חדשות    

פועלים צופים כי הצמיחה ב-2015 תעמוד על כ- 2.8% לעומת 2.2% השנה

הבנק מפרסם סקירה ובה תחזיות לשנת 2015, בה נכתב כי "אם הריבית תועלה בארה"ב כמתוכנן במחצית 2015, הלחץ להיחלשות השקל יכול להתגבר"

בנק הפועלים מפרסם הבוקר סקירה ובה תחזיות לשנת 2015. על פי כלכלני הפועלים, "דברים רבים שהם בעלי השפעה על הכלכלה ועל השווקים הפיננסיים קורים לאחרונה במשק הישראלי. הבחירות הוקדמו לחודש מארס 2015, השקל נחלש באופן משמעותי מול הדולר, מחירי הנפט בעולם ירדו בחדות, והאינפלציה בישראל עדיין נמוכה בהרבה מהיעד. כל פרמטר מושפע כעת ממערכת של וקטורים שכל אחד מהם מושך לכיוון אחר ובעוצמה שונה. עם כל זאת נראה שהפעילות הכלכלית רושמת עד כה התאוששות ניכרת יחסית לתקופת הלחימה של מבצע צוק איתן. כמעט כל האינדיקאטורים האחרונים לפעילות היו חיוביים ובעיקר אלו שקשורים לצריכה הפרטית. הרכישות בכרטיסי האשראי, לדוגמה, גבוהות בחודשים ספטמבר-אוקטובר ב- 6.3% לעומת החודשיים הקודמים. גם הנתון לרבעון השלישי שהצביע על התכווצות התוצר בשיעור שנתי של 0.4%, היה למעשה טוב במידה רבה מההערכות המוקדמות הודות להמשך העלייה בצריכה הפרטית. היצוא התעשייתי חזר לעלות וגם הנתונים משוק הנדל"ן היו יחסית טובים – עלייה הן בהתחלות הבנייה ברבעון והן ברכישת דירות חדשות".

בפועלים צופים כי הצמיחה בשנת 2015 תעמוד על כ- 2.8% לעומת אומדן של 2.2% השנה. לדברי כלכלני הבנק: "אם מנטרלים את השפעת צוק איתן, ניתן לומר שהצמיחה תהיה דומה בקירוב. ההאטה בצמיחה בשנה החולפת בלטה ביצוא ובהשקעות. תנאי הרקע הנוכחיים תומכים בעלייה ביצוא בשנה הבאה: הכלכלה העולמית צפויה לצמוח בקצב מעט גבוה יותר, ואירופה, שהיא שותפת הסחר-הגדולה של ישראל, מתאוששת מהמיתון. מתחילת השנה פוחת השקל בשיעור של 5.5% מול סל המטבעות, כך שכושר התחרותיות שופר אף הוא. בתחום ההשקעות אנו מעריכים כי רמת התחלות הבנייה עשויה לעלות מעט בשנה הבאה, קיימת השקעה גדולה במפעל אינטל החדש בקרית גת, ותישמר רמה גבוהה יחסית של השקעות בתשתיות אנרגיה. גורמים אלו ישפיעו, להערכתנו, לחיוב על הצמיחה בשנת 2015. הצריכה הפרטית המשיכה לגדול השנה מעבר לגידול בתוצר. נתון זה משקף את המצב הטוב בשוק העבודה וכן את העלייה ברכישת דירות בשנים קודמות, שמלווה בדרך כלל בעלייה בצריכה. הריבית הנמוכה והשקל החזק תמכו גם כן בצריכה הפרטית. הערכתנו היא שנראה התמתנות מסוימת בצריכה בשנה הבאה ובעיקר בצריכה של מוצרי בני-קיימא".

עוד מציינים בבנק, כי "מה הביא לתפנית בשער החליפין והאם הפיחות יימשך ב- 2015? ראשית יש לשים לב שהדולר התחזק השנה מול מרבית המטבעות בעולם. השקל פוחת מול הדולר מתחילת השנה בכ- 13%, האירו פוחת אף הוא בכ- 10% מול הדולר והין היפני ב- 12%. הפיחות של השקל היה בכל זאת מעט חד יותר מזה של המטבעות העיקריים האחרים. להערכתנו, להפחתת הריבית של בנק ישראל הייתה השפעה לא מבוטלת על הפיחות שנוצר. הריבית בישראל הושוותה לזו של הפד, דבר שייקר את עלויות גידור המטבע של המשקיעים המוסדיים (הם נוהגים לגדר את המטבע בהשקעותיהם בחו"ל). כיוון שהדולר היה במומנטום של עלייה, היקף גידורי המטבע ירד, והדבר חיזק את מגמת היחלשות השקל. ייתכן שבימים האחרונים הייתה השפעה מסוימת גם להקדמת הבחירות, אך באופן כללי לא ניתן לומר שהיחלשות השקל קשורה למצב הכלכלי של המשק או לעלייה חריגה בתפיסת הסיכון שלו. מבחינת בנק ישראל הפיחות הוא כמובן מבורך הן בשל האינפלציה הנמוכה והן בשל הרפיון ביצוא. אנו מעריכים כי קיים סיכוי טוב שהפיחות יישמר, כיוון שזו המטרה של הבנק המרכזי ובנסיבות הקיימות יש לו הכלים לתמוך בכך".

בנוסף מציינים כלכלני הפועלים כי "הפיחות יעזור להשיב את האינפלציה הצפויה לתחום היעד במחצית השנייה של 2015. מדד המחירים לצרכן ירד בשנה האחרונה ב- 0.3%. אנו צופים כי המדד ירד בשיעור חד של כ- 1.1% בשלושת החודשים הבאים כתוצאה מהוזלת מחירי החשמל, המים והדלק. אנו מיחסים למדיניות הממשלתית תרומה נכבדת לירידות המחירים עד כה, ומבחינה זו קשה לדעת עד כמה מדיניות זו תימשך בשנה הבאה. הפיחות בשער השקל מול הדולר הוא חד יחסית, ואנו מעריכים שהוא יעלה מעט את האינפלציה החל מהמחצית השנייה של 2015. האינפלציה בשנים עשר החודשים הקרובים עדיין צפויה להיות נמוכה ולעמוד על כ- 0.4%".

הפועלים כותבים עוד כי "הפיחות מול הדולר מעורר ספק לגבי ההנחה שהריבית בישראל יכולה להיות נמוכה לאורך זמן מזו שבארה"ב. האינפלציה הנמוכה בישראל הביאה למצב ששוק ההון גילם עליות ריבית מתונות מאוד בישראל ביחס לעולם בשנים הבאות. בחודשים האחרונים אנו רואים כי להפחתת הריבית יש השפעה על תנועות ההון ובעיקר על אלו של המקומיים. הבנק המרכזי הפך לשחקן מפתח בהחלטותיו בשוק המט"ח הן דרך הריבית והן דרך רכישות המט"ח. אם הריבית תועלה בארה"ב כמתוכנן במחצית 2015, הלחץ להיחלשות השקל יכול להתגבר".

בפועלים סבורים כי יש מקום לנצל את רמות המחירים הגבוהות יחסית בשוק לצמצום מסוים ברכיב המנייתי בתיקים באופן הדרגתי. בנוסף מציינים בבנק כי גורמי ההשפעה המרכזיים על שוק איגרות החוב בתקופה הקרובה הם הפיחות בשקל ועליית התשואות בארה"ב. מומלץ לשמור על רכיב מזומן גבוה והטיה קלה לאפיק השקלי.