זכויות עובדים    פרישה    

פוטרתם או התפטרתם? סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים יעניק לכם פיצויים

מעודכן ל-02/2016

למדריך פיצויים מעודכן (כולל התייחסות לסעיף 14)  – היכנסו כאן

מה יעלה בגורל הפיצויים שלכם אם פוטרתם או התפטרתם? סוגיה שמטרידה עובדים רבים ובצדק – האם מגיע לכם פיצויים? ובמה זה תלוי?אחרי הכל,  הכסף הזה  קריטי לפנסיה שלכם.  ככלל, מי שפוטר זכאי לפיצויים, ומי שהתפטר לא זכאי לפיצויים, אך  סעיף 14 לחוק הפיצויים, משנה את הכללים.

מחשבון פיצויי פיטורין

החוק מגדיר כיצד צריכים לחשב את פיצויי הפיטורים, בהתאם להפרשות המעסיק לאורך שנות עבודתכם. באופן עקרוני לאורך השנים ע"פ חוקי העבודה בישראל הן המעסיק והן אתם מפרישים מהשכר שלכם לטובת הפנסיה. הפרשות שכוללות הפקדות לקרנות התלמותף קופות גמל וכדומה. סעיף 14 לחוק תשלום לקרנות השונות עלול לבוא במקום פיצויי פיטורים אם כך נקבע בחוזה ההעסקה בינכם למעביד.  אם לא קרה כך, והחלטתם לפרוש ממקום העבודה או שפוטרתם הנכם זכאים לפיצויי פיטורים בהתקיים אחד משני התנאים:

  1. הועסקתם לפחות במשך שנה ויחסי העבודה הסתיימו בפיטורים.
  2. התפטרתם מסיבה לכאורה מוצדקת כמו סיבה רפואית.

יחד עם זאת במקרים עובדים רבים מעניקים את פיצויי הפיטורים גם ללא סיבה מיוחדת מתוך ידיעה שהכסף שהצטבר נועד לפיטורים. במקרה והמעסיק אינו מוכן לשלם את פיצויי הפיטורים בעת התפטרות, העובד יכול לנסות לתבוע בדיני עבודה ולהוכיח זכאות.

זאת ועוד, סעיף 14 מאפשר במקרים בהם התשלומים שהמעסיק הפריש בגין פיצויי פיטורים למוקדים פנסיונים שונים כמו קופת גמל או קרן פנסיה, יבואו במקום תשלום פיצויי פיטורים לעובד באופן מלא. הדבר דורש הסכמה מראש בין העובד למעסיק. וזה נעשה בהתאם ללהסכם קיבוצי או אישור מטעם שר העבודה, בהתאם לחוזר שיצא בשנת 1998 אשר קבע כי מעבידים יכולים להחליט, ביחד עם עובדיהם, על החלת סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים במקום העבודה. על פי אישור זה, המעבידים אינם זקוקים יותר לאישורו הספציפי של השר הממונה. ישנם מספר תנאים, עם זאת, הדרושים בעת הסכמה כאמור:

התשלומים צריכים לעמוד בשיעורים אשר מפורטים באישור הכללי (כולל כיסויים ביטוחיים).

חייבת להיות הסכמה מפורשת בין המעביד והעובד. הסכמה זו צריכה להיות בכתב ולהיערך בתקופה מסוימת לקראת תחילת העבודה.

המעביד צריך לוותר באופן מפורש על קבלת הכספים בעת התפטרות.

והגיע הזמן לסיכום קצר – עובד שהתפטר לא זכאי לפיצויים, אבל אם העובד חתם על סעיף 14, אזי הוא זכאי לקבל את הכספים שהופרשו לו על ידי החברה. הסעיף הזה מספק הטבה גדולה מאוד לעובדים (גם במצב של התפטרות הם מקבלים כסף), אבל מנגד, הוא מסיר את האחריות מהמעסיק להשלים את הכספים (לגובה הנדרש לפיצויים), ואז נוצר מצב שהמעסיק מפריש לעובד, ובכל זאת, בעת פיטורים או התפטרות, זה לא מספיק, ויש לכך סיבות רבות, כגון –  תשואות נמוכות בשוק ההון, עליית שכר של העובד שגררה חישוב פיצויים גבוה יותר.

כלומר, סעיף 14 טוב למתפטרים, אבל לא בטוח שהוא טוב למפוטרים (שעשויים לקבל פחות מסכום הפיצויים).


מחשבון פיצויי פיטורין

מדריכים קשורים:

לא למשוך את הפיצויים – למה בעצם לא למשוך? 

פיצויים – מי מקבל וכמה מקבלים?