מדריכי דירה ומשכנתא    

עונתיות בשכר דירה – מתי כדאי לשכור דירה? בקיץ או בחורף?

מחירי השכירות יורדים אחרי החגים. אולי זה נשמע לא הכי מבוסס, אבל זה כלל אצבע שבהחלט תופס. מסתבר שבמחירי השכירות יש עונתיות. בקיץ, בחודשים יוני עד יולי, המחירים עולים. בספטמבר עד אוקטובר המחירים יורדים. למה זה קורה בעצם?

מדובר בכלל הכי מוכר וותיק בכלכלה. ביקוש והיצע הם שקובעים את המחיר. כשהביקוש עולה – עולים המחירים וכשהביקוש יורד – גם המחירים יורדים.

אז איך עונות השנה משפיעות על הביקושים? זה לא עונות השנה כמו תחילת שנת הלימודים בגנים, בבתי הספר, במכללות ובאוניברסיטאות.

בישראל, ובעצם בכל העולם, רוב שוכרי הדירות הם צעירים רווקים, סטודנטים או זוגות צעירים עם ילדים.

לגבי המיקום – מיקומם של בתי ספר יסודיים, חטיבות ותיכונים, משפיע פחות על התנודות במחירי השכירות. אבל, מכללות ואוניברסיטאות יש הרבה פחות. לכן, קורה הרבה פעמים, שמחירי שכירות עולים באיזור מסויים שבו הולכת להבנות מכללה או שהמכללה מתרחבת. מצד אחד, משקיעים קונים דירות ומעלים את הביקושים והמחירים של דירות קטנות ובינוניות להשקעה. מצד שני, הסטודנטים מחפשים לגור קרוב למכללה מטעמי נוחות. כלומר יש גידול בביקוש וזה מעלה את מחיר השכירות.

מחירי השכירויות עולים בקיץ

עם זאת,  הפרמטר העיקרי שגורם לעונתיות הוא הצורך של השוכרים להתארגן ולמצוא מקום לפני תחילת שנת הלימודים. הורים לילדים צעירים משתדלים לשכור את הדירה לפני ה-1 בספטמבר על מנת להקל את תהליך הקליטה של הילדים בבית הספר או בגן החדש. בפועל הם מעוניינים לשכור את הדירה כבר ביולי כדי שיהיה זמן התאקלמות לילדים וגם להם. לעבור למקום חדש זה לא פשוט – צריך להכיר את הסביבה, את השכנים, וככל שזה מוקדם יותר כך עדיף.

גם סטודנטים חדשים מעלים את הביקוש לדירות שכורות בחודשי הקיץ והחגים, לקראת שנת הלימודים וגם סטודנטים וותיקים יעדיפו לבצע את מעבר הדירה בחופש ולא בזמן הלימודים. ההפרש במחירים השכירות בין החורף לקיץ יכול להגיע למאות שקלים. בערים בהן שוק השכירות מבוסס על סטודנטים וצעירים כמו באר שבע ותל אביב באזור האוניברסיטה, יכול ההפרש להגיע ל–4%-5%.

בבאר שבע, על אותה הדירה שבחורף יבקשו עליה שכר דירה של 3000 שקל, יבקשו 3150 בקיץ ואפילו יותר – הכל זה עניין של ביקוש והיצע.  בתל אביב, בגלל שהשכירות גבוהה יותר בשקלים, גם ההפרש גדול יותר. על דירה שתושכר בחורף ב-6000 שקל, יבקשו בחודשי הקיץ, תלוי בביקוש ובמיקום גם 6300 שקל. בחישוב שנתי מדובר  על הפרש של כ-1800 שקל בבאר שבע וכ-3600 שקל בתל אביב. סכום ממש לא זניח, במיוחד בשביל צעירים – זוגות צעירים, סטודנטים וכו'. 

עלות ההובלה – גבוהה יותר בקיץ

בערים בהן שוק השכירות מתבסס פחות על סטודנטים וצעירים ההפרש בין מחירי השכירות בחורף למחירי השכירות בקיץ נמוך יותר אבל גם במקרים אלו יכול ההפרש להגיע למאות שקלים בחודש. אחרי הכל, אנשים מעדיפים לעבור בקיץ.

מעבר לכך, חשוב להבין שיש גם הוצאות נלוות במעבר דירה, וגם הן גבוהות יותר בקיץ מאשר בחורף. למשל, הובלה. המובילים עמוסים עד לקצה בחודי הקיץ. כשיש להם עבודה בלי סוף, הם מעלים מחירים – מי שמעוניין לשלם מקבל אותם, אחרת – לא. לרוב אין ברירה והם נאלצים לשלם סכום גבוה למובילים. אבל בחורף, יש להם עובדה בהיקף נמוך משמעותית מאשר בקיץ, ואז הם "נלחמים" על כל הובלה, ומוכנים להוריד את המחיר – בחורף, עלות ההובלה נמוכה עשרות אחוזים מאשר בקיץ.

ומכאן, שאם אתם מעוניינים לעבור דירה, ולשכור בזול – כדאי לכם דווקא לעשות זאת בחודשים הפחות חמים – בחודשי החורף.