מדריכי צרכנות    

עולים חדשים? מגיע לכם מלגת לימודים, וגם מלגת קיום

אם אתם עולים חדשים, מדינת ישראל מאוד רוצה שתלמדו ומוכנה לממן לכם את שכר הלימוד במלואו, ולהוסיף בחלק מהמקרים מלגת קיום חודשית . נשמע טוב? כל הפרטים במדריך שלפניכם.

משרד העליה והקליטה מבקש להקל על צעירים עולים ללמוד בישראל, ומעניק לה מלגות מלאות, של 100% משכר הלימוד לתואר ראשון או תואר שני, לימודי תעודה או לימודי הנדסאים.

המהלך נועד לעזור לעולים צעירים להשתלב בשוק העבודה הישראלי, בנקודת פתיחה טובה יותר, כשהם מצוידים בתעודת הכשרה או תואר אקדמי.

מי זכאים?

כדי לקבל את מלגת שכר  הלימוד, עליכם להיות עולים, ילדי עולים, קטינים שחזרו לארץ ללא הוריהם או אזרחים ישראלים שעלו בחזרה לארץ. אם הבקשה היא למלגה לתואר ראשון, הנדסאי או לימודי תעודה, למלגה זכאים עולים שיתחילו את שנת הלימודים עד גיל 27 . לתואר שני או הסבה לבעלי תואר ראשון, מגיע לעולים המתחילים את שנת הלימודים עד גיל 30.

אם אתם במעמד קטין חוזר או אזרח עולה, עליכם להסדיר את נושא השירות הצבאי לפני שתגישו בקשה למלגה. אם תרצו ללמוד לפני השירות הצבאי, תדרשו לקבל אישור מלשכת הגיוס על דחיית השירות לצורך לימודים.

אם יש לכם תואר זהה או מקביל לזה אליו אתם מנסים להתקבל בארץ, לא תהיו זכאים למלגה, ובכל מקרה אתם חייבים לעמוד בתנאי הקבלה של המוסד אליו נרשמתם, לפני שתקבלו את המלגה.

לקבלת מלגת הקיום זכאי עולה או אזרח עולה או קטין חוזר, עד גיל 32, שעוד לא חלפו  חלפו 10 שנים מהתאריך בו קיבל מעמד ועד להגשת הבקשה למלגה, וששרת במילואים 20 ימים לפחות בשלוש השנים האחרונות.

אם אתם בנים של עולים או עולות, אינכם זכאים למלגת קיום.

איך זה עובד?

הדבר הראשון שעליכם לעשות, הוא לפנות לאחת מנקודות השירות של משרד העלייה והקליטה ולקבל סיסמה לאתר האינטרנט של המינהל. בעזרת הסיסמה תוכלו להיכנס  לאתר האינטרנט של המינהל לסטודנטים עולים ולפתוח תיק במינהל לסטודנטים עולים. באתר יש שאלון שעליכם למלא, וכמה טפסים שתצטרכו לצרף.

אחרי שפתחתם תיק ממוחשב,עליכם להגיע לאחת מנקודות השירות של משרד העלייה והקליטה עד התאריכים הבאים:

כדי לקבל סיוע לסמסטר א' יש להגיע עד ה-10 בנובמבר בכל שנה .כדי לקבל סיוע לסמסטר ב' יש להגיע עד ה-1 באפריל בכל שנה . לקבלת סיוע לסמסטר קיץ, יש להגיע עד ה-15 באוגוסט בכל שנה.

כשתגיעו לנקודת השירות, עליכם להביא תעודת עולה או תעודת זהות, מסמכי השכלה מקוריים או נאמנים למקור  כגון תעודת בגרות/סיום תיכון, תעודת סיום תואר/דיפלומה (כולל גיליון ציונים) או כל מסמך אחר המעיד על השכלתכם. אם עשיתם מכינה, הביאו את תעודת סיום המכינה.

כמובן הביאו אתכם גם מכתב קבלה למוסד לימודים בארץ, אישור לגבי שירות צבאי או לאומי, או אישור דחיית שירות  או תעודת שחרור מצה"ל או אישור שירות לאומי או תעודת פטור. אם אתם כבר מתחילים השנה את הלימודים באוניברסיטה, הציגו קבלה על מקדמות ששולמו לאוניברסיטה, אימות חשבון בנק (מכתב מהבנק או צ'ק מבוטל) והוראת קבע חתומה על-ידי הבנק.

כדי להגיש בקשה למלגת קיום, יש לפנות למינהל לסטודנטים עולים במשרד העלייה והקליטה.

חידוש בקשת סיוע

אם כבר סיימתם את שנת הלימודים הראשונה, ואתם רוצים להגיש בקשת מלגה גם לשנה הבאה, אתם עושים זאת אונליין באמצעות מערכת הרישום של המינהל לסטודנטים עולים, ומצרפים אישור לימודים או אישור מעבר אקדמי משנה לשנה, גיליון ציונים, מערכת שעות (אם עוד אין,אפשר לצרף בהמשך), ואם אתם לומדים באוניברסיטה – שובר תשלום מקדמה או מאזן שכר לימוד.

את כל זה אתם עושים בתאריכים הבאים:

סיוע לסמסטר א' יש להגיע לא יאוחר מ-1 באוקטובר בכל שנה.

סיוע לסמסטר ב' יש להגיע לא יאוחר מ-1 באפריל בכל שנה.

סיוע לסמסטר קיץ יש להגיע לא יאוחר מ-15 באוגוסט בכל שנה.

למרות שמשרד הקליטה מכנה את העזרה בלימודים "מלגה", למעשה מדינת ישראל מממנת לעולים חדשים את לימודיהם, לאורך כל התואר או לימודי התעודה, ועד למקסימום של חמש שנות לימוד (מלבד סטודנטים הלומדים רפואה, וזכאים לשש שנות סיוע). שימו לב שכדי לקבל את כל הסיוע, ברוב המקרים עליכם להשתתף בתכנית שירות חברתי קהילתי (שח"ק),והתנדב במסגרות שונות.

לימודים במכינת עולים לא נחשבת כאחד משנות הסיוע, אם אתם חייבים לעשות מכינה כדי להתקבל ללימודים. אם אתם חייבים לעבור קורסים או שנת השלמות כתנאי לקבלתכם לתואר שני, תהיו זכאים לשנת מימון נוספת.

  צריכים קצת עזרה? הנה כמה ארגונים שאולי יוכלו לעזור: 

עמותת ידידים

הסוכנות היהודית

הקרן לידידות