חדשות    

פועל בניין ישראלי מרוויח 11-17 אלף שקל; אז למה הישראלים לא בענף? שר השיכון מבקש לאשר עבודה בענף ל-15 אלף פלסטינים

מכסת העובדים הפלסטינים שיכולים לעבוד בישראל בענף הבנייה עומדת כיום על כ-37.5 אלף איש, ובמשרד השיכון סבורים שזה לא מספיק. שר השיכון אורי אריאל מבקש להגדיל את המכסה של העובדים הפלסטינים בעוד 15 אלף. המכסה הנוספת אמורה (על פי ההצעה) לכלול גם עובדי בניין מרצועת עזה (להבדיל ממכסות קודמות שבהן היו פלסטינים מיהודה ושומרון בלבד).

ההצעה הזו היא במקביל לניסיונות להתקדם מול להרחיב את מעגל העובדים הסינים בענף הבנייה. אלא שהבאת העובדים הסינים והחתימה על הסכמים בילטרליים מתמהמהת, ונוצר ככל הנראה מחסור בכח אדם מיומן בענף הבנייה.

הצורך בפועלי בניין פלסטינים וסינים (וזרים בכלל) לא מתיישב עם חוקי הכלכלה הפשוטים. היה אפשר לצפות שעל רקע האבטלה, והשכר הממוצע במשק (כ-9.3 אלף שקל), צעירים יבחרו לעבוד בענף הבנייה, מאחר שהשכר בו , ואולי זה יישמע מפתיע – גבוה יחסית.  שכר של עובדי בניין ישראליים עם ניסיון של שנה עשוי להגיע ל-17 אלף שקל.  כך עולה מנתונים שפרסמה בעבר  הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. מדובר בשכר ברוטו הכולל שכר בסיס, שעות נוספות ופרמיות.  עם זאת,  ממוצע השכר בענף נמוך בעשרות אחוזים, ועל פי ההערכות מסתכם ב-11-14 אלף שקל ברוטו .  למרות השכר הנאה, מספר פועל הבניין הישראלים נמוך – מאות בודדות!