חדשות    

"סעיף הדיור צפוי לעלות בצורה משמעותית גם במדד חודש אוגוסט"

סעיף הדיור צפוי לעלות בצורה משמעותית גם במדד חודש אוגוסט. כך מעריך היום דודי רזניק, אנליסט לאומי שוקי הון בסקירה של התפתחויות מקרו כלכליות והשוק הסולידי

סעיף הדיור צפוי לעלות בצורה משמעותית גם במדד חודש אוגוסט. כך מעריך היום דודי רזניק, אנליסט לאומי שוקי הון בסקירה שבועית של התפתחויות מקרו כלכליות והשוק הסולידי.  רזניק כותב בסקירתו: "מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה בהתאם לתחזיות ב 0.2%. קצב האינפלציה ב 12 החודשים האחרונים נמצא עדין עמוק מתחת ליעד יציבות המחירים של בנק ישראל ועומד על ירידה של 0.3%".

"עליית המדד הובלה על ידי עליות בסעיפי הדיור (1%), עליות בסעיף הנסיעות לחו"ל (9.6%) ובסעיף המזון (0.2%). מחירי הדירות, שאינם נכללים במדד עלו ב 0.8% ורשמו עלייה של 4.4% ב 12 החודשים האחרונים. בסך הכול שוב מבטא המדד בעיקר עלייה בסעיף הדיור וכן עליות מחירים עונתיות בעיקרן. מדד יולי מצטרף ל 4 המדדים הקודמים שהיו כולם חיוביים ומבטאים את חזרתה האיטית (בחצי השנה הקרובה צפויים המדדים במצטבר לנוע סביב הרמה האפסית) של סביבת האינפלציה לטריטוריה החיובית. האינפלציה בכל שנת 2015 צפויה להסתכם במצטבר בעלייה אפסית גם כן", כותבים לאומי שוקי הון.

לאומי שוקי הון מוסיפים כי "בחודשים הקרובים צפוים המדדים להיות מושפעים מהמשך העלייה במחירי הדיור (ראה הרחבה בהמשך) וכן המשך רמתה גבוהה יחסית של  הצריכה הפרטית. מנגד הוזלות מחירי הסחורות בעולם ובעיקר ירידת מחירי הנפט, תיסוף השקל ביחס לסל וההוזלה הצפויה במחירי החשמל (בחודש הבא) והתחבורה הציבורית (בראשית שנת 2016) צפויים לקזז השפעות אלו".

בנוסף מעריכים לאומי שוקי הון כי רמת השיא של הביקושים לדיור, צפויה להוסיף לחצים לעליית מחירי הדירות והשכירות: "בחודש יוני השנה נמכרו 2,985 דירות חדשות שנבנו ביוזמה פרטית וציבורית (נתונים מנוכי עונתיות). מדובר בהיקף מכירות  גבוה מהנתון של החודש הקודם (שעודכן כלפי מטה), וקרוב לרמת השיא של חודש אפריל השנה. הנתונים מעידים כי הביקוש לדירות מצוי ברמת שיא בראייה היסטורית. קצב המכירות השנתי ביוני משקף היקף גבוה של כ-36 אלף דירות חדשות – עלייה חדה של כ-86% ביחס ליוני אשתקד, שהתאפיין בהיקף מכירות נמוך במיוחד בשל ההמתנה ליישומן של הרפורמות הממשלתיות השונות (למשל מע"מ אפס)", כותבים לאומי שוקי הון בסקירתם השבועית.

"בסך הכול, במחצית הראשונה של השנה (ינואר-יוני) חלה עלייה חדה במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד (כ-58%). כאשר ברביע השני, בו נרשמה רמת מכירות שיא של 8,841 דירות חדשות, חלה האצה של 11% ביחס לרביע הראשון. התגברות הביקושים לרכישת דירות, בפרט דירות חדשות ביוזמה פרטית, הובילה לירידה במספר חודשי ההיצע  אשר עומד כיום על 7.1 (מספר החודשים שהמלאי הנוכחי של דירות חדשות ביזמה פרטית מספיק לו בקצב המכירות הנוכחי). זהו הנתון הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2009 (ומהנמוכים אי-פעם), המצוי על פי אומדננו בתוך טווח המשקף לחצים לעליות מחירים, הן של מחירי הדירות והן של שכר הדירה. עם זאת, כאשר בוחנים את מספר חודשי ההיצע הנגזרים מהפעילות הכוללת הן יוזמה פרטית והן יוזמה ציבורית, מספר חודשי ההיצע גבוה יותר, שכן נרשם גידול מהיר יחסית בבניה ביוזמה ציבורית", נכתב בסקירה.

לאומי שוקי הון מעריכים כי "בחודשים הקרובים, נראה שהפעילות בשוק הדיור תוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי וודאות, הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע, עד לגיבושה המלא ותחילת מימושה של מדיניות ממשלתית מקיפה בנושא.

בנוסף נכתב בסקירת לאומי שוקי הון כי בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטות הקרובות. המשך התחזקות השקל תוביל, ככל הנראה, לעלייה במעורבות במסחר במט"ח. לאומי שוקי הון מציינים כי העלייה החדה בתקבולי המדינה ממיסי נדל"ן הביאה לעודף תקציבי חריג בחודש יולי. רמת הגרעון ממשיכה לרדת, אולם צפויה לחזור ולעלות בחודשים הקרובים ובעיקר אל תוך שנת 2016.

בנוסף מציינים לאומי שוקי הון כי נמשכת החולשה בייצוא הישראלי כתוצאה מחולשה בכלל פעילות הייצוא התעשייתי. חולשת הייצוא ממשיכה להבליט את השוני בהרכב הצמיחה המקומי הנשען בעיקר על הצריכה הפרטית. מגמה זו באה אף לידי ביטוי בהמשך הפסימיות בציפיות העסקים, למעט בסקטור הקמעונאות.