חדשות    

עמלות העו"ש בבנקים – בנק ירושלים הזול ביותר; דיסקונט הזול בין חמשת הבנקים הגדולים

מהדיווח החצי שנתי אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית, שהגישה המפקחת על הבנקים בבנק ישראל,ד"ר חדוה בר, לוועדת הכלכלה של הכנסת עולה כי העלות החודשית הממוצעת של ניהול עו"ש ואחזקת כרטיס אשראי לחשבון לקוח יחיד, בשנת 2017, הסתכמה בכ-24.6 שקל, ירידה קלה של כ-1% מ-24.8 שקל בשנת 2016.

המפקחת על הבנקים מציינת בדו"ח כי הבנק הזול ביותר ביותר בגין עמלות עבור סך הפעולות הכלולות במסלול  הבסיסי ובמסלול המורחב הוא בנק ירושלים. מנגד בנק מרכנתיל הוא היקר ביותר. בין חמשת הבנקים הגדולים: בבנק דיסקונט ההוצאה היא הנמוכה ביותר, בעוד שבבנק מזרחי היא הגבוהה ביותר.

המפקחת על הבנקים מוסרת בדו"ח כי ישנם עדיין כ-2.1 מיליון לקוחות שיכלו לחסוך כסף אילו עברו למסלולי עמלות עו"ש אשר הבנקים מחוייבים להציע להם.

מנתוני בנק ישראל עולה כי עד לסוף 2017 הצטרפו כ-585 אלף חשבונות למסלולים, ואלו מהווים רק 8% מהחשבונות בבנקים. ב-63% מהחשבונות שהם כ-4.64 מיליון חשבונות, משלם הלקוח סכום הנמוך מ-10 שקל עבור פעולות העו"ש.

עוד עולה מהדו"ח כי במהלך שבע השנים האחרונות (2011–2017) חלה ירידה של כ-16% בסך העלות החודשית הממוצעת לחשבון משק בית ובנקאות פרטית. עלות זו מורכבת מעלות פעילות העו"ש אשר ירדה בכ-35%, ומעלות כרטיסי אשראי אשר עלתה בכ-27%, עלייה שבעיקרה נובעת ממגמת גידול בכמות הכרטיסים שמחזיקים לקוחות בחשבון בודד.

בשנת 2017 נכנסו לתוקפן מספר הנחיות שמשמעותן הפחתה נוספת בעמלות בגין השירות הבנקאי. החל מ-1 בנובמבר 2017, עמלות כל השירותים הניתנים באמצעים הישירים הופחתו לעומת העמלות אשר נגבות כשמבוצעות באמצעות פקיד. מטרת הפיקוח על הבנקים בדרישה זו היא להבטיח שחיסכון התאגידים הבנקאים מההתייעלות אכן "מגולגל" לצרכנים ולעודד את הציבור לעבור לשימוש בכלים בדיגיטליים המתקדמים.

עלות ביצוע פעולה בנקאית בערוץ ישיר, נמוכה בממוצע בכ-75% מעלות ביצוע פעולה באמצעות פקיד. לקוחות שמעוניינים להוזיל את העמלות שהם משלמים יכולים לעבור לאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שמציעה הבנקאות הישירה הזמינה 24 שעות ביממה.

עלות החזקת כרטיס אשראי ושימוש בכרטיסי אשראי הסתכמה בכ-11.4 שקל בממוצע לחודש. בשבע השנים האחרונות חלה עלייה בעלות החזקת כרטיסי אשראי בשיעור מצטבר של כ27%. הפיקוח על הבנקים מסביר כי העלייה בעלות החזקת כרטיס אשראי בחשבון נובעת ממגמת גידול בכמות הכרטיסים שמחזיקים לקוחות בחשבון בודד, ומעלייה קלה בדמי הכרטיס. עלות זו כוללת בעיקרה את: דמי הכרטיס בסכום של כ-9 שקל , וכן עלויות נוספות בגין עסקאות באינטרנט ובחו"ל משיכות מט"ח בחו"ל וכו'.

משקיעים בניירות ערך? הנה העמלות בבנקים ובברוקרים הפרטיים