר את המיילים לקונים פוטנציאליים, הוא החלוץ בארץ, אך עיקר הפעילות מתקיימת על-ידי סוכני נסיעות ברחבי העולם, שממירים את הנקודות לכרטיסי בונוס, ולאחר מכן מוכרים אותו ככרטיס טיסה לכל דבר, עם הבטחה להנחה של עד 30% ממחיר כרטיס רגיל.

קשה להעריך מה היקף המסחר, כי הפעילות מתרחשת מתחת לרדאר. באתר  MyleFly מערכים את השוק ב-400 מיליארד דולר.

בכמה אפשר למכור?

מחיר לכל נקודה באתר MyleFly  נקבע לפי המחיר שקובעות חברות התעופה עבור כרטיסי הבונוס שלהן, ועולה ככל שהכמות גדלה.  עבור 1,000 נקודות של אל על, האתר משלם 340 דולר (34 סנט, כ-1.20 שקלים לנקודה); עבור 2,500 נקודות תקבלו 1,000 דולר, ועבור 4,000 נקודות – 1,680 דולר. עבור 20 אלף מיילים שנצברו בבריטיש איירוויז MyleFly משלם 138 דולר, ועבור 50 אלף נקודות – 345 דולר. נוסעי לופטהנזה שצברו 35 אלף מיילים יכולים לקבל 308 דולר ו-995 דולר עבור 85 אלף מיילים. הליך הקנייה מתבצע כך שהנוסע המתמיד מקבל את הכסף לחשבון הבנק שלו, מעביר  את הנקודות שצבר, והן מכורטסות על שם נוסע אחר.

נשמע פשוט? כמעט. חשוב לדעת כי על כרטיסי בונוס יש לשלם מס נמל בנפרד, שיכול להגיע עד ל- 200 דולר לדוגמה בנמל התעופה הית'רו בלונדון.

בנוסף , נקודות שקיבל נוסע מתמיד כתוצאה מנסיעות שביצע  על חשבון מקום העבודה, נחשבות כהטבה עליה יש להצהיר לצרכי מס.  בכל מקרה, אם תחליטו לממש את הנקודות ולטוס במחלקת תיירים, זה לא מאוד משתלם בגלל מס הנמל ותעריפי הנקודות של כרטיסי הבונוס של חברות התעופה. אם צברתם נקודות שאתם יכולים לממש במחלקת עסקים או במחלקה הראשונה, משתלם יותר לממש אותן.

מעורבות סוכני הנסיעות, האתרים והמאעכרים בשוק, גרמה לירידה בהיצע כרטיסי הבונוס לנוסע הפרטי. הסוכנים תופסים מקומות בהקצאות, חברות התעופה הולכות ומצמצמות את ההיצע, והנוסעים לא מצליחים לממש את הנקודות והמיילים. בינתיים, לחברות התעופה אין כוונה להתערב.